Annonce
Faaborg-Midtfyn

Nyt skoleorkester: Man kan ikke bare trutte, når man føler for det

Palle Larsen (yderst til venstre), der er souschef på Faaborg-Midtfyn Musikskole, håber, at OrkesterMester er med til at inspirere eleverne på Broskolen til at blive ved med at spille på de lidt mere sjældne orkester-instrumenter. Foto: Nanna Lørup Buch

Broskolen er blevet udvalgt til at deltage i OrkesterMester. Skoleorkesteret skal være med til at skabe sammenhold på skolen og sætte fokus på de lidt mere sjældne orkester-instrumenter.

Årslev: Broskolen er blandt ti skoler i Danmark, der er blevet udvalgt til at deltage i et nyt skoleorkester-projekt under navnet OrkesterMester. Broskolen har i samarbejde med Faaborg-Midtfyn Musikskole startet deres eget skoleorkester op, hvor eleverne på afdeling Bøgehøj skal lære at spille trompet, trombone og tværfløjte, mens eleverne på afdeling Rolfsted skal spille trompet, trombone og saxofon.

Det glæder Louise Holst Mortensen, der er afdelingsleder fra 0.-6. klasse på Broskolen afdeling Bøgehøj.

- Vi var så heldige at blive udvalgt som en af de 10 skoler i Danmark, der kommer med i OrkesterMester. Vi har et godt samarbejde med musikskolen, der kan bidrage til undervisningen. Børnene får en indsigt i noget fagspecifikt. Det giver dem en unik mulighed for at se ind i en verden, som folkeskolen normalt ikke kan tilbyde, siger Louise Holst Mortensen.

Et orkester er ligeledes en god måde at få børnene til øve sig på at samarbejde, mener Louise Holst Mortensen.

- Det giver et godt fællesskab for børnene. De skal lytte og være opmærksomme på hinanden. Man skal vente på tur, man kan ikke bare trutte, når man føler for det. Det giver også en oplevelse af, at man bliver bedre, når man øver sig - øvelse gør mester. Det håber vi også, de tager med sig videre i de andre fag, siger hun.

Annonce

OrkesterMester

1000 elever på 10 skoler fordelt over hele landet bliver mestre i orkesterspil med start fra skoleåret 2018/2019. Der sker som led i en ambitiøs plan med titlen OrkesterMester, som Nordea-fonden støtter med 3,4 millioner.Broskolen er en af de ti udvalgte skoler, og afdeling Bøgehøj og afdeling Rolfsted deltager i projektet i samarbejde med Faaborg-Midtfyn Musikskole.

Orkestermestermodellen bliver udfoldet for 3.-6. klasse i begge afdelinger af Broskolen.

Eleverne vil blive undervist i 30 uger det første skoleår. I orkestermestertimen er der fire musiklærer, som klassen har til musik - klassens egen musiklærer samt tre lærere fra Faaborg-Midtfyn Musikskole.

Klasserne vil også skulle medvirke i forskellige arrangementer i løbet af skoleåret. Det største bliver en årlig OrkesterMesterFest i DR-Byen, i år den 13. juni, hvor udvalgte OrkesterMestre er på scenen sammen med DR SymfoniOrkestret og med børneværter fra DR.

Den fælles vision for OrkesterMester er, at i Danmark har skoler orkestre.

9-årige Thor William Severin Mangaard (yderst til højre) går i 3.a på Broskolen afdeling Bøgehøj. Han er blevet bidt af at spille trompet. Foto: Nanna Lørup Buch

Fokus på de mere sjældne instrumenter

Palle Larsen, der er souschef på Faaborg-Midtfyn Musikskole, ser OrkesterMester som en unik mulighed for eleverne på Broskolen at prøve kræfter med de lidt mere sjældne instrumenter, som trompet, trombone, tværfløjte og saxofon.

- På landsplan er der et ønske om, at vi skal skabe skoleorkestre igen. Musikskolerne har eksisteret i mange år, siden 70'erne, men siden krisen i 2008, er det begyndt at gå ned med antallet af instrumental-elever - især på de lidt mere sjældne instrumenter som orkesterinstrumenter. Det er en tendens på landsplan. Derfor vil vi gerne prøve at gøre noget for at skabe noget mere opmærksomhed om orkester-instrumenterne, som eksempelvis strygere, messingblæsere, træblæssere og slagtøj. Et orkester kan være med til at skabe det gode sammenhold på skolerne. Musik er noget, der gør folk glade, Når man spiller i orkester sammen, er man både nødt til at lytte til hinanden og lære at vente på hinanden. Det giver en følelse af sammenhold, og kan styrke det sociale fællesskab, siger han og uddyber:

- Det vigtigste for musikskolen er, at der er en masse børn og unge, der oplever de her instrumenter og får et forhold til dem - så kan det jo være, der er nogen, der får lyst til at blive endnu bedre på deres instrumenter og melde sig ind i musikskolen bagefter.

Den lyst er allerede kommet hos 9-årige Thor William Severin Mangaard, der går i 3.a på Broskolen afdeling Bøgehøj. Selvom han ind til nu mest kun har været bidt af fodbold, er han nu også blevet vild med at være med i det nye skoleorkester.

- Det er mega sjovt, fordi vi skal optræde og spille trompet. Jeg er blevet lidt bidt af det, siger Thor William Severin Mangaard, der godt kan se sig selv fortætte med at spille musik, når OrkesterMester er slut.

9-årige Alberte Edith Bollerup Høgh (nummer tre fra venstre) er også vild med at spille i orkester, hvor hun prøver kræfter med en tværfløjte. Foto: Nanna Lørup Buch
Det kan godt være lidt svært at huske, hvilken position trombonen skal spille i, men så er det godt, man kan hjælpe hinanden. Foto: Nanna Lørup Buch
Tre lærere fra Faaborg-Midtfyn Musikskole og klassens egen musiklærer hjælper eleverne i 3.a på Broskolen med at blive mestrer i orkester. Foto: Nanna Lørup Buch
Når man spiller i et orkester, skal man være opmærksom og vente på hinanden - man kan ikke bare trutte, når man føler for det, siger Louise Holst Mortensen, der er afdelingsleder fra 0.-6. klasse på Broskolen afdeling Bøgehøj. Foto: Nanna Lørup Buch
Det er vigtigt at være forsigtig, når man bruger de fine instrumenter. Foto: Nanna Lørup Buch
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce