Annonce
forside

Nyt skilt advarer bilister om fotovogne på Svendborgmotorvejen

På Svendborgmotorvejen i sydgående spor nord for tilkørslen til Svendborg Nord er der stillet et skilt, der advarer mod fotovogne, op. Foto: Michael Bager

Fyns Politi sætter nu advarselsskilte op der, hvor det oftest holder med fotovognene. Skiltene skal gerne få bilisterne til at køre lovlydigt allerede inden, de får øje på en fotovogn eller får en bødehilsen, håber afdelingsleder i færdselspolitiet.

Svendborg: Lokale og andre, der med jævne mellemrum færdes på den sydligste del af Svendborgmotorvejen, har nok efterhånden regnet det ud.

Stedet, hvor Svendborgmotorvejen ophører, og man skal sænke farten til 80 kilometer i timen, når man kommer nordfra, er en yndet lokalitet for færdselspolitiets fotovogne - også kaldet ATK-vogne.

Annonce

De otte steder

Sammen med Rigspolitiet har Fyns Politi på baggrund af omfattende analyser og statistikker udpeget otte steder på Fyn, som for tiden er indsatsområder. Det betyder, at det er her, de såkaldte ATK-vogne skal holde og måle det meste af tiden, de er i arbejde.

De otte steder er:

Fynske Motorvej ved Nyborg.

Munkebovej, vest for Munkebo.

Middelfartvej i Odense, fra Rismarksvej til Stegsted.

Sundbrovej, i forlængelse af Svendborgmotorvejen.

Rugårdsvej i Odense.

Assensvej i Middelfart.

Kertemindevej i Nyborg Kommune.

Landevejen, Haarby/Millinge, i Assens Kommune.

De blå skilte, der advarer om fotovogne, kommer på de fire førstnævnte steder.

Men for dem, der ikke har luret den, giver Fyns Politi nu selv bilisterne et vink med en vognstang. I form af et skilt, der advarer det kørende folk om det, når de nærmere sig det sted, hvor der ofte holder en ATK-vogn, og de risikerer at få en dyr hilsen fra politiet, hvis de kører for hurtigt.

Håbet er, ultimativt, at det kan få folk til at køre så lovlydigt, at ATK-vognene ikke får noget at lave, forklarer Sten Sørensen, vicepolitiinspektør og afdelingsleder for færdselspolitiet på Fyn.

- Vi vil gerne være forebyggende. For at være helt ærlig så er en god dag for os en dag, hvor der ikke går nogen i fotovognene. Og sådan har det altid været for os. For os handler det om trafiksikkerhed, siger han.

Timer frem for bøder

Det nye skilt står der, hvor motorvejen ophører og bliver til Sundbrovej med en hastighedsbegrænsning på 80 kilometer i timen. Og det er ikke tilfældigt, at man ofte møder fotovogne her.

Faktisk er det et af i alt otte steder på Fyn, som Fyns Politi i samarbejde med Rigspolitiet og på baggrund af et omfattende analysearbejde har udvalgt som indsatsområder forstået på den måde, at det er på disse otte steder, ATK-vognene langt overvejende holder og skal holde et vist antal timer årligt.

Og det må bilisterne gerne vide. Derfor bliver der nu sat advarselsskilte op. På Sundbrovej og på yderligere tre af de otte udvalgte indsatsområder.

- Rigspolitiet har spurgt, om det er noget, vi vil være med til, og det var det. Vi tænkte, vi vil prøve at sætte dem op fire steder, for så kan vi måle de steder op mod de andre fire steder for at have noget at have det i, når vi skal se, om det virker eller ikke virker. Hvis det får folk til at lette foden fra speederen, virker det jo. Så kan det være, vi skal have skiltene op alle otte steder. Og mit gæt er, at det virker, siger Sten Sørensen.

Sten Sørensen vil ikke oplyse, hvor hyppigt ATK-vognene holder på Sundbrovej.

- Jeg kan bare sige, at det er de otte steder, vi hovedsagligt skal være. Og at det ikke går ud på, at vi skal nå et vist antal bøde, men et vist antal måletimer, siger vicepolitiinspektøren.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Tidligere rådmand Per Berga er død

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce