Annonce
Assens

Nyt renseanlæg: Politikere holder fast i overdækning

Leif Rothe Rasmussen (S) er næstformand i Miljø-, Teknik- og Planudvalget, der har besluttet ikke at imødekomme Assens Forsynings ønske om spildevandstanke uden overdækning. Arkivfoto: Assens Kommune, Kasper Andersen KAFOTO
Miljø-, Teknik- og Planudvalget i Assens Kommune har oprindeligt sagt ja til nogle tegninger, hvor der var overdækning på det nye renseanlæg i Assens. Det bliver der ikke ændret på trods et ønske fra Assens Forsyning.

Assens: Vi holder fast i den plan, der var lagt og godkendt.

Sådan lyder budskabet fra Miljø-, Teknik- og Planudvalget i Assens Kommune til Assens Forsyning, der ellers havde søgt om tilladelse til at ændre i planerne for det splinternye og hypermoderne renseanlæg, som skal etableres på Fåborgvej lige uden for Assens by. Her skal alt spildevand i kommunen samles og renses, og i den oprindelige plan skulle fire ud af seks vandtanke overdækkes.

Men det er ikke nødvendigt, mener Assens Forsyning, der derfor ville have udvalget til at godkende et projekt, hvor kun en enkelt af tankene overdækkes.

Det er der dog ikke politisk opbakning til, fortæller Leif Rothe Rasmussen (S), der er næstformand i Miljø-, Teknik- og Planudvalget.

- Vi har oprindeligt sagt ja til nogle tegninger, hvor der er overdækning. Derfor mener vi, at så skal de være overdækkede.

- Det var det, projektet oprindeligt var blevet godkendt til, og så synes vi ikke, at vi skulle forlænge processen med yderligere et halvt år. For hvis vi skulle give dem tilladelse til det (et projekt uden overdækning på tankene, red.), så skulle det ud i en ny VVM-redegørelse og sådan nogle ting. Det vil tage cirka et halvt år. Vi synes ikke, vi kan forlænge processen. Nu skal vi have det gjort færdigt, siger Leif Rothe Rasmussen, der også peger på hensynet til naboerne.

- Der er nogle usikkerhedsfaktorer i forhold til lugtgener og den gård, der ligger tæt på, hvis der ikke er overdækning. Der mener vi, at der må vi lade tvivlen komme naboerne til gode.

Annonce

Har ikke forholdt sig til prisen

I det oprindelige projekt, der løber op i 250 millioner kroner, er der i økonomien ikke indregnet, at de tanke skulle overdækkes.

Derfor bliver projektet nu 20-30 millioner kroner dyrere i etablering og et par millioner kroner dyrere årligt i driftsomkostninger, har Assens Forsyning regnet sig frem til.

Det har dog ikke haft indflydelse på udvalgets beslutning, fortæller Leif Rothe Rasmussen.

- Det har vi ikke forholdt os til. Det er jo et § 16-selskab, så det har ikke noget med vores økonomi som sådan at gøre. Det kan det så blive for mig som borger, fordi det er mig som forbruger. Vi har alene forholdt os til, at projektet var sådan oprindeligt, og det holder vi fast i.

- Vi er jo mange forbrugere om at løse det, og jeg er sikker på, at forsyningen nok skal finde en løsning, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce