Annonce
Fyn

Nyt sundhedsfakultet: Fynske firmaer med i kæmpebyggeri ved OUH

Danske MT Højgaard skal bygge de rå bygningsdele til Syddansk Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Nyt OUH. Fakultetet skal binde universitetet og sygehuset tæt sammen. Byggeriet går i gang med det samme og forventes afleveret i slutningen af 2022.
Mens det er en italiensk entreprenør, der er i gang med at bygge Nyt OUH, bliver det danske MT Højgaard, der skal opføre hovedparten af SDU's nye fakultetsbygning ved supersygehuset. Også flere fynske firmaer får opgaver på byggeriet, der har en værdi af små 300 millioner kroner.

Artiklen er torsdag eftermiddag opdateret med oplysninger om fynske firmaer, der er hyret til projektet.

Der er fuld gang i byggeriet på den store byggeplads i det sydøstlige Odense, hvor den milliarddyre opførelse af Nyt OUH er i fuld gang. Indtil videre har italienske JV CBM/Itinera været den altdominerende entreprenør på pladsen, idet det sydeuropæiske firma har opgaven med at få bygget supersygehusets forskellige klynger.

Nu er der imidlertid udsigt til en dansk invasion på byggepladsen. MT Højgaard er netop blevet valgt til at bygge de rå bygningsdele til Syddansk Universitets nye sundhedsvidenskabelige fakultet - SDU SUND, som skal ligge lige ved sygehuset. Der er tale om en bygning på 50.000 kvadratmeter med en pris på 298 millioner kroner.

I sit arbejde i Odense kommer MT Højgaard blandt andet til at kunne bruge sine erfaringerne fra projektet på Nyt Universitetshospital Aalborg, hvor firmaet har opført råhuset på det 155.000 kvadratmeter store hospitalsbyggeri.

- Vi glæder os til den næste store råhusopgave her på SDU SUND i Odense og til at fortsætte det konstruktive samarbejde med bygherre, deres rådgivere og de øvrige entrepriser, siger produktionsdirektør Martin Nedergaard fra MT Højgaard.

Også flere fynske firmaer har fået opgaver i forbindelse med byggeriet af det nye SUND.

Det odenseanske tømrer- og snedkervirksomhed Guldfeldt Nielsen har fået opgaven med komplettering. Det plejer at dække over arbejdet med at levere og montere indvendige bygningsdele og overflader. Det er Phønix Tag Fyn fra Årslev på Midtfyn, der står for tagdækningen, og Bravida - der har afdeling i Odense - skal stå for de tekniske installationer.

Bygningens facader tager Fjelsø Entreprise sig af, mens Labflex forsyner det nye fakultet med laboratorieinventar. Ingen af de to sidstnævnte firmaer har afdelinger på Fyn.

Den nye fakultetsbygning i Odense bliver i tre etager med passage på tværs af bygningen. Ifølge entreprenøren vil byggeriet ved Nyt OUH tage hensyn til den omgivende natur og sikrer bruger af bygningen kig til naturen på begge sider af fakultetet.

Det er ambitionen, at fakultets udformning og funktion som bindeled mellem SDU og Nyt OUH skal styrke samarbejdet mellem forskere og studerende fra universitetet og personalet på det nye universitetshospital.

Det nye SDU SUND kommer til at rumme laboratorier, kontorer, undervisningslokaler, auditorier foruden dyrestalde og faciliteter til anatomi og retsmedicinsk institut, der i dag har adresse på J.B. Winsløws Vej ved det nuværende OUH.

MT Højgaard går i gang med arbejdet med det samme, og projektet forventes afleveret i slutningen af 2022.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];