Annonce
Nordfyn

Nyt nordfynsk firma spænder bredt

Morten Krog Jensen har meldt sig på banen som Mand & Bil, og det er et meget bredt spektre af opgaver, der løses i hans nye firma. - Dem jeg ikke kan klare selv, henter jeg hjælp til eller henviser til kolleger, siger han. Foto: Thomas Gregersen

Før kørte Morten Krog Jensen omkring 150.000 kilometer om året. Nu har han sadlet om og tilbyder hjælp til alt fra computere til udskiftning af bindingsværk.

Nordfyn: Er der problemer med computeren, skal du have nye vinduer i huset - eller leveret varer, så har Morten Krog Jensen fra Skamby løsningen. Han har netop tilsluttet sig Mand & Bil-samarbejdet og der er allerede mange planer for fremtiden.

Morten Krog Jensen er selv uddannet tømrer, men har en god ven, der løser computeropgaver med alt fra rensning, virusfjernelse til fejlfinding og reparation.

Udover tømrerarbejdet har Morten Krog Jensen også i en periode kørt i transportbranchen og har drevet sit eget møbelfirma - Mortens møbler - med produktion af blandt andet plankeborde.

- Jeg sad bag rattet omkring 150.000 kilometer om året, og det var simpelthen for meget. Nu vil jeg gerne prøve at have en mere varieret hverdag, siger han.

Han har dog ikke lagt transporterfaringerne helt fra sig, for det bliver også en af de opgaver, han fremover vil løse under Mand & Bil-logoet.

- Jeg har noget med træ, som går igen i både mit håndværk og mine fritidsinteresser. Som tømrer har mit speciale blandt andet været bindingsværk, fortæller Morten Krog Jensen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce