Annonce
forside

Nyt liv til gamle lodsbåde: Let maskingevær på fordækket

Danpilot-oplæggerne Vikar, Stella Polaris, Frigg og Rigel i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Marinehjemmeværnet viser interesse for ældre Danpilot-fartøjer oplagt i Svendborg

I et hjørne ved Nordre Kajgade på Svendborg havn springer hele fire teglrøde lodsbåde i øjnene. Fartøjerne tilhører det statslige Danpilot, der har hovedsæde i Det Gule Pakhus på havnen i Svendborg.

Fra Danpilot oplyser kommunikationsmedarbejder Lars Kærgaard, at de fire fartøjer er taget ud af drift. Danpilot er igang med at udskifte i alt 11 fartøjer med nybyggede enheder leveret fra værft i Baltikum.

Fremtiden for de fire oplæggere - Rigel, Vikar, Stella Polaris og Frigg - er endnu uvis. Den vil i følge Lars Kærgaard være afklaret sidst i denne måned. Men det synes at ligge fast, at fartøjerne skal afhændes og eventuelt et enkelt beholdes som reserve.

En mulig køber af nogle af fartøjerne er Marinehjemmeværnet. I MHV har man behov for supplerende enheder, der er mindre end den velkendte 800- og 900-klasse, og det er her, de oplagte lodsbåde kommer ind i billedet.

Marinehjemmeværnet er så langt i sin proces, at et af fartøjerne, Danpilot Vikar, i sidste måned blev fremvist på uddannnelsescentret i Slipshavn ved Nyborg.

I følge informationsmateriale fra Marinehjemmeværnet er det nu planen, at teste fartøjs-typen i en to-årig periode under udstationering til lokale enheder.

Inden lodsfartøjet overgår til afprøvning i Marinehjemmeværnet, skal det skifte farve til lysegråt og have påmalet et MHV-nummer. Desuden skal lodstrappen på fordækket fjernes, og der skal monteres søgelænder hele vejen rundt. Ude foran skal påsættes en såkaldt affutage til et let maskingevær. Indenfor skal der bl. a. etableres facilitet til kaffebrygning og dele af apteringen skal ændres. Også redningsudstyret skal opgraderes.

Fartøjerne er 14 meter lange, små fem meter brede og stikker 1,35 m. Fremdrift kommer fra to styk Volvo Penta på hver 500 hk.

De fire oplæggere i Svendborg er leveret fra Docksta-værftet i det østlige Sverige i tidsrummet fra 1994 til 2003.

Annonce
Marinehjemmeværnet er inde i billedet i forbindelse med Danpilot-oplæggerne i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Marinehjemmeværnet er inde i billedet i forbindelse med Danpilot-oplæggerne i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Marinehjemmeværnet er inde i billedet i forbindelse med Danpilot-oplæggerne i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
De svensk-byggede Danpilot-oplæggere i Svendborg er leveret fra 1994-2003 og er i store træk ens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Når Marinehjemmeværnet skal afprøve lodsbåd-typen, skal der bl. a. monteres en såkaldt affutage til et let maskingevær på fordækket. Lodstrappen fjernes, og der monteres søgelænder hele vejen rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce