Annonce
Nyborg

Nyt havnebyggeri på trapperne

Det går hurtigt med udviklingen af færgehavnen i Nyborg - så hurtigt at vores flyvende fotograf slet ikke kan følge med. Dette billede er taget i marts 2017, og i mellemtiden er Seniorbofællesskabet Færgelejet skudt op og to andre byggerier er langt fremme. Nu er endnu et byggeri i støbeskeen. Arkivfoto.

Politikerne er orienteret om et nyt byggeprojekt på DSB-området i Nyborg. Foreløbig er det ikke offentliggjort.

Nyborg: Den gamle færgehavn i Nyborg er et virvar af kraner og lastbiler for tiden. To byggerier er godt i gang, men der er tilsyneladende mere på vej.

I hvert fald blev politikerne i Teknik- og Miljøudvalget mandag orienteret af arkitekter om tankerne bag et nyt projekt, og bagefter havde udvalget en drøftelse af projektet. Det skete på den lukkede del af udvalgets møde.

- Hvem der vil bygge og hvad, de vil bygge, bliver ikke offentliggjort nu, siger vicekommunaldirektør Søren Møllegaard, der oplyser at det pågældende firma ikke har forhandlet færdigt med DSB, der jo ejer det meste af jorden i færgehavnen.

De to byggerier, der er i gang nu, er Pædagogernes Pension, der bygger 65 lejligheder på Midtermolen og HD Ejendomme, der bygger færdigt på Dampskibsmolen. Her kommer der 51 nye lejelejligheder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce