Annonce
Odense

Nyt firma på vej: 440 ekstra el-løbehjul i Odense fra på mandag

De orange elløbehjul fra svenske Voi får fra mandag konkurrence i Odense af de turkisgrønne fra tyske Tier. Billedet her er fra Stockholm, hvor begge selskaber også er repræsenteret i gadebilledet. Photo: Esha Vaish / Reuters / Ritzau Scanpix
Tyske Tier er klar til at rykke ind i Odense med yderligere 440 elektriske løbehjul. Dermed vil det samlede antal i byen fra mandag være oppe på 690. Og flere er på vej.

Er man vild med den nye transportmulighed, der på det seneste er dukket op i Odense i form af elektrisk drevne løbehjul, der kan lejes, er der nu godt nyt. Til gengæld er det en dårlig nyhed, hvis man hører til dem, som allerede synes, at de fylder for meget.

For fra på mandag øges antallet mærkbart, når en ny spiller på markedet, tyske Tier, rykker ind med yderligere 440 el-løbehjul, der placeres rundt om i Odense i løbet af mandag og tirsdag.

- Løbehjulene kommer til at stå overalt i Odense, og vi kommer til at gå rundt i byen og vise folk, hvordan de skal gøre, siger Mads Pedersen, der er operationsmanager for Tier i Odense.

Tiers folk kommer til at vise folk, hvordan løbehjulene aktiveres, hvordan man skal køre dem, og de vil desuden give råd om, at man altid bør bruge hjelm og ikke køre med alkohol i blodet. Af samme årsag kan løbehjulene ikke lejes i døgnets sene timer.

Tilladelsen, Tier har fået fra Odense Kommune, gælder for op til 500 løbehjul.

- De sidste 60 kommer senere, lyder det fra Mads Pedersen.

Annonce

Odense er by nummer 32

Det tyske firma Tier har - med indtoget i Odense - nu el-løbehjul på gaderne i 32 byer.

Selskabet har ifølge sin hjemmeside netop i sidste uge fejret, at det har i over tre millioner løbehjul stående i byernes gader.

Det andet firma med el-løbehjul i Odense, Voi fra Sverige, oplyser på sin hjemmeside, at det er til stede i 30 byer fordelt på 11 lande.

Forskellige farver

Dermed bliver Tier det andet el-løbehjulsfirma, som er klar til at indtage gader og cykelstier i Odense.

Det første blev svensk Voi, som 1. juli sendte 250 løbehjul på gaden. Mens Vois kendingsfarve er orange, er den for Tier turkisgrøn.

- I det store hele fungerer vores løbehjul på samme måde med, at du lejer dem via en app på mobiltelefonen, forklarer Mads Pedersen og bekræfter, at prisen også vil være den samme som hos konkurrenten: 10 kroner for at låse løbehjulet op og herefter 1,50 kroner per minut.

Vil rydde op

Tier har noteret sig, at el-løbehjulenes indtog i Odense har skabt en del omtale, som ikke al sammen har været positiv. Blandt andet har der været historier fremme om tilfælde af uansvarlig kørsel.

- Selvfølgelig har vi fulgt med, siger Mads Pedersen.

- Det er også derfor, vi har besluttet at have et daghold, som kører rundt og rydder op. For det er træls, hvis løbehjulene holder dårligt parkeret eller holder på fortovet og fylder det hele. Samtidig har vi også valgt at sige, at selv om vi parkerer dem på steder, der aftalt med kommunen, vil vi lytte, hvis dem, der bor lige ved siden af sådan en holdeplads, er utilfredse. Så kigger vi på det.

Mads Pedersen mener ikke, at løbehjul og cykler risikerer at komme på kollisionskurs, som kritiske stemmer, blandt andet Rådet for Sikker Trafik, frygter.

- Der skulle gerne komme lidt mere trafik på cykelstierne i form af, at folk forhåbentligt stopper med at køre så meget i bil. Men det burde ikke have den store effekt. Jeg har lige været i København i sidste uge og i Malmø i går. Der kører folk fint rundt på både cykler og løbehjul på cykelstierne, siger han.

Flere løbehjul på vej

På nuværende tidspunkt har Odense Kommune givet tilladelse til 1000 løbehjul. Tier har fået 500 tilladelser, og det samme har Voi, der dog har valgt at begynde med 250 styk.

Men endnu flere elektriske løbehjul kan være på vej, for yderligere tre firmaer har meldt interesse for at rykke ind i Odense. Hvis de opfylder betingelserne, og hvis der ikke er noget fagligt argument for at give afslag, er kommunen forpligtet til at give dem tilladelse til at slå sig ned i byen.

El-løbehjulene blev fra årsskiftet sammen med bl.a. el-skateboards gjort lovlige at køre på i trafikken af den tidligere VLAK-regering. I første omgang er der tale om en forsøgsordning, der skal evalueres efter et år.

Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

En livsingrediens, du ikke må f**** med

Det var blevet mørkt, da de to ladvogne endelig kørte afsted - fyldt med alskens indbo. Stumtjeneren, skænken, lænestolen og alt det andet habbengut, der vidnede om, at et liv engang var blevet levet med tingene. Huset, som tingene kom fra, var lige så mørk som aftenen. Jeg har set husets to gamle beboere mange gange. Sludret med dem om campingvognen, ferien sydpå og julefrokosten i pensionistklubben. Om længslen efter besøgene, der pludselig stoppede – og sorgen over det. ”Hvorfor?”, hang altid tungt i luften. En dag var kvinden væk. Demensen havde taget hende, sagde nogle. Længe efter konen forsvandt, så jeg manden gå alene frem og tilbage på vejen. Han så fortabt og trist ud. Ensom. I stedet for at tage kontakt til den gamle mand, begyndte jeg at ”gemme” mig, når jeg så ham. Bag min telefon, mit pandehår eller mælken, der i raketfart skulle på køl. For jeg har jo virkelig travlt, ikk’? Åbenbart alt for meget om ørerne til at give den gamle mand fem minutter af min tid (for hvad nu, hvis han, ligesom Fakta, gerne ville have, at jeg blev lidt længere?). Dét var der altså ikke tid tid. Nu er manden også væk. Det har han været et godt stykke tid. Jeg har taget mig selv i at hold øje med, om han kom forbi min vindue. Det gjorde han ikke. Mon han er død lige som livet i huset? Er han kommet på plejehjem? Er der overhovedet andre end mig, der har bemærket, at han er væk? Jeg ville ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage. At jeg havde taget hovedet ud af r**** og talt med min næsten nabo, som jeg gjorde for år tilbage. For hvad er egentlig mere vigtigt end, at vi ser hinanden og tager os tid til hinanden? Relationer er det vigtigste i verden. Det er dem, der er med til at holde ensomheden fra døren. Relationer får os til at føle os i live. Studier viser faktisk, at det skærer år af vores levetid, hvis vi ikke er en del af relationer. Det tomme hus og møblerne på vognenes lad fik mig for alvor til at vende blikket mod en af mine relationer, hvor mørket er ved at falde på. Det fik mit til at tænke på, hvordan tid er en livsingrediens, vi ikke må f**** med. En dag har vi ikke mere tid at give af. Vi skal sænke farten og lade være med at spilde tiden på at brokke os over vejret eller lørdagens genudsendelser på tv. Tidsspilde er det også at bære nag, være vrede over fortiden, at kæmpe for at få ret eller for at ændre andre. Vi skal give hinanden vores (nu)tid. Være sammen med de mennesker, vi holder af. Tale med hinanden – naboen, forældre, kassedamen, ens børn, taxichaufføren, venner. Give hinanden kys, kram og komplimenter. Hver dag. Dét er en god måde at bruge tiden på.

Annonce