Annonce
Søsiden

Færge-historie: Nymalet sydfynsk veteran har sejlet til og fra Langeland, Fyn - og Lyø

Tre slæbebåde fra Petersen og Sørensen Motorværksted i Svendborg - Dudi (foto) samt Malou og Birk - baksede  den nymalede Frigg Sydfyen fra flydedokken til kajen, hvor den bl. a. fik påført skorstenslogo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Usædvanligt, at en færge under fem rederier hverken har skiftet navn eller hjemhavn og kun sejlet fast på to ruter.
Annonce

SVENDBORG: Selvom Frigg Sydfyen har sejlet under fem rederier, har den aldrig bevæget sig udenfor det sydfynske farvand. Denne stabilitet er ligeså usædvanligt som, at et skib med så mange ejerskift hele vejen har holdt sig under samme flag.

Den snart 35-årige færge blev den sidste nybygning til det dengang over 100 år gamle rederi, Sydfyenske Dampskibsselskab.

Bugserfartøjet Malou fra Petersen og Sørensen Motorværksted i Svendborg holder sig klar til at puffe m/f Frigg Sydfyen på skibssiden helt ind til værftets kaj.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Frigg Sydfyen blev kølstrakt på det daværende Svendborg Skibsværft i februar 1984. Færgen blev søsat i maj og blev leveret nogle måneder senere til rederiets dengang kun ni år gamle rute Spodsbjerg-Tårs. Tilknytningen til Langeland er formelt bevaret, idet færgen stadig bærer Spodsbjerg som hjemhavn.

M/f Frigg Sydfyen kunne spare eget maskineri. Tre slæbebåde fra Petersen og Sørensen Motorværksted i Svendborg hjalp færgen til kaj ved Frederiksøen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Færgehistorisk er det også kuriøst, at den trods en håndfuld ejerskift stadig bærer sit oprindelige navn - endda med sit første rederis navn som såkaldt suffix, altså et slags efternavn.

Frigg Sydfyens "dåbsattest" fra det tidligere stålskibsværft på Frederiksøen i Svendborg. Nu har den været tilbage, hvor den blev søsat i 1984 og fået nyt design - det femte. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Trods overmalet fire gange siden søsætningen i 1984  afslører skibssidens påsvejsede metalbogstaver stadig færgens Sydfyenske-ophav. Her før nymalingen.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Navnemæssigt følger Frigg Sydfyen i øvrigt en ældgammel tradition i det ophørte Sydfyenske-rederi. Det var ikke en regel, at rederiet med Thors hammer i flaget, skulle bruge nordiske gudenavne, men mange af færgerne fik det. Fx Hroar, Mjølner og Sif og som velkendt den stadig sejlende Helge.

Traditionen med gudenavne blev holdt ved lige, da Sydfyenskes succesrige, afkortede udgave af ruten over Langelandsbælt sidst i 1970’erne nødvendiggjorde opgradering og fornyelse af færgeflåden.

Første skud på en tretrinsraket blev kontraheringen af m/f Thor Sydfyen fra det daværende Dannebrog Værft i Aarhus. Færgen blev leveret i 1978 og eksisterer i stærkt ombygget udgave og under russisk flag. Pt. er den til salg. Thor Sydfyen var også SFDS’s første færge med rederiets navn integreret i skibsnavnet.

M/f Frigg Sydfyen før farveskiftet. Færgen har i et par år sejlet i dette mellemfase-design med det tidligere rederi-navn "Alsfærgen" overmalet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Svendborg-søstre

Efter Thor Sydfyen fulgte de Svendborg-byggede Odin Sydfyen i 1982 og Frigg Sydfyen to år efter.

De to søster-færger ligger i dimension og stilmæssig generation tæt på Thor Sydfyen, men er også karakteristiske ved, at de som de første i Sydfyenske fik overdækket agterskibet.

Frigg Sydfyen gik straks i tjeneste på Langelandsbælt. Nybygningen afløste m/f
Taars og makkede fra starten sammen med sin to år ældre søster plus Thor Sydfyen og m/f Spodsbjerg.

Færgehistorie i Spodsbjerg. M/f Frigg Sydfyen er gjort fast i oplægger-lejet, mens den funklende nye m/f Lolland netop er sat i drift. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Frigg Sydfyen sejlede på Langelandsbælt, indtil rutens nuværende og langt større søsterskibe m/f Lolland og m/f Langeland blev indsat i 2012. Derefter kom Frigg Sydfyen og søster Odin Sydfyen til Bøjden-Fynshav. De afløste Thor Sydfyen, som blev sat til salg.

Siden Als-rutens nuværende førstefærge, m/f Fynshav, kom til efter ombygning og navneskift i Svendborg i 2015, har Frigg Sydfyen haft status af andenfærge. Den indgår fast i sommerplanenens timedrift samt under værftsbesøg og til højtider.

Annonce

Øfærge XXL

Lyø, står der i overskriften, og den er god nok.

Faktisk har Frigg Sydfyen lejlighedsvis tjent som afløserfærge for Lyøs faste forbindelse, den langt mindre m/f Faaborg III. Det er selvfølgelig på kapacitets-siden rent XXL. På den anden side er det både en nærliggende og praktisk løsning, da Frigg Sydfyen ligger ubenyttet hen i Faaborg eller Bøjden, når den ikke er i sin faste tjeneste for Alslinjen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Så konservativ, at det gør noget: Populær minister er ikke kandidat til CDU-formandspost, men fremtidens mand i tysk politik

Coronavirus

Ny melding fra Pfizer: Vil levere vaccinedoser som lovet fra 25. januar

Sport

Værsgo til VIP-menu hjemme foran husaltret - Odense Håndbold-sponsorerne kan hente take-away gallamenu før søndagens storkamp

Annonce