Annonce
Danmark

Nye veje, jernbaner og cykelstier er på vej: Disse projekter vil partierne kæmpe for

Fremtidens transport skal være grøn. Så langt er de fleste partier enige. Men om det skal ske med flere veje, mere jernbane eller en målrettet indsats for cyklisme og samkørsel, deler vandene. Foto: Scanpix/Michael Bager, Kristian Djurhuus, Liselotte Sabro, Mads Claus Rasmussen

Transport: Når regeringen om kort tid spiller ud med en milliardplan for ny infrastruktur og derefter indkalder Folketingets partier til forhandling, er det transportminister Benny Engelbrechts (S) erklærede mål at lande en så bred aftale som muligt. Men det lykkes næppe uden politiske slagsmål, for der er milevid forskel på, hvad partierne vil - og absolut ikke vil. Avisen Danmark har bedt Folketingets transportordførere nævne tre projekter, der ligger blandt deres topprioriteter og én ting, de vil kæmpe imod med næb og kløer.

1 Venstre, Kristian Pihl Lorentzen

Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

A. - Den jyske transportkorridor skal fremtidssikres, og det indebærer fire projekter: 3. Limfjordsforbindelse, udvidelse af E45, Ny Midtjysk Motorvej og et dobbelt jernbanespor mellem Padborg og Tinglev. Vi skal også have bedre forbindelsesveje til alle dele af landet.

B. - Forbindelsen fra Øst- til Vestddanmark skal opgraderes, og det indebærer en række forsømte motorvejsprojekter på Sjælland og Fyn. Eksempelvis motorvejen syd om Odense.

C. - Vi skal undersøge behovet for Kattegatforbindelsen, Als-Fyn broen og behovet for mere kapacitet over Lillebælt. Vi skal undersøge, hvordan de tre forbindelser spiller sammen for at vurdere, om der er behov for alle tre.

Det kæmper jeg imod: - Vi kan ikke bygge nye jernbaner til højre og venstre, for det vil koste gigantiske summer og vil ikke dække behovet. Vi skal optimere driften på de eksisterende jernbaner.

2 Konservative, Niels Flemming Hansen

Niels Flemming Hansen (K), transportordfører. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

A. - Hærvejsmotorvejen ligger meget højt på listen. Det er vigtigt, at vi får et ekstra spor ned gennem Jylland. Det handler rigtig meget om tilgængeligheden til Billund Lufthavn og om at skabe bedre vilkår for den tunge transport.

B. - En VVM-undersøgelse af Kattegatforbindelsen og en forundersøgelse Als-Fyn broen er vigtige for, at vi kan planlægge, hvad der skal ske i fremtiden.

C. - Der er massive køer omkring Kolding, og vi er nødt til at udvide motorvejskrydset og E45. Et mantra for mig er klimaet, så vi skal også sørge for kæmpe ladeparkeringspladser, så vi kan få udrullet elbiler ordentligt.

Det kæmper jeg imod: - Togfondens fase to. I dag tager det halvanden time fra Fyn til København, og det fungerer fint. Det er desuden spild at penge at anlægge en togbro over Vejle Fjord for at spare fire minutter.

3 Dansk Folkeparti, Hans Kristian Skibby

Hans Kristian Skibby (DF), transportordfører. Foto: Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

A. - Udvidelsen af E45 til tre spor hele vejen fra Vejle til Randers er et kardinalpunkt, for trafiktallene siger, at vi bliver presset på større godstransport, og at persontransporten er eksploderet. Det er ineffektivt, og det brænder unødigt brændstof af, når man holder i kø. Motorveje ved Frederikssund og Hillerød på Sjælland er også vigtige.

B. - Vi skal have 3. Limfjordsforbindelse for at sikre mobilitet og understøtte udviklingsplaner i Nordjylland. På nogle tidspunkter er det ulideligt at få trafikken til at glide ved Aalborg og Nørre Sundby.

C. - Padborg-Tinglev jernbanen skal udvides til to spor. Vi kan ikke have et efterslæb på 12-14 kilometer, der kun er enkeltsporet.

Det kæmper jeg imod: - Togfonden skal fjernes, for den er inderligt dum og udtryk for minuttyranni. Det er spild af penge at bruge 5,5 milliarder til tog over Vejle Fjord.

4 Liberal Alliance, Ole Birk Olesen

Ole Birk Olesen (LA), transportordfører. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

A. - En række store motorvejs- og landevejsprojekter i hele landet betyder meget. Hvis man kører på vejene, er der meget tæt trafik mange steder.

B. - Forundersøgelsen til Kattegatforbindelsen bliver færdig i 2022, og så skal vi have sat gang i en VVM-undersøgelse, så en bro kan stå færdig i midten af 2030'erne. Vi har en flaskehals på Storebælt, og hvis det en dag blæser meget, eller der sker uheld, skal vi gerne have en anden vej at køre.

Det kæmper jeg imod: - Der er nogle projekter i den gamle togfond, som vi ikke synes er vigtige, og som koster rigtig mange penge for en lille gevinst. Blandt andet en jernbane over Vejle Fjord og mellem Vejle og Billund.

5 Nye Borgerlige, Mette Thiesen

Mette Thiesen (NB), transportordfører. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

A. - Vi ønsker at udvide og forbedre vejnettet. Blandt andet skal E45 udvides fra Aarhus og helt ned til den tyske grænse, og motorvej skal etableres eller udbygges ved Frederikssund, Hillerød og Næstved-Rønnede.

B. - Vi vil afskaffe brugerbetaling på Storebæltsbroen og Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund. Infrastruktur skal binde landet sammen – ikke bruges som ekstrabeskatning eller en statslig kassekredit.

C. - Vi vil sikre trafikal ligestilling. Det skal ikke være dyrere at sejle en kilometer end at køre en kilometer.

Det kæmper jeg imod: - Vi prioriterer veje over skinner, og forbedringer skal hovedsageligt komme danskerne til gavn. Derfor går vi ikke ind for hverken Helsingborg-Helsingør-forbindelsen eller den nordlige eller sydlige Ring 5-linjeføring på Sjælland, for Danmark skal ikke agere omfartsvej mellem Sverige og Tyskland.

6 SF, Anne Valentina Berthelsen

Anne Valentina Berthelsen (S), transportordfører. Foto: Mathias Svold/Scanpix

A. - Der er en meget stor elefant i rummet, som hedder Togfonden. Det er SF's baby, og alt, der ligger i fase to, skal gennemføres. Eksempelvis jernbanen over Vejle Fjord og banen mellem Hovedgård og Hasselager, der er en forudsætning for timemodellen.

B. - Vi skal investere i transportformer, som hjælper danskerne ud af bilerne. Vi er i gang med at elektrificere jernbanen, og vi skal holde fokus på grønne busser og tog. Eksempelvis skal en bane fra Aarhus-Galten-Silkeborg besluttes, og der skal flere penge til drift og vedligehold.

C. - En af vores hovedprioriteter er cyklisme. Vi skal blandt andet sætte puljer af til kommunale cykelprojekter.

Det kæmper jeg imod: - Vi er skeptiske over for nødvendigheden af flere motorveje. Vi er for visse motorvejsprojekter som en udvidelse af E45 og syd om Odense, men vi kan ikke se idéen i Hærvejsmotorvejen og 3. Limfjordsforbindelse.

7 Radikale Venstre, Rasmus Helveg Petersen

Rasmus Helveg Petersen (RV), transportordfører. Foto: Michael Bager

A. - Vi foreslår, at alle byer med over 10.000 indbyggere skal forbindes til motorvejsnettet med superlandeveje også kendt som 2+1 veje, så det bliver nemmere at komme fra A til B. Det gælder 80 byer som eksempelvis Assens, Haderslev, Grenaa, Varde og Ringkøbing.

B. - Vi skal have en strategi for cykler, så vi ikke bare bygger cykelstier hist og pist. Vi skal have puljer, som kommuner kan søge.

C. - I større byer skal vi erstatte bilkørsel med banekørsel i form af letbaner og BRT-busser (særlige busbaner til elektriske busser - lidt lig sporvogne, red.)

Det kæmper jeg imod: - Hærvejsmotorvejen er overflødig. Vi kan ikke bygge om kap med den stigende trafikmængde, og derfor skal vi være klogere.

8 Enhedslisten, Rasmus Vestergaard

Rasmus Vestergaard Madsen (EL), stedfortrædende transportordfører. Foto: Søren Gylling

A. - Vi holder troligt fast i, at Togfondens fase to skal realiseres. Det er afgørende for os.

B. - Vi skal investere massivt i den kollektive trafik. I storbyområder skal der være letbaner eller BRT-busser. Vi skal sikre et alternativ til dem uden bil ved eksempelvis at sikre timedrift eller halvtimesdrift på hovedårer med busser mellem byer.

C. - Vi skal lave en cykelpulje på ti milliarder kroner, så cyklen bliver et attraktivt alternativ, der kan hjælpe med at modvirke trængslen.

Det kæmper jeg imod: - Det er en rigtig dårlig idé med 3. Limfjordforbindelse, Hærvejsmotorvej, Kattegatforbindelse og Als-Fyn bro. Konsekvenserne er store for naturen og pengene kan bruges bedre på kollektiv trafik. Når vi bygger mere motorvej, kommer der mere trafik, så vi udskyder bare problemerne med trængsel og belaster klimaet.

9 Alternativet, Torsten Gejl

Torsten Gejl (AL), transportordfører. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

A. - Der skal etableres et veludbygget netværk af ladestandere til elbiler i hele landet,

B. - Eksisterende jernbaner og veje skal optimeres og kun udbygges der, hvor det understøtter en seriøs grøn omstilling af transportsektoren. Alt for mange biler kører rundt med kun én person, og vi skal give incitament til at ændre den adfærd til mere samkørsel og brug af kollektiv transport. Øget brug af hjemmearbejde kan dæmme op for trængsel og reducere behovet for vejudbygning.

C. - Vi vil arbejde for elektrificering og omstilling af den tunge transport. Eksempelvis med ladeinfrastruktur til batteritog på regionale jernbaner.

Det kæmper jeg imod: - Vi er kritiske over for meget store anlægsprojekter som Kattegatforbindelse, Als-Fyn bro, 3. Limfjordsforbindelsforbindelse. Vi mener ikke, det harmonerer med den nødvendige bæredygtige omstilling.

10 Socialdemokratiet

Thomas Jensen (S), transportordfører. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Transportordfører Thomas Jensen er ikke vendt tilbage på avisens henvendelser. Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil ikke forholde sig til, hvilke projekter han prioriterer højest. Han henviser til de kommende forhandlinger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce