Annonce
Indland

Nye toner om cykelløb på Storebæltsbroen: Tour de France må godt - Post Nord Danmark Rundt må ikke

Det er billeder som disse fra september 2012, da cykelløbet Aarhus-København gav lange køer ved Nyborg, transportminister Ole Birk Olesen (LA) ikke vil se igen. Derfor har han afvist at tillade cykelløb og motionsløb over Storebæltsbroen. Men han har flere gange understreget, at der kunne gøres en undtagelse for Tour de France. Arkivfoto: Andreas Bastiansen.

Arrangørerne af Post Nord Danmark Rundt ville gerne have ladet en etape i 2019-udgaven af cykelløbet køre over Storebæltsbroen, men det har transportministeren afvist. Det forholder sig anderledes, når Tour de France kommer til Danmark.

Der er forskel på cykelløb. Og intet over eller bare ved siden af Tour de France. Derfor får verdens mest populære cykelløb særbehandling og lov til at køre over Storebæltsbroen, når Touren rammer Danmark i 2021.

Og det er nye toner i forhold til, hvad transportminister Ole Birk Olesen (LA) tidligere har sagt. For bare tre uger siden forklarede han i et svar til det socialdemokratiske og Nyborg-valgte folketingsmedlem Jan Johansen, hvorfor han ikke vil tillade flere løb - hverken til fods eller på cykel - over Storebæltsbroen.

- Tænk, hvis man skal besøge sin mor på hospitalet, som ligger med alvorlig sygdom og måske skal dø. Tænk, hvis man skal til en begravelse. Tænk, hvis man skal til en vigtig jobsamtale. Tænk, hvis man skal nå et fly på en vigtig rejse, og det så ikke kan lade sig gøre, fordi hr. Jan Johansen har besluttet, at der det eneste sted, man kan komme fra Fyn til Sjælland, skal være et motionsløb.

Og Ole Birk Olesen fortsatte:

- Jeg vil ikke tage ansvaret for den beslutning. Det må hr. Jan Johansen gøre, hvis han en dag bliver transportminister. Storebæltsforbindelsen binder landsdelene sammen og er for mange borgere i realiteten den eneste mulighed for at rejse mellem Fyn og Sjælland. Storebæltsforbindelsen er dermed kritisk infrastruktur.

Det var rimelig klar tale, og spørgsmålet til Ole Birk Olesen var stillet, fordi han har afvist at lade en etape i 2019-udgaven af cykelløbet Post Nord Danmark Rundt køre over broen. Og han holdt i svaret til Jan Johansen 30. januar fast i sit nej. Dog med en vigtig undtagelse:

- Så udgangspunktet er: Nej, der kan ikke være løb på Storebæltsforbindelsen, medmindre, som vi har sagt, at vi har at gøre med en meget stor international begivenhed som for eksempel en start i Danmark af Tour de France.

Annonce

Prisen for en etape over Storebælt er ukendt

Og det så lige præcis, hvad der bliver tale om.

En Tour de France-start i Danmark har jævnligt været luftet, siden Bjarne Riis stod øverst på sejrsskamlen i Paris i 1996, og selvom transportminister Ole Birk Olesen i 2017 besluttede, at det fra 2018 skulle være slut med både cyklister og løbere på Storebæltsbroen, understregede han allerede dengang, at der kunne gøres en undtagelse for Tour de France.

Det fik i juli 2017 Dansk Folkepartis medlem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget Kim Christiansen til at bede ministeren redegøre for de økonomiske og trafikale konsekvenser ved afviklingen af en Tour de France-etape over Storebæltsbroen.

Svaret gjorde dog ingen klogere. Sund & Bælt oplyste ifølge ministeren, at eftersom man ikke havde fået en forespørgsel om afvikling af en tour-etape med konkrete ønsker i forhold til tidspunkt, periode, antal vejbaner eller andre forhold, var det ikke muligt at beregne trafikale eller økonomiske konsekvenser af en etape over Storebælt.

Lidt klogere blev Jan Johansen, da han som svar på sit spørgsmål til Ole Birk Olesen i januar i år fik dette svar:

- Sund & Bælt har oplyst, at der på den planlagte dag i august 2019 fra klokken 13.00 til klokken 14.00 forventes at passere omkring 1440 køretøjer i østgående retning på broen. Der er således tale om en travl dag med en del særlig international ferietrafik. Med den forventede trafikbelastning på dagen er der risiko for, at trafikken bliver så tæt, at den vil gå i stå med væsentlig større forsinkelser til følge, forklarede ministeren.

Avisen har indtil videre forgæves forsøgt at få en kommentar fra Kim Christensen til nyheden om tour-etapen over Storebælt.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce