Annonce
Odense

Nye tal bekræfter tendens: Markant farligere at køre på el-løbehjul end cykel

I Odense er det de to firmaer Tier og Voi, som udlejer el-løbehjul til odenseanerne og besøgende i byen. Løbehjulene er langt mere populære end det bycykelsystem, som i efteråret blev skrottet. Arkivfoto: Michael Bager
Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital har igen trukket tal fra skadestuen og sammenlignet antallet af ulykker på el-løbehjul og cykler. Tendensen er den samme som tidligere set: Et el-løbehjul er markant farligere at benytte sig af end cyklen.

Hvis du vælger at tage et el-løbehjul i stedet for cyklen, er der syv til otte gange større risiko for, at du havner i et uheld, der gør det nødvendigt at tage en tur forbi skadestuen.

Sådan lyder konklusionen i hvert fald fra overlæge Niels Dieter Röck og Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital, som igennem mange år har indsamlet data fra skadestuen om forskellige typer af uheld.

Analysegruppen har siden juli overvåget antallet af uheld på el-løbehjul og kunne tilbage i september meddele, at brugere af el-løbehjul var i markant større risiko for at blive involveret i et uheld end folk på cykel. Og de tal bliver nu bekræftet i en ny opgørelse, der netop er blevet offentliggjort.

Antallet af uheld på el-løbehjul er godt nok faldet fra 16 og 10 i henholdsvis august og september til seks og syv i oktober og november. Men det samme er sket med antallet af uheld på cykel, så forholdet mellem uheld på de to køretøjer er stort set det samme.

Ifølge overlæge Niels Dieter Röck er det i sig selv overraskende.

- Vi havde regnet med, at tendensen ville falde nu, hvor det er blevet koldere i vejret og der måske ikke er så mange, der bruger el-løbehjulene. Men vi må konstatere, at vi kan se nogenlunde det samme forhold mellem antallet af uheld på cykel og på el-løbehjul, hvor der altså er syv-otte gange større risiko for at komme til skade på et el-løbehjul i forhold til på cykel. Så det har altså ikke kun været nyhedens interesse, der har gjort, at der har været et problem med uheld, hvor el-løbehjul er involveret, siger Niels Dieter Röck, der nævner brækkede håndled og et enkelt brækket skinneben som de foreløbigt værste eksempler på skader i forbindelse med et uheld på el-løbehjul.

- Der er heldigvis ikke nogen alvorlige uheld. Men vi synes jo, at det er mange uheld, når det handler om relativt få køretøjer.

Annonce

Analysegruppe overvåger uheld

Ulykkes Analyse Gruppen har siden 1. juli fulgt med i udviklingen i antallet af uheld, hvor et el-løbehjul er involveret.

Det skete samtidigt med, at det svenske firma Voi satte de første 250 el-løbehjul på gaden, som odenseanerne og besøgende i byen kunne leje. Siden har selskabet øget antallet til 500 løbehjul, mens det tyske firma Tier har placeret 400 el-løbehjul på gader og stræder.

Ulykkes Analyse Gruppen bruger oplysninger fra skadestuen i Odense, der har et optageområde på cirka 260.000 indbyggere.

Oplysningerne fra skadestuerne giver et mere præcist billede af ulykkes- og skademønstre end de officielle statistikker, der baserer sig på oplysninger fra politiet, der kun dækker omkring 16 procent af de skader, der behandles på skadestuerne.

På med hjelmen

Mens mange efterhånden har forstået budskabet om, at det er en god idé at tage en hjelm på hovedet, når man kører på cykel, er det samme langt fra tilfældet for brugerne af el-løbehjul.

Både Rådet for Sikker Trafik og flere læger har derfor tidligere luftet tanken om at gøre det lovpligtigt at bruge hjelm på el-løbehjulet eller sænke den tilladte tophastighed fra de nuværende 20 kilometer i timen.

Overlæge Niels Dieter Röck opfordrer også brugerne af el-løbehjul til at tage en hjelm på.

- El-løbehjulene kan jo køre hurtigere, end de fleste mennesker cykler. Så det er en rigtig god idé at bruge en cykelhjelm, og så handler det nok også stadig om, at man simpelthen skal lære at bruge el-løbehjulene. Der findes jo givetvis ikke så mange derude, der er særligt rutinerede i at bruge dem endnu, siger han.

Endnu ikke videnskab

Ulykkes Analyse Gruppen startede deres overvågning af antallet af uheld på el-løbehjul i forbindelse med, at firmaerne Voi og Tier fik lov til at placere el-løbehjul i Odense som en del af en landsdækkende forsøgsordning.

De nye data skelner dog ikke imellem privatejede el-løbehjul eller de løbehjul, som odenseanerne og besøgende i byen kan leje igennem de to firmaer.

Niels Dieter Röck understreger desuden, at datamaterialet stadig er begrænset, så det kan være svært at konkludere noget med 100 procents sikkerhed

- Der går nok et års tid, før vi har et stort nok datamateriale til, at vi kan lave egentligt videnskab på det. Men de seneste tal bekræfter altså indtil videre vores hidtidige vurdering af, at det er farligere at køre på el-løbehjul, end det er at køre på cykel, siger han.

Forsøgsordningen blev igangsat i januar 2019 og skal evalueres i løbet af januar 2020.

Voi har sendt 500 el-løbehjul på gaderne i Odense, mens Tiers Odense-flåde består af 400 løbehjul. Det har ind i mellem givet trængsler på fortovene. Arkivfoto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Opondo med for første gang i en uge

Odense

FIF-hæder til Torben Simonsen

Annonce