Annonce
Odense

Nye letbane-ideer: Lav etape 2 som en ringbane

Her ses med den sorte linje etape 1, der er i færd med at blive bygget, og på den stiplede linje den foreløbigt godkendte plan for etape 2. Den orange linje er den foreslåede bylinje fra Seden til Centrum og tilbage igen, og den røde linje er en foreslået banelinje der hvor Svendborgbanen i dag kører. Den er tænkt til at køre i ring om Odense fra Hjallese op til Vesterbro og rundt på sporet for etape 1, sådan at linjen forbinder linjerne bedre.

Fynsk Erhverv og Byforeningen for Odense har nye ideer for letbanens etape 2, som de i dag sender til alle medlemmer af Odense Byråd. Vi præsenterer her planen.

Drop planerne om at lade letbanen køre ud ad Sdr. Boulevard. Og nytænk i stedet letbanens etape 2 med to nye linjer. Den ene skal køre i et ”loop” helt inde i hjertet af byen med stop i Vestergade/Mageløs og start i Seden. Og den anden skal ved brug af et ekstra spor på Svendborgbanen slå en ring om byen.

Sådan lyder et af flere forslag fra Fynsk Erhverv og Byforeningen for Odense, som i dag sender nogle nye ideer til letbanens etape 2 ud til medlemmerne af Odense Byråd, men som avisen har haft fotroligt kendskab til i nu et par dage.

- Ved at udvikle letbanen til en regulær ringbane kombineret med et ”loop” helt inde i hjertet af Odense City, styrkes letbanens attraktivitet for såvel byens borgere som den øvrige fynske befolkning, siger Jytte Reinholdt, direktør for Fynsk Erhverv.

Man kan dog påstå, at ideerne for letbanens anden etape kommer et nøk for sent.

I hvert fald blev der sagt ja til den foreløbige plan om en linje fra Seden eller Vollsmose til Odense Zoo, da byrådet blev enige om et budgetfor-lig tilbage i september sidste år.

Her fandt man fem millioner kroner til forberedelse af anden etape. Den kan, hvis alt går glat, stå færdig i 2023 og vil koste mellem 1,5 og 1,65 milliarder kroner.

Her skal Odense Kommune selv betale omkring en milliard kroner, og staten betaler resten.

Det kræver dog, at et flertal i Folketinget siger ja til planen.

Parterne foreslår en linje, der går fra Seden til Centrum og tilbage til Seden igen. Forslaget fremgår her som den røde linje, der kommer fra Seden, kører samme vej rundt ad sporet for etape 1, men i stedet for at vende ved Pantheonsgade/Vestergade, som etape 2 lige nu er blevet foreslået for at fortsætte ud ad først Sdr. Gade og siden Sdr. Boulevard, skal den op ad Vestergade helt op ad til gågaden og til højre ad Mageløs, hvor op igen til rådhuset og tilbage til Seden.

To spor næsten hele vejen

Fynsk Erhverv og Byforeningen for Odense vil samtænke letbanen og Svendborgbanen ved at lade dem køre side om side i det spor i dag, hvor toget mellem Svendborg og Odense kører. Det skulle køre fra Hjallese og hen til Falen, hvorefter den skulle glide væk fra Svendborgbanen og ende ved Vesterbro, hvor den skulle fortsætte rundt på den allerede fastlagte plan for etape 1.

I deres analyse har de fundet ud af, at syv ud af otte af de broer eller viadukter, der er på den strækning i dag, allerede har to spor. Og ved at bruge sporet, vil den komme forbi Den Fynske Landsby, Odense Zoo og Odense Universitetshospital, der bliver en ny bydel med boliger. Derfor foreslår de seks nye stationer på den strækning.

- Vi ser store fordele i det. Sporet går allerede gennem områder med potentiale for byudvikling og vækst. En ringbane vil give nogle tidsmæssige gevinster, fordi letbanen kan udnytte sin hastighed bedre. Tid er vigtigt. Og så vil vi i respekt for udviklingen af City foreslå et ”loop”, der når helt ind til centrum, sådan at letbanen bliver mere synlig i bybilledet, siger Jytte Reinholdt, der er direktør for Fynsk Erhverv

- Men det er ikke så ligetil at koordinere tog drevet af el og diesel på grund af perronhøjde og forskellige signaler, så det skal løses, siger Jarl Abrahamsen, næstformand i Byforeningen for Odense.

De to parter har fået ingeniørvirksomheden Arup Group fra London, der arbejder med letbaneprojekter rundt omkring i verden, til at se forslagene igennem, og de ser fordele i at bruge Svendborgbanen, men påpeger også, at der er en række udfordringer forbundet med at blande lette tog med normale tog - og at dette burde undersøges hurtigst muligt.

Du kan læse meget mere om sagen i Fyens Stiftstidende eller på mitfyn.dk. Herunder kan du læse hele deres forslag.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Charlottes børn har flere gange sovet på banegården: Transportminister vil nu have undersøgt behovet for nattog på Svendborgbanen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nordfyn

Beredskabet måtte opgive søgningen: Mand svømmede ud på midten af sø og forsvandt fra overfladen

Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Odense

- Det er et meget specielt øjeblik: I årevis har Ole jagtet det perfekte billede- pludselig sad ugleungerne lige foran ham

Navne For abonnenter

Som far så datter - Anika får energi af sit frivillige arbejde

Mens ledigheden nærmer sig bundrekord, kan Agnetha ikke skaffe faglærte medarbejdere: - Nu er vi ude i alle muligheder for at finde folk

OB

Se videoanalyse og højdepunkter: VB fik skovlen under OB til sidst

Navne For abonnenter

Stjerne i "Langt fra Las Vegas": Nu er Sofie revystjerne på Fyn

For abonnenter

Kim solgte sin virksomhed for et trecifret millionbeløb: - Man skal aldrig blive iværksætter for pengenes skyld

Erhverv

Stålgigant ansætter på livet løs til ny fabrik - breder sig over kæmpe areal

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Sport For abonnenter

Modgangen vendt til endnu en triumf - Odense Håndbold ser frem til drømmefinalen mod Esbjerg

Odense For abonnenter

Kendt fra Bagedysten - nu sælger hun kager i Odense: - Folk kan blive helt chokerede over prisen

Sydfyn

Slut med Stenstrup-manøvren: Bramsen og Helveg vil lave vigespor på Svendborgbanen

Annonce