Annonce
Nyborg

Nye autoværn skulle forhindre kø-kaos efter uheld på Storebæltsbroen - men de tager for lang tid at bruge

Ved stiv kuling (15 m/sekundet) frarådes vindfølsomme køretøjer på Storebæltsbroen, og det fremgår af skilte før sidste afkørsel frem mod broen. Men A/S Storebælt kan ikke forbyde køretøjerne at køre ud på broen - det kan kun vejmyndighederne. Alternativet p.t. til at fraråde bestemte køretøjer at køre på broen er, at den lukkes for alle køretøjer, oplyser Sund & Bælt. Arkivfoto: John Fredy.
Mobile autoværn er installeret på Storebæltsbroen for at forhindre timelange køer efter uheld. Men skiltene, der skal oplyse om modsatrettet trafik, bliver først sat op næste sommer. Derfor blev autoværnene ikke brugt, da et uheld søndag spærrede broen.

Storebælt: Klokken var 01.04 natten til søndag, da Sund & Bælt tweetede, at kørsel med vindfølsomme køretøjer var frarådet frem til klokken 15. Søndag middag blev opfordringen til ikke at køre ud på broen med for eksempel en anhænger forlænget til klokken 22.

Alligevel skete der sidst på eftermiddagen et uheld på broen med en trailer, der væltede i blæsten. Det betød, at kun en vognbane var farbar i retning mod Sjælland, og der opstod derfor kø fra Fyn mod Sjælland. Lidt før klokken 20 meddelte politiet, at broen blev lukket i begge retninger, fordi påhængsvognen skulle løftes væk med en kran.

I den halve time, der gik, før broen atter var åben i begge retninger, voksede køen sig endnu længere - og så viste det sig, at en lastbil, der holdt i køen, havde fået problemer med sin gearkasse og også måtte have hjælp.

Annonce

En af de bilister, som var fanget i køen på Fyn, var Anton Sonnichsen fra Aarhus. En time efter, broen var blevet åbnet i begge retninger, holdt han stadig stille i sin bil - 15 kilometer fra Nyborg.

- Vi kom over broen klokken 22.20 - da skulle vi have været i København, fortæller han.

Bromeldinger på flere sprog

Bromeldinger, som fx fraråder vindfølsomme køretøjer på Storebæltsbroen, kommer ud på dansk på skilte før broen, på broens hjemmeside, i sms- og mail-varslinger og på Sund & Bælts digitale medier. I samarbejde med Vejdirektoratet kommer bromeldingerne også ud til lastbilchauffører via deres navigationssystemer på flere sprog.

Oprydningen viste sig vanskelig

Både Sund & Bælt og politiet opdaterede på Twitter om situationen, men flere trafikanter ærgrede sig over, at tidspunktet for en åbning af broen i retning mod Sjælland blev udskudt flere gange i løbet af søndag aften.

"I må komme med bedre opdateringer. Konstante udskydelser med 30 minutter er åbenlyst forkerte nu. Hvor langt er I med oprydning?", spurgte en bilist, mens en anden kaldte de gentagne udsættelser "dårlig stil".

Sund & Bælt oplyser i et skriftligt svar til Fyens Stiftstidende, at politiet i første omgang vurderede, at det ville tage en halv time at rydde op efter uheldet på broen. Men arbejdet blev forlænget flere gange, fordi oprydningen viste sig at være mere besværlig end først antaget. Derfor blev udmeldingen om åbningstidspunktet ændret flere gange, forklarer Sund & Bælt.

Lige nu tager det to timer at implementere de nye overledninger, da det kræver opsætning af manuelle skilte på forbindelsen, fordi vi endnu ikke har de nye digitale skilte på plads, som kan bruges til at advare om modkørende trafik.

Sund & Bælt
Annonce

Nye autoværn er stadig langsomme

Sidste år fik Storebæltsbroen installeret mobile autoværn ved Halsskov og Knudshoved samt på den vestlige og østlige side af Sprogø. De skal bruges til at lede trafikken fra et uheldsramt spor over i det modsatte spor, så timelange lukninger af broen kan undgås.

Autoværnene er blevet testet flere gange, men de blev ikke brugt søndag aften - for det ville tage for lang tid i forhold til politiets første vurdering, der lød, at oprydningen efter uheldet kunne gøres på en halv time.

"Lige nu tager det to timer at implementere de nye overledninger, da det kræver opsætning af manuelle skilte på forbindelsen, fordi vi endnu ikke har de nye digitale skilte på plads, som kan bruges til at advare om modkørende trafik. Vi vil først være færdige med opsætning af de nye digitale advarselsskilte næste sommer. Herefter vil de som udgangspunkt blive benyttet ved alle lukninger," oplyser Sund & Bælt.

De mobile autoværn, som her er vist på en modeltegning, blev monteret sidste år. De digitale skilte, som skal fortælle trafikanterne, at trafikken ledes over i det modkørende spor, er dog ikke på plads endnu - det vil de først være næste sommer. Illustration: Sund & Bælt.
Annonce

Frarådet - men ikke forbudt

Nogle af de bilister, som måtte tilbringe ekstra tid i bilen søndag aften, spurgte, om trafikanter, som ignorerer en opfordring til ikke at køre ud på broen i et vindfølsomt køretøj, bliver stillet til ansvar, hvis de forulykker og er skyld i, at broen må lukke.

Sund & Bælt har imidlertid ikke myndighed til at forbyde bestemte køretøjer på broen - derfor gør man heller ikke noget ulovligt ved at køre ud på broen med for eksempel en trailer, selvom det frarådes. Men selskabet er i dialog med politiet om, hvordan det kan ændres.

"Sund & Bælt har ønsket, at farten kan sænkes lovpligtigt for vindfølsomme køretøjer i modsætning til i dag, hvor vi alene har mulighed for at sænke farten som en anbefaling eller helt fraråde vindfølsomme køretøjer at passere broen.

Det vil kræve politiets godkendelse af hastighedsbegrænsninger eller overkørselsforbud, hvilket vi er i dialog med myndighederne om for at finde en praktisk implementerbar løsning," oplyser selskabet til Fyens Stiftstidende.

Sund & Bælt har fået udført forsøg i en vindtunnel, der viser, hvilke hastigheder der er relevante for forskellige køretøjer ved forskellige vindhastigheder. Og det undersøges også, om der kan gøres mere for at mindske de vindstød, som kan ramme køretøjerne ved pylonerne på højbroen - for eksempel ved at montere vindskærme.

Kan ikke forbyde vindfølsomme køretøjer i blæsevejr

Flere trafikanter efterlyste i kommentarer til Sund & Bælts tweets om trafikken søndag aften, at Storebæltsforbindelsen burde droppe "frarådes" og i stedet sige "forbydes" om vindfølsomme køretøjer, når blæsten generer på Storebælt.

Men det er ikke muligt, forklarer Sund & Bælt, fordi A/S Storebælt, som ejer og driver Storebæltsforbindelsen, er et privat selskab. Det kræver en myndighedsbeslutning at forbyde for eksempel biler med trailer eller varebiler at køre ud på broen.

Derfor opfordres trafikanterne til at tage anbefalingerne alvorligt - for alternativet er at lukke broen helt, også for køretøjer som ikke bliver påvirket af vinden. Alvoren blev understreget i et brev, som Sund & Bælt sendte til den danske vognmandsbranche i februar i år. Af brevet fremgår det blandt andet, at flere end 60 køretøjer er væltet på Storebæltsbroen på grund af vind, siden vejbroen åbnede i 1998.

Ved stiv kuling på tværs af broen (15 m/sekundet) frarådes vindfølsomme køretøjer på Storebæltsbroen. Det fremgår af skilte før sidste afkørsel frem mod broen. Vindfølsomme køretøjer er fx biler med campingvogn eller anhænger, lastbiler med ingen eller meget let last samt busser og varebiler.

Annonce
Odense

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Odense For abonnenter

Ny rapport: Så mange ladestandere kræver elbil-revolution i Odense

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

De vil 3D-printe knogledele til trafikofre og kræftramte: - Vi udnytter, at kroppen er fantastisk til at gendanne sig selv

Nordfyn For abonnenter

Grønt lys til kæmpe kvægfarm ved fynsk gods: Naturforening trækker klage tilbage

Kerteminde

Mangler du en hundeskov? Kommunen overvejer - igen - at lave fristed for de firbenede

Assens

Lasse skyder med skarpt efter kandidattest: - Det stemmer ikke helt overens med virkeligheden

Navne

Gammel Skibhusdreng gik tilbage i tiden: Cyklede som treårig alene op ad Skibhusvej

Navne For abonnenter

Dødsfald: Poul fik polio som 18-årig, men skabte stor boghandel, som han måtte sælge, da det gik bedst

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Danmark For abonnenter

Frysende migranter i klemme i strid mellem Hviderusland og EU

Odense

Inspektion afslører: Gartnerier opbevarer og anvender ulovlige kemikalier i stort omfang

Debat

Sofie Østergaard: Lader du din partner styre økonomien for dig?

Odense

Se DR-satire om borgmester: Troede det skulle vække unges interesse for kommunalvalget

Kerteminde For abonnenter

Ville sælge krudt til arme og 'kærlighedsmedicin': Mand fængslet for store mænger doping og potensmedicin

Middelfart

Chefers telefoner blev hemmeligt aflyttet i Dan-Bunkering: - Det er en på mange måder usædvanlig sag

Annonce