Annonce
Nyborg

Nyborg Voldspil: Tradition med et twist

100 trofaste Fyens Stiftstidende-læsere fik en rundvisning på og bag det traditionsrige Nyborg Voldspils scene. Foto: Sugi Thiru
Nyborg Voldspil vil krydre det klassiske repertoire med noget andet ind imellem.

Nyborg: Nyborg Voldspil vil forblive tro mod traditionerne.

Men med et twist.

Det fastslog formanden for Nyborg Voldspil, Jesper Bech Madsen, da han i går lod de 100 gæster i Fyens Stiftstidendes Café Stiften få et kig ind i fremtiden for Danmarks ældste friluftsteater.

- En af vores opgaver er at vise nogle af de klassiske forestillinger, så mange mennesker har lært at holde af. Det er derfor, vores 80 års jubilæumsforestilling er "Frøken Nitouche", fortalte han.

Men Nyborg Voldspils fremtidige repertoire vil også få et twist, som det, manuskriptforfatter og instruktør Flemming Jensen har givet jubilæumsudgaven af "Frøken Nitouche".

- Vores repertoire skal krydres med noget andet ind imellem. Som det for eksempel bliver tilfældet, når vi til næste sætter Sebastians "Cyrano" op på friluftsscenen. Men Nyborg Voldspil er en stor forretning med et budget på tre millioner kroner, så vi er også nødt til at lave noget, publikum gerne vil se. Og det skal så gå op i en højere enhed med forestillinger, som skuespillerne og musikerne også gerne vil være med i, forklarede Jesper Bech Madsen.

Annonce

Flot forsalg

Formanden kunne også afsløre, at Nyborg Voldspil allerede har lagt sig fast på de næste tre års sommerforestillinger.

Men bortset fra "Cyrano" til næste år ville han ikke afsløre, hvad publikum kan glæde sig til i 2021 og 2022.

Jesper Bech Madsen kunne til gengæld fortælle om et flot forsalg til "Frøken Nitouche".

Det er kun en anelse mindre end forsalget til publikumstræfferen "Grease". Og meget skal gå galt, hvis ikke Nyborg Voldspil vil kunne notere flere end 20.000 publikummer, når "Frøken Nitouche" er spillet for sidste gang den 10. august.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce