Annonce
Nyborg

Nyborg valgt: Ny virksomhed til 300 millioner kroner på havnen

Det nye anlæg skal ligge på Lindholmen, nærmere bestemt for enden af Delfinfvej, hvor der er god plads. Foto: Michael Bager

Et af verdens største pyrolyseanlæg til genindvinding af gamle bildæk vil spare atmosfæren for 24.000 ton CO2. Elysium Nordic regner samtidig med at skabe 30 nye arbejdspladser i bæltbyen

Nyborg: Et af verdens største pyrolyseanlæg skal ligge i Nyborg. Den danske virksomhed Elysium Nordic, der blandt andet arbejder med pyrolyseanlæg, der kan genanvende dæk, oplyser i en pressemeddelelse, at det store anlæg til 300 millioner kroner i Nyborg, vil stå klar i 2021.

Anlægget vil spare atmosfæren for 24.000 ton CO2 hvert år. Det svarer til udledningen fra produktion af 1.237 ton oksekød eller 211 millioner kilometer i en ny bil.

Baggrunden for den store CO2-reduktion er, at anlægget genvinder 9.000 ton carbon black fra de 30.000 ton dæk, det vil håndtere om året. Carbon black er et sort pulver af kulstof, som hovedsageligt produceres af olie. Afhængigt af processen kræves der et sted mellem 1,5 og 2 kilo olie for at producere et kilo carbon black. Et olieforbrug, som vil kunne undgås, hvis carbon black i stedet genvindes fra udtjente bildæk.

- Vi ønsker at være med til at skabe en mere cirkulær og dermed langt mere bæredygtig og økonomisk fornuftig tilgang til håndteringen af udtjente dæk. Med dette anlæg har vi taget det første skridt," siger Jens Elton Andersen, CEO for WindSpace A/S, som står for Elysium Nordics genanvendelsesprojekt.

Virksomheden har valgt Nyborg, fordi den lokale industrihavns centrale placering giver nogle logistiske fordele, hvor Elysium Nordic kan få sejlet dæk lige til døren og efterfølgende let kan transportere de genvundne materialer til kunder via motorvejsnettet.

- ADP har i løbet af de seneste år tiltrukket flere nye virksomheder til byen, som har skabt vækst og arbejdspladser. Det betyder meget for en by som Nyborg, og derfor glæder det os, at vi gennem en stor indsats og rådgivning er lykkedes med at tiltrække Elysium Nordic", siger Rune D. Rasmussen.

Borgmesteren i Nyborg Kommune, Kenneth Muhs, ser frem til flere arbejdspladser, men han glæder sig lige så meget over Elysium Nordics grønne profil.

- Danmark har et mål om at få en mere cirkulær økonomi, og derfor er jeg stolt af, at vi kan få en af de virksomheder, der kommer med fremtidens teknologi, til at slå sig ned netop her. Det ser jeg som en cementering af vores position som en af de mest attraktive kommuner i landet at starte virksomhed i, siger Kenneth Muhs.

Elysium vil holde informationsmøde i Nyborg om projektet i løbet af foråret for at præsentere projektet til naboerne og andre lokale interessenter.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];