Annonce
Nyborg

Tour de France til Fyn: Nyborg-folk fik hentet nyttig viden i Nancy

De utroligste detaljer kom på plads, da Nyborg besøgte Tour de France målbyen Nancy. Her sidder Tue Kempf og noterer pligtskyldigst antallet af pressepladser og afstanden mellem dem i pressecenteret. Foto: Birgitte Carol Heiberg.
Nyborg Kommune besøgte mandag og tirsdag franske Nancy for at få lokalarrangørernes erfaring med afviklingen af en Tour de France etape. Der var masser at tage med hjem.

Nyborg: Nyttig viden, der ikke kan findes i en manual, blev hentet hjem på to dage

Det konkluderer Nyborg Kommunes Tour de France boss Tue Kempf. Mandag og tirsdag stod han i spidsen for en kommunal delegation på oplysningsrejse i franske Nancy, der tirsdag var målby for dette års fjerde etape af verdens største cykelløb. Samme funktion som målby, har Nyborg, når touren lægger ud med tre etaper i Danmark i 2021.

Tour-cirkusset er voldsomt, involverer hundredevis af mennesker hver eneste dag og sætter værtsbyer og gennemkørselsbyer på den anden ende i dagevis, selv om forløsningen, ankomsten over målstregen, kun tager et øjeblik.

- Det var en ualmindelig god investering at lægge to dage helt op ad alt det praktiske i Nancy. Alting stod snorlige, utrolig mange detaljer klappede, fordi de var velplanlagte. Man kan godt se, de har prøvet det nogle gange før, sagde Tue Kempf under besøget i Nancy.

Annonce

Man kan jo ikke slå op noget sted, hvordan menneskelig adfærd folder sig ud under givne omstændigheder. Det finder vi kun ud af ved at være til stede, som vi har været her i Nancy

Tue Kempf, Nyborgs tour-boss

Gang i notesbøgerne

Blandt mange eksempler så han og den øvrige Nyborg-delegation, hvordan arrangementet kræver plads, blot for at nævne en enkelt arrangør-detalje.

Det er ikke kun rytterne, men også deres følgebiler, optogskolonner, pressecenter med over 2000 akkrediterede pressefolk, sikkerhedsopbud med kommandocentral, fan-områder, VIP-områder, turisttilstrømningen, de gigantiske folkemængder i det hele taget, det officielle personale, lastbilerne, de frivillige, teleteknikken og .... alt muligt.

Notesbøgerne kom således flittigt i brug. Tue Kempf har tidligere været involveret i store sportsarrangementer, men intet slap hans blik af den grund. Eksempelvis målte han behørigt op og skrev ned, hvor mange arbejdsstationer, og afstandende imellem dem, der var sat op i pressecenteret.

- Alt skal være velkendt og velarrangeret på forhånd, intet må overraske os, hvis det skal klappe. I den sammenhæng var det interessant at se, hvor velplanplagt alt er hernede: Hver eneste af de mange, mange involverede ved nøjagtig, hvad der skal udføres hvor, hvornår og hvordan, sagde han.

Adfærd står ikke i manualen

Nok så interessant er i imidlertid alt det, der skal taqes højde for med afspærringer, trafikreguleringer, sikkerhed og placering af menneskemængder - alt det, der får en by og en egn til at fungere i arrangementet og ved siden af arrangementet.

- Bare sådan en lille ting som hvordan folk bevæger sig rundt, det gælder de involverede, det gælder tilskuerne, og det gælder dem, der i øvrigt bor i de pågældende byer. Man kan jo ikke slå op noget sted, hvordan menneskelig adfærd folder sig ud under givne omstændigheder. Det finder vi kun ud af ved at være til stede, som vi har været her i Nancy, sagde Tue Kempf.

Tue Kempf og Nyborg hentede inspiration i Nancy blandt andet hos repræsentanter for afviklingen af Tour de France. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Et kort øjeblik

Der er også noget andet at tænke på: Nu går de rundt, to år i forvejen, forbereder og planlægger, og bliver ved med det lige indtil løbsdagen. Og så: Pludseligt er det ovre. Tour de France går lynstærkt. Ikke bare cykelhjulene kører hurtigt rundt, det gør hele arrangementet som sådan, fra dag til dag, by til by. Det varer kort mellem rytterne ankommer til de igen forlader stedet.

- Det giver dette sportsarrangement en helt særlig energi. Det og de daglige flytninger fra by til by i et helt land giver en del af forklaringen på, at Tour de France er noget ganske særligt.

- Man kan roligt sige, at som touren på den måde er skruet sammen, har den i forhold til al anden sport en helt særlig struktur. Der er en kæmpe og indtjenende organisation bag, men den er nødt til at være der på værtsbyernes præmisser, sagde Tue Kempf.

Der var rigeligt at orientere sig om bag tour-kulisserne i Nancy. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Skal give noget

Sådan må det nødvendigvis være, men Tue Kempf vil gerne lidt mere end det, man ser i tourens hjemland.

- Touren i Danmark skal på én gang nære den lokale stolthed og skabe en stemning, der er national, sådan en der kommer alle steder fra i landet.

- Hvad det angår, synes jeg faktisk, vi kan bidrage med noget ekstra. Hernede virker det som om, byerne lægger vejene til og ellers mere er modtagere af alt det Tour de France bidrager med. Hos os vil vi faktisk gerne gå den modsatte vej også og give noget til Tour de France-organisationen. Især fordi vi nok kun har arrangementet denne ene gang. Her i Frankrig har man nok et anderledes forhold til det hele, fordi det kører løs en gang om året og har gjort det i mere end 100 år, siger Tue Kempf.

Noget at tænke over

Med i følget fra Nyborg var også vicekommunaldirektør Søren Møllegaard. Han var ved godt mod efter besøget:

- Den korte konklusion er, at vi nok skal klare det. På det overordnede plan får vi ikke problemer. Men jeg kan godt se nogle detaljer, vi skal være ekstra opmærksomme på, når vi ser, hvordan alting forløber, hvor mange mennesker, der er involveret, og hvordan det skærper kravene til plads og trafikale forhold.

- Jeg kan her og nu se problemer ved afslutningen lige efter Storebæltsbroen. Vi skal have dem væk hurtigt og snildt fra vejene og ind på tour-arealerne, hvor de uden de store dikkedarer skal køre hen til pressen efter sejrsceremonien uden at skulle for langt og uden at genere den øvrige trafik og området i det hele taget. Vi skal nok få styr på det, men det er noget, der skal tænkes over og planlægges nøje, sagde Søren Møllegaard.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce