Annonce
Nyborg

Nyborg sagde nej: Slagelse redder færge

Den sidste bevarede Storebæltsfærge, "Broen", synes nu at være på vej til Halsskov. Slagelse Kommune har en redningsplan, der skal gøre "Broen" til kulturfærge. Foto: Kasper Riggelsen
Færgen, der indtil for et par år siden var i spil som turistattraktion i Nyborg, er nu på vej til en fast plads i den gamle bilfærgehavn i Halsskov.

Nyborg: Det er i sidste time.

Men den sidste bevarede Storebæltsfærge ser nu alligevel ud til at undgå en skæbne som sønderrevet skrot på en strand i Indien eller Thailand.

Motorfærgen "Broen" var ellers så godt som på vej til at møde sit endeligt, efter at Nyborg Kommune for to år siden skrinlagde planer om at redde den.

Men nu Slagelse Kommune godt på vej til at gøre det, Nyborg sagde nej til: At bevare "Broen" som en kulturfærge, der både skal fortælle den stolte historie om færgesejladsen på Storebælt og danne rammen om kulturarrangementer og foreningsliv.

Byrådet i Slagelse er langt fremme med planer om at købe "Broen".

Og ifølge Slagelse Kommunes borgmester, John Dyrby Paulsen (S), kan det kun gå for langsomt med at få færgen slæbt fra dens nuværende plads i Grenå Havn til et gammelt, velbevaret færgeleje i Halsskov.

Annonce

M/F Broen

Storebæltsfærgen "Broen" blev bygget i Frederikshavn i 1951 og indsat som bilfærge mellem Nyborg og Korsør året efter.

I 1957 flyttede bilfærgerne til den nye færgehavn på Knudshoved, og "Broen" fortsatte på Knudshoved-Halsskov-overfarten.

Fra 1966 og frem til 1992 sejlede færgen på Aarhus-Samsø-Kalundborg-overfarten under navnet "Kalundborg". Siden har den levet en omtumlet tilværelse som diskoteksskib og museumsfærge i Århus og samt flydende natklub under navnet "Spektrum".

I 2015 blev færgen bugseret til Nyborg, og i sommeren 2016 præsenterede Nyborg Kommune og Østfyns Museer projektet "Kulturfærgen Broen" i tørdok ved Kongens Skibsbro. Planerne blev opgivet i sensommeren 2017.

I dag ligger "Broen" i Grenaa Havn.

Slagelse Kommune har planer om at købe "Broen" og gøre den til kulturfærge i havnen i Halsskov.

- En skøn tanke

Nyborg Kommunes planer om at gøre "Broen" til en højt profileret, national turistattraktion led skibbrud i sommeren 2017.

Efter et højrøstet og dramatisk borgermøde med udbredt modstand mod at give kulturfærgen en markant placering i den gamle trafikhavn tæt på bymidten, opgav politikerne at gå videre med planerne.

Den slags betænkeligheder er der ifølge Sjællandske Mediers nyhedsside sn.dk imidlertid ikke i Slagelse og omegn.

- En skøn tanke og en yderst fantastisk idé, som formanden for Korsør By- og Overfartsmuseum, Søren Lillie, siger til sn.dk.

Og der er ingen, som siger ham imod.

Tværtimod mener formanden for Slagelse Kommunes ervhervs- og teknikudvalg, Villum Christensen (LA), at "færgen vil være et ekstremt godt vartegn med mange udnyttelsesmuligheder".

Og selv om borgmester John Dyrby Paulsen er afskåret fra at gå i detaljer med en sag, der indtil videre skal behandles bag lukkede døre i Slagelse Kommunes økonomiudvalg, tøver han overfor sn.dk ikke med at karakterisere færgeplanerne som "spændende".

Fortryder ikke

Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V), fortryder ikke beslutningen om at opgive færgeprojektet.

Heller ikke i dag, hvor "Broen" ser ud til at kunne blive en attraktion på den anden side af Storebælt.

- Det hilser jeg velkommen. Og jeg håber, de kan lykkes med projektet og få drift i det, tilføjer han.

Formanden for Nyborg Kommunes erhvervs- og udviklingsudvalg, Peter Wagner Mollerup (V), er også glad for udsigten til, at "Broen" ikke ender som skrot på en strand i Indien eller Thailand.

- Men jeg er også dybt misundelig på Slagelse Kommune. Jeg mener, det var en fejl, at vi ikke gik videre med projektet i Nyborg. Det gør stadigvæk ondt, siger Peter Wagner Mollerup.

Hvis det lykkes for Slagelse Kommune at bevare "Broen", mener Peter Wagner Mollerup i øvrigt, at Nyborg Kommune bør tage initiativ til et samarbejde om busture og lignende til Halsskov.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Har du lært noget nyt i dag?

Det indbydende og varierede tag-selv-bord i medielandskabet varede i 10 år. Så længe siden er det, at DR åbnede DR K og dermed lukkede kultur i bred forstand helt ind til kakkelbordet i vores stuer. Siden er vi danskere ikke bare blevet beriget, men også forkælet med bl.a. dokumentarudsendelser om musikere, aftenlange operaer, smalle film og en ikonisk Kunstquiz. Hver dag kunne vi være sikre på at lære noget nyt. Om tre uger er kulturens tv-guldalder slut. Når halvdelen af DRs tv-kanaler fra 2. januar 2020 lukker, reduceres den linde strøm af oplysning og dannelse på DR K til en ugentlig dag på DR2 og en streamingkanal kaldet DR2+. Langt fra de oprindelige ambitioner, som den daværende medieredaktør havde om at ville "invitere alle, som gerne vil have oplevelser med kulturelt indhold, til det helt store tag-selv-bord med kunst, kultur, historie, musik, design, arkitektur, mode, dramaserier fra DR-arkivet og fiktion fra hele verden". Ak. Sådan skrev indbyggerne i Palmyra på deres dødes grave, og sådan kunne vi også sige nu. Eller også kunne vi mene, at det kun er rimeligt at lukke DR K, når mediebilledet har ændret sig så voldsomt i løbet af de seneste 10 år, som det har. Det er evident, at flow-tv taber terræn i en udvikling, der allerede er beskrevet vidt og bredt. Men anderledes er det med kulturprogrammerne. De bliver netop det meningsgivende og sammenhængende, når resten af verden bliver serveret i underholdende småbidder. Det er i kulturen, vores horisont har mulighed for at blive udvidet, når vi ikke kan rumme flere af Bagedystens festkager og end ikke kan hidse os op over, at Vild med dans handler lige så meget om seksualitet som benarbejde. Et plaster på såret er det derfor, når kulturminister Rasmus Prehn som en del af finansloven annullerer besparelser for i alt 764 millioner kroner på landets museer. Det redder desværre ikke DR K, men det giver os lejlighed til at slukke tv'et og søge ud i virkeligheden og blive klogere.

Annonce