Annonce
Nyborg

Nyborg: Dyr, kommunal badebro er er ubrugelig efter en enkelt sæson

Sådan ser den et år gamle badebro ud her ved starten af badesæsonen. Alt det, der ses på billedet skulle befinde sig ude i vandet, men kun det yderste af bro-anlægget når ud i Storebælt. Resten er solidt plantet i sandet. Foto: Mogens Rasmussen.
Sidste år indviede Nyborg Kommune to nye badebroer. Den ene af broerne - den på Fyns Badestrand - fik kun én sæson, for stranden ved Knudshoved har ændret sig så meget, at broen ikke længere kan nå ud i vandet.

Nyborg: Som en strandet hval ligger et af Nyborgs præstige-projekter fra sidste år: En smart og dyr badebro, der skulle gøre badelivet ved Fyns Badestrand nær Storebæltsbroen endnu mere spændende for badegæsterne.

Men i år bliver broen ikke til meget sjov, for naturkræfterne ville det anderledes. Broen, der altså blev indviet i forsommeren 2018, ligger nu så langt inde på land, at kun det aller yderste af broen når ud i vandet.

Det er ikke, fordi broen har flyttet sig, men der er kommet så meget nyt sand til i bugten nord for Storebæltsbroen, at badebroen har mistet sin mening. Og der er tale om et solidt byggeri i beton og stål, som ikke lige lader sig flytte.

- Lige nu har vi ikke noget bud på, hvad der skal ske med broen. Men vil prøver at finde ud af, hvor badebroen kan placeres, så den bliver til glæde folk igen, indrømmer gruppeleder Elisabeth Oxenbøll Sørensen, Natur- og Miljøafdelingen på rådhuset.

Annonce
Sådan skulle den nye badebro ved Fyns Badestrand uden for Nyborg have fungeret. Det lille firkantede legebassin mellem de tre broer ligger i dag inde på land og kan højest bruges som sandkasse. PR-tegning.

Et dynamisk sted

- Men hvordan kan det ske, at en dyr badebro kun fungerer én sæson, før den ligger ubrugelig, omgivet af sand?

- Kommunen havde rådgivere på projektet, og det ville selvfølgelig have været dejligt, hvis de havde advaret mod placeringen. Kystdirektoratet var også med i processen, men de forholdt sig kun til det lovgivningsmæssige. Kystzonen er jo et dynamisk sted, og stranden forandrer sig fra år til år, siger Elisabeth Oxenbøll Sørensen.

Nyborg Kommune brugte 1,2 millioner kroner på to badebroer, der efter et langt tovtrækkeri med Kystdirektoratet blev indviet sidste år. Den anden bro, der ligger længere mod nord ved restaurant Lieffroy, ligger stadig, hvor den skal, og er i øvrigt netop nu ved at blive gjort klar til sommeren.

Allerede sidste sommer var der i øvrigt klager over broen ved Fyns Badestrand. Broen er formet som en firkant med et lille bassin i midten, men her var der ofte så meget tang netop her, at ingen kunne bruge broen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce