Annonce
Indland

Nyborg-borgmester: Motorvej skal betales over skatten - ikke bilisterne på Storebælt

Borgmester i Nyborg Kommune, Kenneth Muhs (V): Udvidelse af motorvej ved Odense skal ikke betales af penge fra Storebæltsbroen. Arkivfoto: Birgitte Heiberg

Borgmester i Nyborg Kommune, Kenneth Muhs (V), er medlem af den E20-komité, der arbejder for at få udvidet Fynske Motorvej. Han er også medlem af den komité, der arbejder for lavere takster på Storebæltsbroen. Nu advarer han mod at bruge bropenge til udvidelse af motorvejen ved Odense

Nye tal viser, at trafikken fortsætter med at stige på Fynske Motorvej. Syd om Odense er antallet af biler steget med to procent det seneste år, og der kører nu 63.925 i døgnet. Hvad siger du til det?

- Der skal findes penge til at udvide motorvejen syd om Odense. Ellers opstår en stor flaskehals, hvor trafikken sander fuldstændig til. Derfor er det vigtigt, at vi fra E20-komitéen bliver ved med at lægge et politisk pres på Christiansborg og understreger, at det samfundsøkonomisk giver en stor gevinst at udvide motorvejen, der binder Danmark sammen.

Hvem skal betale?

- Det skal samfundet. Pengene skal findes i den nationale økonomi og dermed statens budget.

Din forgænger som borgmester, Erik Christensen (S), foreslår nu som folketingsmedlem, at penge fra Storebæltsbroen kan bruges, når der nu alligevel er åbnet for brokassen i forbindelse med udvidelsen af motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense Vest. Hvad siger du til det?

- Det vil være meget uheldigt. Det nytter ikke at blive ved med at tage penge fra broen, så fortsætter det bare. Så skal betalingen på Storebælt også bruges til at udvide motorvejen helt til Nyborg, når der bliver behov for det. Og den vestsjællandske motorvej, og en ny motorvej til Kalundborg osv.

Men din egen regering står bag at tage penge fra broen til at udvide motorvejen på Vestfyn. Du har selv jublet over det...

- Ja, når jeg jublede, hænger det sammen med, at der ikke kun bliver trukket penge ud af broen til det tredje spor, men taksten på Storebælt bliver samtidig sat ned. Det var på den måde et kompromis. Og vi kan ikke blive ved med at bruge Storebæltsbroen, når der mangler penge til infrastrukturprojekter i Danmark. De skal findes ved at skabe et råderum på det nationale budget, og så skal der laves en stor national plan for, hvor behovet for veje er størst, og der først skal sættes ind. Her vil udvidelse af motorvejen ved Odense være med i toppen.

Men nu har Folketinget jo igen valgt at trække penge ud af broen - til motorvejen på Vestfyn - bør du så ikke kæmpe for, at de næste bropenge skal gå til motorvejen ved Odense og ikke til jysk eller sjællandsk asfalt? Er det ikke naivt at tro, at det er slut med at malke Storebæltsbroen?

- De fleste vil også have sagt, at det var naivt at tro på, at vi på Fyn både kunne få udvidet motorvejen på Vestfyn og lavere brotakster. Det skete alligevel ved den seneste finanslov. Ganske vist blev også trukket penge ud af broen, men det var den realpolitiske mulighed for at få både det tredje spor og lavere brotakst. Det betyder ikke, at vi skal stoppe kampen for fortsat lavere brotakster og et tredje motorvejsspor ved Odense finansieret af statskassen som andre vejinvesteringer i Danmark.

Hvordan har du det med, at Erik Christensen åbner mulighed for igen at lade bilisterne på Storebælt betale for mere motorvej?

- Det har jeg det fint med. Vi har ret til at have hver vores holdning.

Men vil du sige nej tak, hvis du i morgen får tilbudt at få udvidet motorvejen det sidste stykke ved Odense for bropenge?

- Hvis den situation skulle opstå, vil jeg svare på det til den tid. Min grundholdning er fortsat, at betalingen på Storebælt skal bruges på at nedbringe gælden på broen og få nedsat taksterne. Det har stor betydning for mange mennesker og væksten i Danmark. Pengene fra betalingsanlægget skal ikke bruges til alt muligt, der ikke har noget med broen at gøre.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Lego-familien stopper solcelleplaner ved fynsk Gods: Skaber kæmpe naturprojekt i stedet

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Letbanens åbning vaklede i ugerne før valget: Comsa havde meldt ud, at tidsplanen ikke holdt

Assens For abonnenter

Der er i 2021 søsat planer, der kan skabe over 200 nye boliger i området: - Det er lidt vanvittigt

Erhverv

Pakkerne hober sig op: Kom nu og hent dem

Nordfyn For abonnenter

Udvalgsformand om kæmpe udvidelse: - Landbruget har altså bare en særstatus i den slags sager

Store mængder ulovligt fyrværkeri smugles til Danmark i posten: I år ser ud til at blive et rekordår

Kerteminde For abonnenter

Mystisk støj kan være skadelig: Nu skal brummende lyd undersøges

Sport

Danmark storsejrede, men alligevel blev det en trist VM-indledning: Mia Rej blev båret ud med en alvorlig skade

Kerteminde

Øv, øv, øv: Søren var i god tro, men vinduer er ulovlige og skal skiftes

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Livsstil

Prisvindende kok taler af erfaring: - Alle kan lære at spise østers

Navne For abonnenter

Han byggede H.C. Andersen Hotel  og var ikke færdig med forretninger: Richard Wilhjelm blev 93 år

Erhverv

Claus klar til at sætte sin jord under vand for at redde klimaet: Men vi skal jo lige være enige om prisen først

Annonce