Annonce
Fyn

Ny undervisningsform: Træner virkeligheden i virtuelt rum

Med et par virtual reality-briller på og controllere i hænderne er Pia Vander på vej rundt i den virtuelle børnehave, hun har opbygget. Den kan bruges i undervisningen af pædagogiske assistenter. Foto: Rune Overgaard
En ny undervisningsplatform giver eksempelvis sosu-studerende mulighed for virtuelt at træne færdigheder, de skal bruge i virkeligheden.

Forestil dig, at du er et barn i børnehave og skal til at vaske hænder, inden madpakken skal spises. Hvordan gør du det? Hvad skal du have hjælp til?

Forestil dig, at du skal iføre dig værnemidler, inden du går ind til en borger på et plejehjem. Hvordan gør du det?

Forestil dig, at du hjælpe med at vende en sengeliggende patient. Hvordan gør du det?

Annonce

For studerende, der læser til sosu-assistenter og pædagogiske assistenter, behøver det ikke længere kræve gode forestillingsevner at kunne svare på de spørgsmål.

For med en ny virtuel undervisningsplatform kan de blive klogere på de situationer og træne dem i virtual reality, inden de kommer ud i virkeligheden.

Den nye undervisningsplatform er udviklet i et såkaldt OPI - det vil sige offentligt privat innovationsprojekt - i et samarbejde mellem Videnscenter for Velfærdsteknologi Vest og virksomheden Vitasim, der arbejder med udvikling og implementation af virtual reality-baseret indhold til undervisning, især inden for sundhedssektoren.


Det giver eleverne en virtuel oplevelse, hvor de faktisk møder virkeligheden, men virtuelt.

Pia Vander


Den afsluttende workshop har netop været holdt, og her blev tre forskellige cases - det vil sige scenarier eller situationer, de studerende kan møde i virkeligheden - opbygget i virtual reality, og de er nu klar til brug i undervisningen.

Virtuel virkelighed

Pia Vander, der tidligere har undervist på Social- og Sundhedsskolen Fyn og nu er en af tovholderne på Vitasims læringsplatform, har opbygget et virtuelt rum, der skal ligne en børnehave. I rummet er der lagt eksempelvis videoer ind, og der er fokus på hygiejne set fra børnenes perspektiv.

Pia Vander og Eskild Laurens Andresen, der er teknisk direktør i Vitasim, evaluerer det virtuelle rum, hun har bygget ved hjælp af det software, som Vitasim har udviklet. Foto: Rune Overgaard

- Det giver eleverne en virtuel oplevelse, hvor de faktisk møder virkeligheden, men virtuelt.  Det er selvfølgelig ikke alle sanser, de får sat i spil, men nogle af dem.

- Man bevæger sig rundt i den verden, og de kan klikke på ting og føle, at de er i den verden, så de ikke kun oplever det på et stykke papir eller ser en 2D-video om, hvordan det er at være i en børnehave. De kan bevæge sig rundt i den her oplevelsesverden, fortæller Pia Vander.

Og det er en fordel i forhold til at lære, fordi man som studerende får mere end ord på et stykke papir at lære ud fra.

- Man lærer jo mest af at være ude i den virkelige verden, hvor man er sammen med børn, men som studerende er der nogle, der lærer bedst ved at læse en bog eller se en film, og man ville også kunne ramme en anden målgruppe, som lærer bedst visuelt.

- Man husker det bedre og får mere at reflektere over bagefter. Jeg har lavet nogle videoer, hvor man ser det fra børneperspektivet; hvordan er det at være barn i en garderobe, eller når man sidder ved et bord. Så kan man efterfølgende bedre reflektere over, hvad man kunne gøre anderledes i den situation, eller hvordan man kunne arbejde med børnehygiejne, konflikter, kommunikation eller andre ting, fortæller Pia Vander.

Annonce

Kan tilpasses

Kernen i den nye platform er dens fleksibilitet. At underviserne selv kan bygge nye scenarier, hvis de får brug for det, fortæller Rune Overgaard, der er CEO i Vitasim.

- Inden det her projekt havde en konsulentvirksomhed udviklet noget virtual reality til uddannelserne, som de bruger i undervisningen. Det er de glade for, men de har ikke mulighed for at rette i det og lave mere. Derfor kunne de tænke sig en platform, hvor de selv kan lave opgaver, rette i dem og nemt bruge dem.

Det vil sige, at undervisningen ikke er standardiseret, men kan tilpasses den enkelte uddannelses udfordringer.

- På den måde har målet været at gøre det meget åbent, så de selv kan lave de her scenarier, alt efter hvad de har brug for, forklarer Rune Overgaard.

Annonce

Corona spillede med

Som så meget andet i løbet af de seneste 12 måneder måtte projektet også tilpasse sig corona, fortæller Rune Overgaard.

-I starten fokuserede vi meget på, at det skulle ske inde i VR-brillerne, for der er nogle fordele; man kan se sine hænder, og man kan træne procedurer. Men i og med corona kom, blev det lige pludseligt svært at få adgang til VR-brillerne, fordi det blev svært at få adgang til skolerne, og så fandt vi ud af at give de studerende adgang via en webbrowser på en computer.

- Man kan ikke se sine hænder, men man kan stadig bevæge sig rundt, observere fra forskellige vinkler, og man kan interagere med alle de ting, der er - altså lave quizzer, klikke på ting, se videoer og så videre. I stedet for at dreje hovedet, klikker du et sted på skærmen og trækker billedet rundt, siger Rune Overgaard.

Hvis man som uddannelsesinstitution skal have adgang til den del af undervisningsplatformen, hvor man kan opbygge egne virtuelle rum, skal man købe en licens hos Vitasim.

Annonce
Nyborg For abonnenter

Nadia fik tourettes som seksårig: - Mit liv har været et helvede

Danmark

Tirsdagens coronatal: 457 nye smittetilfælde - seks døde

Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Ekstraordinært mange børn indlagt med RS-virus på OUH: Operationer og ambulatorietider bliver udsat

Odense For abonnenter

Nu kan Mette alligevel komme i bad inden efterårsferien: - Dejligt. Men hvad med alle dem, der ikke kommer i avisen?

GOG

GOG klar til Europa: En aftenvagt på kontoret

Nordfyn For abonnenter

Voldsom kritik af handicap-håndtering på vælgermøde: - Var det en privat virksomhed, ville man som ledelse gribe ind

Odense

Danmarksmester: Frederikke fra Amager Strand kan det der med ikke at lade fødevarer gå til spilde

Danmark

Tirsdagens coronatal: 457 nye smittetilfælde - seks døde

Middelfart

Malerfirma flyttede til Lillebælt: Vi ser os som et supplement til de eksisterende håndværkere

Hvem skal passe farmor

Tina brændte ud af at passe både arbejde og sin syge mor: Indfør 'bedstes første sygedag,' foreslår Ældre Sagen

Erhverv

Travle Kurt har købt tre nye luksusbusser på en måned: - Det svarer til personbilernes Rolls-Royce

Kultur

Carsten Bang vil tilbage til det simple i nyt one-man show: Noget af materialet er 30 år gammelt

Debat For abonnenter

Fyens Stiftstidende mener: Miljøet vigtigere end større gartnerier

Odense

Se video: Kirkegårdens kendteste kæmpe fik kappet toppen

Annonce