Annonce
Odense

Ny rapport: Letbanens anden etape er blevet 290 millioner kroner dyrere

Sporskiftet til etape to ud mod Vollsmose og Seden ligger klar ved Korsløkke Station, hvor Nyborgvej møder Ejbygade. En ny udredningsrapport kaster lys over, hvad det vil koste at bygge anden etape af letbanen. Arkivfoto: Simon Trøjgaard Jepsen.
Samlet set vurderes etape to i ny udredningsrapport at koste 2,1 mia. kroner. Prisstigningen i anlægsbudgettet er på 290 mio. kroner og skyldes bl.a. mere præcis viden om omkostninger baseret på erfaringerne fra etape et, samt at det er dyrere at bygge kort end langt.

Odense: For første gang siden 2015 blev der onsdag sat friske og opdaterede tal på, hvad en mulig etape to af Odense Letbane kommer til at koste.

Helt overordnet viser den nye udredningsrapport, at udgiften for anden etape i løbet af de år, der er gået siden 2015, er steget, så projektet nu vil koste 2,12 milliarder at realisere.

For den pris får byen 14 nye letbanestationer og 7,3 kilometer nye skinner, mens det forventede passagertal forventes at blive 12.100 personer dagligt.

Annonce
Letbane på Vollsmose Allé ved Bøgetorvet - som det kan komme til at se, hvis etape to af letbanen gennemføres. Illustration: Odense Letbane

I beregningen af økonomien i projektet er det lagt til grund, at staten ud fra samme fordelingsnøgle, som har været gældende ved etape et, betaler ca. 0,8 mia. kroner, mens Odense Kommune selv betaler cirka 1,3 mia. kroner.

Odense Kommune vil - ligesom ved etape et - skulle lægge 15 procent svarende til 140 mio. kroner i udbetaling, mens resten af beløbet lånefinansieres over 30 år.

Hvis forudsætninger holder, vil en fuldt udbygget etape to samlet set medføre årlige driftsomkostninger for Odense Kommune på cirka 56 millioner kroner.

Anlægsbudget øget med 290 mio. kr.

Kigges der isoleret set på, hvordan anlægsbudgettet har ændret sig, så er prisen steget med 290 millioner kroner, når prisudviklingen indregnes. For at forstå det regnestykke, skal man læse grundigt med her.

I udredningsrapporten fra 2015 var anlægsprisen isoleret set angivet til 1,284 mia. kroner. For at kunne sammenligne det med prisen i den nye udredningsrapport, så skal prisen fra 2015-rapporten omregnes til 2020-priser. Og dermed bliver beløbet fra 2015-rapporten i 2020-priser til 1,41 mia. kroner.

I det nye budget udgør anlægsbudgettet isoleret set 1,7 mia kroner i 2020-priser - og derved  fremkommer altså prisstigningen i anlægsbudgettet på 290 millioner kroner.

Prisstigningen skyldes blandt andet, at erfaringerne fra etape et har gjort Odense Letbane  klogere på de konkrete priser på de enkelte dele af projektet. Desuden tog 2015-rapporten ikke højde for, at det er dyrere at bygge kort end at bygge langt. Og i forhold til etape et på 14,5 km er etape to med i alt 7,3 kilometer nye skinner noget kortere.

Annonce

Fokus på Vollsmose og Seden

Modsat i udredningsrapporten fra 2015 lægges der nu kraftigt op til, at politikerne kan vælge alene at anlægge den nordlige strækning ud mod Seden Syd via Vollsmose, som også er den del, der har fået opmærksomhed fra statens side. Således bevilligede Transport, - Bygnings- og og Boligministeriet 15 millioner kroner i 2019, som alene bruges på at undersøge den nordlige del af etape to.

Sådan påvirkes byens transport

Ifølge den nye udredningsrapport udarbejdet af Odense Letbane, Niras, Cowi og Odense Kommune om letbanens etape to vil en udvidelse af letbanen påvirke transporten i byen på en række områder.

En fuldt udbygget etape to - det scenarie der kaldes alternativet - vil bl.a. betyde 8300 flere rejser med kollektiv transport, vurderes det.

Dagligt vil 2600 flere tage cyklen, mens der dagligt vil være 3500 færre bilture.

I hovedforslaget - altså kun den nordlige forgrening ud mod Vollsmose og Seden - vil effekten være 4300 flere daglige rejser med kollektiv transport.

Desuden vil det betyde 1400 ekstra ture på cykel dagligt samt 1900 færre ture i bil.

At fokus i høj grad er på den nordlige delstrækning ud mod Seden og Vollsmose handler især om, at letbanen ses som en løftestang for den omdannelse af Vollsmose, der er i gang. Og at fokus er på den del af strækningen understreges også af, at forgreningen ud mod Vollsmose og Seden i den nye rapport er blevet til hoved-scenariet, mens den fulde etape to-udbygning, som også omfatter en sydlig delstrækning ud mod Odense Zoo, er det alternative scenarie.

Det daglige passagertal for den nordlige del ventes at være 8400 mod 12.100 for den samlede strækning, fremgår det.

Den nordlige delstrækning vurderes isoleret set at koste 1,485 mia. kroner mod altså 2,12 mia. kroner for den samlede etape to. Da der ikke i udredningsrapporten fra 2015 findes en pris alene for den nordlige strækning, er det ikke muligt at se, hvordan prisen for den del isoleret set har udviklet sig.

At gennemføre den sydlige strækning ud mod Odense Zoo er udfordret af især mangel på plads i den tætte del af byen. Illustration: Odense Letbane

Ifølge udredningsrapporten er der en række problematikker knyttet til den sydlige del af strækningen blandt andet på grund af den begrænsede plads i de gader, som projektets sydlige forgrening vil påvirke. Vælger politikerne i første omgang at nøjes med den nordlige strækning, kan den sydlige del bygges senere, fremgår det.

Annonce

130 ejendomme berøres

Som det har været tilfældet med etape et, vil også etape to kræve ekspropriationer.

Ifølge rapporten vil den samlede etape to påvirke cirka 130 ejendomme, mens nordstrækningen alene vil påvirke cirka 50 ejendomme. Ud fra det foreløbige projekt vurderes det, at ekspropriationerne vil medføre, at cirka 85.000 kvadratmeter jord skal bruges til vej- og letbaneformål heraf er cirka 9500 kvadratmeter private arealer.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Efter ballade på værtshus: Ung kvinde overfaldt betjent

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Viktor Axelsen vinder OL-guld efter vanvittig finale

OB For abonnenter

Kommentar: Det er for tidligt at nedgøre OB efter nederlaget mod FCK

Sport

Kommentar: Viktor Axelsen kan starte en fynsk lavine ved OL

Assens

Boldklub plages af glasskår og skrald næsten hver weekend: - Det er ikke rart for hundene at få glasskår op i poterne

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Faaborg-Midtfyn

Taske med computer stjålet ved Årslev

Odense

Varmt boligmarked og flere togafgange: Nu tør landsby ved Odense drømme om købmand og arbejdspladser

Sport

Fynboer sætter ny olympisk rekord på cykelbanen

Middelfart

Flere bilister kogte over, da farten blev sænket til 80 km/t: Forfulgte forankørende og passede ham op ved frakørslen

Odense For abonnenter

Drikkevandet bliver testet for pesticider: Men giftige planter kan også være en trussel

Odense

Tidligere landmand er gået til kamp for rent drikkevand: - Denne gang skal vi være på forkant

Annonce