Annonce
Biler

Ny Nissan lægger massivt pres på Danmarks mest solgte SUV

Den ser fortsat aggressiv ud, Nissan Juke, men den nyeste generation har bla. fået de udestående øjne er forlygter fjernet. Foto: Jens Høy
Til nytår kommer den nye Nissan Juke. Det første møde med bilen varsler en hård tid for den pensionsmodne Nissan Qashqai.

Den svære toer. Sådan burde overskriften måske have været til denne artikel. Det er i hvert fald et faktum, at det altid er svært at følge efter en succes, men det er nu engang den opgave, der venter for anden generation af Nissan Juke.

Da bilen for ni år siden ramte verden, var den radikal, grænsende til absurd i designet. En bil, du enten hadede eller elskede.

Siden Nissan nærmest definerede bilklassen for mindre coupe-lignende SUV’er, er markedet blevet oversvømmet med små høje bilmodeller.

Annonce

Nissan Juke

Den helt nye coupé-crossover er vokset. Længden er nu 421 centimeter, højden 159,5 centimeter og bredden 180 centimeter. Det giver større rummelighed, mens bilen stadig er kompakt og 23 kg lettere end forgængeren.

Dna i behold

Vi møder den nye Juke i et typisk Nissan event, hvor fokus er på livsstil i endeløse baner, og hvor det mest handler om at sætte i scene. Sjovt nok er Juke ikke en bil, man behøver hylde ind i marketing-gejl, for bilen taler for sig selv. Også den nye, erfarer vi, da vi efter lang ventetid kommer tæt på bilen, der kommer til Danmark til nytår.

Den har beholdt den originale Juke-udstråling, men er vokset på alle ledder og ligner en bil, der for alvor vil lægge pres på Qashqai, der i mange år har solgt ekstremt godt i Danmark. Det er dog farvel til de frøøjne-agtige forlygter.

Teknikken i Juke bygger på samme platform, der bærer den kommende Renault Captur og Clio, og bilen får stort set alle muligheder for moderne udstyr.

Fra salgsstart i januar leveres bilen udelukkende med en 1,0-liters 3-cylindret maskine med 117 hk og manuel 6-trins gearkasse eller automatgear af dobbeltkoblingstypen. Umiddelbart er der ikke planer om andre motorvarianter, siger Nissan.

De udvendige linjer er skarpere end i originalen, og bilen ser muskuløs ud med store 19-tommer hjul. De store hjul lover godt for dynamikken, men bilen vil også kunne udstyres med ned til 17 tommer.

Masser af udstyr

Med et tag i tre forskellige farver lægger den nye Juke op til massiv individualisering, der følger med ind i kabinen. Modellen, vi ser, er naturligvis topudstyret, og det omfatter store Bucket-seats med højttalere i hovedstøtterne. I det hele taget er mulighederne for udstyr mange, men fuldt digital instrumentering er der ikke blevet råd til, så vi må nøjes med en kombination af lille TFT-skærm og traditionelle runde analoge instrumenter. Selvfølgelig tilsat den obligatoriske betjeningsskærm i midten af kabinen.

De billigste versioner får også gammeldags manuel håndbremse, men det ligger fast, at alle Juke-udgaver får fuldt sikkerhedsudstyr i Danmark.

Juke var ikke just kendt for et bagsæde, der kunne bruges til andet end småbørn, men den nye har 10 centimeter mere akselafstand, og nu er bagsædepladsen rimelig.

De store massive forsæder gør dog stadig bagsædet lettere klaustrofobisk, da det er ret svært at kigge ud. Selve bagagerummet er dog næsten lige så stort som i Qashqai.

Priserne kender vi desværre ikke endnu.

Agter er der især de høje og brede skuldre, der dominerer. Foto: Jens Høy
Knapper og rat kendes fra Nissan Micra og Qashqai, men designet er interiøret er gjort ekstra sportsligt. Her i topmodellen er der alcantara-betræk på overfladerne. Foto: Jens Høy
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce