Annonce
Odense

Ny lastezone skal få store biler ud af Odenses gågader

I løbet af november bliver Sankt Knuds Kirkestræde og Klingenberg ensrettet i østgående retningen mod Sankt Knuds Kirke. På venstre side bliver der etableret læssezone for varevogne og lastbiler, og på højre side får turistbusserne holdeplads. Der indføres samtidigt forbud mod at køre på vejen fra klokken 21 til 07 for at undgå uheldige situationer for gæster af vejens beværtninger. Foto: Jonas Boje
Fragtfirmaer får nu en ny zone på Klingenberg til at aflevere varer i centrum. Målet er at få varebiler og lastbiler ud af gågaderne efter klokken 11.00.
Annonce

Kombinationen af fodgængere på indkøbstur og store last- eller varebiler i trange gågader, er ikke det bedste match.

Derfor har Odense Kommune nu fået sikkerhedsgodkendt et projekt i centrum af politiet, som skal sikre bedre vilkår for byens forskellige brugere, fortæller Mie Brøchner, funktionsleder i Byrum og Mobilitet. I løbet af november måned bliver der etableret særlige læssezoner på Klingenberg lige bag Magasin.

- Der har gennem tiden været meget snak om, hvordan vi kan løse den her problematik, så butikker i byen kan få deres varer, men samtidig også sikre os, at der er en fornuftig sikkerhed for øvrige brugere af gågaderne. Der er et behov for at få varer ind i byen - også efter klokken 11 - og i gågaden er der bare mange gæster, siger Mie Brøchner.

I bymidten kan butikker, restauranter og andre virksomheder få leveret deres varer lige til døren i tidsrummet mellem klokken 04 og 11. Men efter klokken 11 har nogle forretninger stadig behov for at få leveret varer, og derfor sker det også, at vareleveringer strækker sig til langt ud på eftermiddagen, selvom det strengt taget ikke er lovligt, og kampen om byens rum intensiveres mellem gods og gående.

Grafik: Mikkel Damsgård Petersen
Annonce

Læssezone ved Magasin

På den nordlige side af Klingenberg skal der derfor etableres læssezone for varelevering. Dette område har indtil videre været forbeholdt turistbusser, som får den anden side af Klingenberg at holde ved. Samtidig bliver stoppestedet for Citybussen rykket nogle meter frem mod domkirken. Oven i det bliver Skt. Knuds Kirkestræde og Klingenberg ensrettet i østgående retning mod kirken.

- Vi håber, det kan løse problemet i en eller anden grad. Området har været svært fremkommeligt, og det har gjort, at bilerne blev smidt lidt rundt omkring på gågaderne, siger Mie Brøchner.

Annonce

- Ikke nok

En af dem, der har presset på for at få bedre vilkår for leverandører og chauffører, er Michael Mertov, kørselsleder for Peder Olsen & Søn A/S, der kører fragt for Danske Fragtmænd i Odense.

- Vi holder ikke i Kongensgade eller Vestergade, fordi vi synes, det er sjovt. Vi gør det, fordi vi servicerer det erhverv, der ligger inde i byzonen. Og det har været problematisk, og vi har fået en del parkeringsbøder, fordi vi ikke kunne holde nogen steder. Når klokken er 11 er gågadeområdet lukket, men der er jo masse af virksomheder, der ønsker gods efterfølgende. Vi har så fået hul igennem til kommunen, hvor de har fået lavet de her pladser, siger Michael Mertov.

Han mener dog ikke, at den nye lastezone vil være nok til at løse problemet.

- Det er ikke nok. Vi har haft et godt samarbejde med kommunen med at udpege flere pladser rundt omkring centrum, hvor vi kan holde. Men udfordringen bliver det nye Thomas B. Thriges Gade. Når cafeer og butikker skal ligge der, så er der slet ikke tænkt varelevering ind overhovedet. Der frygter vi meget, når det står færdigt, siger han.

En af de steder, hvor kommunen også kigger på at etablere lignende læssezoner, er ved Sankt Gertruds Stræde.

Hos Danske Fragtmænd kører man mellem 40 til 60 ton gods ind i bymidten hver eneste dag - alene Kongensgade og Vestergade får dagligt besøg af to lastbiler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

De har søgt i tre år: Nu har somaliske mødre og SSP Odense fået første million til at hjælpe unge indsatte

Annonce