Annonce
Fyn

Ny køreplan før jul: Fynske pendlere får nye afgangstider

Rejsende fra Nyborg og Langeskov får en ny morgenafgang mod Odense og Fredericia, og pendlere fra Langeskov til Sjælland får nye afgangstider med intercitytog. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiber.
DSB indsætter nyt morgentog fra Nyborg til Fredericia, og Odense får tre direkte afgange til Hamborg.

Fyn: Den 15. december skifter DSB køreplan, og det betyder blandt andet, at rejsende på Fyn får nye afgange. Om morgenen kan pendlerne fra Nyborg klokken 7.14 tage et regionaltog, som stopper i Langeskov klokken 7.23 og i Odense klokken 7.30.

Efter et kort ophold i Odense fortsætter regionaltoget til Fredericia med stop i Holmstrup, Tommerup, Bred, Aarup, Gelsted, Ejby, Nørre Aaby og Middelfart.

Selvom toget stopper ved alle stationer undervejs, bliver rejsetiden mellem Odense og Fredericia lidt kortere, lover DSB. For når den nye køreplan træder i kraft, skal regionaltogene mellem Odense og Fredericia ikke længere bremse for at lade sig overhale af intercitytog. De skal fremover overhale på andre strækninger, og derfor kan regionaltogen gøre turen mellem Odense og Fredericia hurtigere.

Rejsende fra Langeskov skal vænne sig til nye afgangstider, hvis de skal med intercitytog til Jylland eller Sjælland. I retning mod Nyborg og København får togene afgang på minuttal 04, og i retning mod Odense og Jylland bliver der afgang på minuttal 57.

For rejsende fra Odense, som skal ud i Europa, giver den nye køreplan flere muligheder. Fra 15. december bliver der tre direkte afgange fra Odense til Hamborg. Rejsetiden bliver tre timer og to minutter, og togene kører fra Odense klokken 8.40, 12.40 og 16.40.

Fra Hamborg til Odense bliver der afgang klokken 8.53, 12.53 og 16.53.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce