Annonce
Fyn

Stramning af kontrol: - Må vi se din lønseddel og tjekke din pensionsopsparing?

Kaja Frederiksen og Michael Nielsen var to af de chauffører, som tidligere på året stod frem i Fyens Stiftstidende og fortalte, hvordan de var blevet snydt for pensionsbidrag, mens de kørte for virksomhederne Leto Service og Leto Administration, der var ejet af den samme vognmand, som kørte flextrafik for Fynbus. Begge måtte via Lønmodtagernes Garantifond for at få deres tilgodehavender. Arkivfoto: Michael Bager
Når chauffører kommer til kontrol med bilen, vil Fynbus også spørge dem, hvordan det står til med løn - og ansættelsesvilkårene.
Annonce

- Vil du give os fuldmagt til at se, om din pension og dine feriepenge er blevet indbetalt? Er alt ved dine løn - og ansættelsesvilkår i orden?

Sådan kan et par af spørgsmålene til chauffører komme til at lyde, når Fynbus i fremtiden kontrollerer arbejdsvilkårene hos ansatte ved vognmænd, der kører for det offentlige trafikselskab.

Kontrollen med og af vognmænd er blevet strammet nøk efter nøk de seneste fem år, og nu har en enig bestyrelse i Fynbus besluttet sig for at give den en ekstra tand.

Det sker på konkret opfordring fra Odense Kommune og i dønningerne af den seneste sag om fusk, som Fyens Stiftstidende afdækkede tidligere på året.

Sagen drejede sig om virksomheden Leto, hvor en lang række chauffører stod frem og fortalte, at den pension, de var blevet trukket for i deres løn, aldrig var dukket op på deres pensionskonti - heller ikke selv om pensionsbidraget fremgik af deres lønsedler. For nogle af chaufførerne gjaldt det også feriepenge, og de måtte gennem Lønmodtagernes Garantifond for  at få deres tilgodehavender i firmaet, som gik konkurs.

Annonce

Delikat balancegang

Leto var en lille virksomhed, organiseret i KA, Kristelig Arbejdsgiverforening, hvor vognmanden op til konkursen dog glemte at betale kontingent. Fordi virksomheden var lille og - i hvert fald på papiret - organiseret, blev Leto ikke fanget i Fynbus-kontrollen. Den har hidtil slået ned på større, uorganiserede firmaer og har aldrig omfattet at gå fysisk til chaufførerne og direkte spørge til deres løn- og ansættelsesforhold.

Carsten Hyldborg er direktør for Fynbus og manden, der skal sørge for at føre de politisk besluttede kontrolstramninger ud i livet. Fynbus indførte arbejdsklausuler for fem år siden og har løbende strammet kravene til vognmænd, der vil køre for det offentlige trafikselskab. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg


Vi vil have gjort det endnu vanskeligere for de plattenslagere, vi ikke er sluppet af med. Det kan være svært for chauffører at være kritiske over for den løn, de får, men nu gør vi det nemmere for dem.

Anders W. Berthelsen


Det bliver en del af den nye tilgang til kontrollen, hvor en undersøgelse, der løber i seks måneder, systematisk vil tage en snak med medarbejderne bag rattet.

- I øjeblikket har chaufførerne den mulighed at henvende sig anonymt og fortælle os, hvis der er noget galt med deres løn - og ansættelsesforhold. Vi får i retning af noget nær nul henvendelser, siger Fynbus-direktør Carsten Hyldborg, hvis medarbejdere får til opgave at føre spørgerunderne ud i livet.

- Vi vil rigtig gerne vide, hvad chaufførerne mener, og derfor indfører vi nu den praksis, at vi spørger chaufføreren, når vognen er inde til vognkontrol. Hvis han eller hun fortæller, at der er noget, vi skal kigge ind i, så gør vi det, naturligvis anonymt, siger direktøren.

Carsten Hyldborg lægger ikke skjul på, at det er en delikat balancegang, når et offentligt trafikselskab bevæger sig ind på en bane, der normalt tilhører arbejdsgiver og arbejdstager og den danske model, men tiltaget er en klar opfordring fra Odense kommune, og det er vedtaget af en enig bestyrelse.

Annonce

Plattenslagere

Her sidder Anders W. Berthelsen, byrådsmedlem i Odense Kommune og dermed repræsentant for den største ejerkommune i Fynbus. Han glæder sig over de nye tiltag og håber, at det får skovlen under de brodne kar, der stadig måtte være i branchen.

- Vi vil have gjort det endnu vanskeligere for de plattenslagere, vi ikke er sluppet af med. Det kan være svært for chauffører at være kritiske over for den løn, de får, men nu gør vi det nemmere for dem, siger Anders W. Berthelsen, som mener, at chaufførerne vil takke ja til tilbuddet om at tale om og give indsigt i løn- og pensionsforhold, hvis der er noget, der halter.

- Mon ikke de fleste vil sige ja, hvis de bliver spurgt, om man må se deres lønseddel? Jeg tror, de fleste vil kunne se, at det er en god mulighed, siger han.

Stramninger af Fynbus-kontrol

  • Fynbus  indførte arbejdsklausuler i 2015 i kølvandet af en sag om virksomheden Carigo, der snød sine chauffører systematisk.
  • Arbejdsklausulerne er ikke mindst sat i verden for at sikre vognmændene ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
  • Kravene til vognmændene er strammet flere gange i de forløbne fem år.
  • Det er blandt andet vedtaget, at vognmænd skal oprette en pensionsordning til sine ansatte. Førhen kunne pension være en del af lønnen.
  • De nye stramninger betyder blandt andet, at Fynbus direkte spørger chaufførerne ind til løn- og ansættelsesvilkår.
  • De betyder også, at vognmanden skal sikre et it-system, som garanterer elektronisk dokumentation for, hvor og hvor meget chaufførerne har arbejdet.

Spørgsmålene til chaufførerne er blot et af flere nye punkter i en endnu mere stram kontrol.  Et andet værktøj bliver at kunne udelukke virksomheder, der i forvejen har dårlige sager i bagagen. De kan formenes adgang til at at byde på kørselsopgaver, udbudt af Fynbus.

- Det betyder blandt andet, at en vognmand, der har snydt sine medarbejdere i pension og har fået en dom i arbejdsretten for det, ikke kan byde på opgaver, forklarer Carsten Hyldborg.

Annonce

Samme budget

Morten Andersen, borgmester i Nordfyns kommune og formand for Fynbus-bestyrelsen, bakker op om de nye tiltag ligesom resten af bestyrelsen, der også omfatter Region Syddanmark.

Morten Andersen er borgmester i Nordfyns kommune og formand for Fynbus-bestyrelsen, der enstemmigt bakker op om de nye tiltag, som skal gøre endnu mere for at få skovlen under snydere. Arkivfoto: Nils Svalebøg 

Mens Anders W. Berthelsen mener, at der vil kunne afsættes penge til en medarbejder mere, hvis Carsten Hyldborg kommer og beder om det, fastslår Morten Andersen, at omkostningerne til de nye tiltag skal dog holdes inden for budgettet.

- Alle bakker op om at gøre mere, end vi gør, og vi gør meget i forvejen. Men der er ikke afsat, og som jeg hører det, er der heller ikke stemning for at afsætte flere midler til kontrol. Hvis der skal bruges flere ressourcer end dem, vi gør i dag, så er der kun ét sted at tage dem fra, og det er færre køreplantimer (timerne, busserne og bilerne er på vejen, red.). Og dem skal det ikke gå ud over, lyder det fra formanden.

Fynbus er et offentligt trafikselskab, som er ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Milioner på vej: Rahbæk Juel lover penge til både velfærd og vedligehold

Navne

Jens Thurøe fylder 60

Annonce