Annonce
Nyborg

Ny fabrik i Nyborg deler vandene blandt naboerne

Doris Dahl er én af de beboere, som ikke er tilfreds med den kommende nabo. Foto: Simon Holt.

Imens borgmesteren og erhvervschefen jubler over offentliggørelsen af Elysium Nordics kommende fabrik til genbrug af bildæk, afføder nyheden delte meninger blandt de beboere, som bor tæt på den nye fabrik.

NYBORG: Tirsdag formiddag kunne en glad borgmester Kenneth Muhs (V) stå på den gamle NCC-grund og fortælle om etableringen af den kommende Elysium Nordic-fabrik. Men allerede få hundrede meter derfra var stemningen en anden.

69-årige Doris Dahl, der har boet på Provst Hjortsvej i 26 år, deler i hvert fald ikke den samme begejstring.

-Vi bliver ikke boende her, for der er larm nok i forvejen. Vi har allerede haft en ejendomsmægler ude for at kigge på huset. Det her gør det kun værre.

Doris Dahls hus er ét af de huse, som kommer til at ligge tættest på den nye fabrik. Hun er især træt af lugten og støjen fra de allerede eksisterende virksomheder på havnen.

Doris Dahl bakkes op af Malene Leegaard Larsen, som bor et par huse ned ad Kystvej.

-Min umiddelbare tanke er, at det ville være rart, hvis fabrikken kunne blive lagt udenbys. Vi bliver her i kvarteret i forvejen rigeligt generet af de nuværende fabrikker med skorsten, lugte og bilkørsel.

Annonce
Mona Kjærulff Holmberg vælger at bevare optimismen. Foto: Simon Holt.

Håber på det bedste

Det er dog ikke alle beboere, som deler samme skepsis overfor deres nye nabo, der vil blive et af verdens største pyrolyseanlæg. Jon Bak, hvis hus ligger tættest på den nye fabrik, vælger som udgangspunkt at forholde sig positiv.

-Jeg tror ikke umiddelbart, at en yderligere fabrik ville genere mig. Vi har jo den store vold, som skærmer meget af. Så længe de ikke forurener, så ser jeg ikke noget problem.

Jon Baks nabo, Mona Kjærulff Holmberg, vælger at tro på, at det er godt for byen.

-Det er jo godt, at der er aktivitet på havnen, så flere skibe er også velkommen. Det eneste jeg kunne frygte er larmen, men jeg ved ikke så meget endnu, så jeg håber på det bedste.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];