Annonce
Erhverv

Ny ejer af autoophuggerfirma: - Vi er en meget overset branche

Mikkel Bindzus er ny indehaver af Autogenbrug Svendborg og har det godt med tanken om, at ting bliver genbrugt i stedet for at blive kasseret. Foto: Katrine Becher Damkjær
De færreste tænker over, hvor miljøvenlig og bæredygtig branchen for autogenbrug er, mener Mikkel Bindzus, som netop har overtaget Autogenbrug Svendborg.

Svendborg: En samfundsgavnlig indsats, men der er ikke rigtig nogen, der skænker det en tanke.

Det er sådan, Mikkel Bindzus har det med det fag, han nu har helliget sig for alvor.

For tre år siden blev han ansat i Autogenbrug Svendborg på Aasiaatvej, og da ejeren, Bent Bruhn Pedersen, lod forstå, at han godt så småt kunne tænke sig at trille ind i pensionisttilværelsen, blev en dialog indledt.

Det er halvandet år siden, og ved det netop passerede årsskifte overtog 36-årige Mikkel Bindzus så nøglerne til virksomheden klos op ad motorvejen i det nordvestlige Svendborg. Og han er helt frisk på at vise den frem.

Annonce

Det er ikke noget, vi går og glæder os over hver dag, men hvis jeg hæver mig op i helikopteren, kan jeg godt lide, at vi ikke bare smider ud og køber nyt. Det er bestemt en meget overset branche, for folk har bare et billede af en stor bunke jern, men faktisk er den meget bæredygtig og miljøvenlig, og vi sparer en masse CO2.

Mikkel Bindzus

Intet flyder

Og skulle nogen have fordomme om, at autoophuggervirksomheder er præget at enorme, uorganiserede bunker jern i alle afskygninger, så bliver de ikke bekræftet her.

På pladsen er Peugeot'er, VW'er, Opel'er, Ford'er, Citroën'er og alle mulige andre køretøjer, og mens de godt nok er kendetegnet ved at være enten skadede eller ligefrem smadrede, så holder de sirligt skråt side ved side og med plads omkring, så en mand eller kvinde med værktøj til enhver tid kan komme til at skrue eller skære eller pille stumper af. Og på frontruden af hver af de 250 biler er skrevet et nummer med gul og tydelig skrift.

Der er intet, der flyder, og det er der heller ikke i hallerne.

- Vi har i alt 60.000 varer på lager, siger Mikkel Bindzus og nikker mod de vel i omegnen af fire meter høje lagerreoler, som er fyldt med ruder, kølere, vandpumper, generatorer, støddæmpere, benzinpumper, rat, tandstangsstyresystemer, fælge, batterier, spejle, elektronikbokse, hele motorer, og hvad der ellers måtte være påkrævet for at få et køretøj raskmeldt og sendt tilbage i tjeneste.

Forkert opfattelse

På hver eneste stump er en seddel, og jo, Mikkel Bindzus ved godt, at det ikke er det billede, alle har af en skrothandel.

- Der er nok mange, der har en forkert opfattelse af branchen. For eksempel giver vi seks måneders reklamationsret på alt, hvad vi sælger, siger Mikkel Bindzus, der desuden fortæller, at Autogenbrug Svendborg typisk slår til og køber ind, når totalskadede biler kommer på auktion.

Delene bliver så for mindst 90 procents vedkommende solgt til mekanikere, som dermed sparer en skilling, og Mikkel Bindzus svarer uden at tøve ja på spørgsmålet, om han ligefrem bedriver samfundsgavnlig virksomhed.

- Hvis der er noget, der er bæredygtigt og energibesparende, er det et firma som det her, siger han og uddyber:

- Over 90 procent af bilerne bliver genbrugt, det er kun tungmetaller og kviksølv og den slags, der ikke kan bruges. Selv motorolien bliver genanvendt - den bliver brugt til nye olieprodukter, siger Mikkel Bindzus, som dog understreger, at han ikke er frelst.

- Det er ikke noget, vi går og glæder os over hver dag, men hvis jeg hæver mig op i helikopteren, kan jeg godt lide, at vi ikke bare smider ud og køber nyt. Det er bestemt en meget overset branche, for folk har bare et billede af en stor bunke jern, men faktisk er den meget bæredygtig og miljøvenlig, og vi sparer en masse CO2, siger han.

Mikkel Pilegaard Bindzus er ny indehaver af Autogenbrug Svendborg. Foto: Katrine Becher Damkjær

Lovgivning blokerer

Den slags principper er oppe i tiden, men ifølge Mikkel Bindzus er der nu stadig et stykke at køre.

Ifølge brancheforeningen Dansk Autogenbrug giver lovgivningen kun i begrænset omfang mulighed for at bruge brugte dele ved udbedring af forsikringsskader, og resultatet er, at kun to procent af stumperne ved udbedring af forsikringsskader har en fortid i et andet motorkøretøj.

Det kan Mikkel Bindzus godt genkende.

- Procentdelen er meget, meget lille, og man kunne godt ønske, at den blev noget større, især når vi snakker klima. Kunne man bare hæve den til tre eller fire procent ville det gøre en vild forskel, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce