Annonce
Erhverv

Ny Rynkeby-direktør bruger sine erfaringer fra elitesport og militæret: Vil skabe vinderkultur blandt medarbejderne

Mark Hemmingsen trækker på sine erfaringer fra både elitesport og militæret, når han arbejder med at bygge stærke teams og vinderkultur. Samtidig ser han Team Rynkeby-projektet som noget, der kan være med til at tiltrække medarbejdere i fremtiden, og derfor vil han som ny administrerende direktør arbejde på at bruge Team Rynkeby endnu mere i virksomheden. Foto: Trine Grauholm
Efter seks år er Mark Hemmingsen tilbage i Rynkeby Foods, hvor han nu er blevet administrerende direktør. En position, han længe har stilet efter, og hvor han vil knytte Team Rynkeby endnu tættere til virksomheden for at understøtte den særlige Rynkeby-ånd og skabe vinderkultur blandt medarbejderne.

Ringe: Situationen var alt andet end idyllisk. Velgørenhedsturen på Team Rynkebys opsigtsvækkende gule racercykler til Paris var midlertidigt stoppet et sted i Belgien. Dagsturen havde ikke varet mere end 20 kilometer, men regnen væltede ned, temperaturen var uhørt lav for juli, og vejviseren havde til stor frustration for resten af holdet sit hyr med gps'en.

Flokken søgte ly på en nærliggende McDonald's, hvor det blev besluttet at fløjte dagens etape af. Det var hverken klogt eller forsvarligt at køre videre.

Salgs- og marketingdirektør Mark Hemmingsen havde taget turen før og havde det fint med tanken om at slippe for at slide sig gennem et par hundrede kilometers trøstesløst møgvejr, da to af hans unge salgsfolk, som han havde trænet i vinderkultur, prikkede ham på skulderen.

Annonce

- Hvornår kører vi?

Mark Hemmingsen ville ikke tabe ansigt, så han svarede "10 minutter" og kæmpede sig sammen med 14-15 andre Team Rynkeby-ryttere gennem ruten og ankom sidst på aftenen til hotellet, hvor resten af gruppen tog imod med klapsalver.

Undervejs var det langt fra sjovt hele tiden, men i dag står den tirsdag i helvede stadig som noget helt særligt. Selv om det var tilbage i 2014, er det stadig en dag, der bliver snakket om, når Mark Hemmingsen møder nogle af de andre, der var med. Det er også en af de ting, der for Mark Hemmingsen er med til at gøre Rynkeby Foods til et særligt sted at arbejde.

Derfor ligger det også lige for, at det, han kalder "verdens største CSR-projekt", skal bruges endnu mere aktivt i dagligdagen. Både for at føre Rynkebys formålsdrevne historie videre, men også for at tiltrække nye generationer af medarbejdere, der lægger vægt på at arbejde i en virksomhed, hvor man kan være med til at gøre en forskel. I Team Rynkeby-regi i form af donationerne til Børnecancerfonden.

Samtidig giver det at dyrke sport og udfordre sig selv sammen et særligt indblik i hinandens styrker og svagheder, det knytter medarbejderne tættere sammen og skærper dem til en hverdag, hvor der skal leveres resultater.

Som leder har Mark Hemmingsen derfor trukket på sine erfaringer som tidligere badmintonspiller på eliteniveau og sergent i militæret i sine bestræbelser på at skabe vinderkultur og bygge nogle stærke, kompetitive teams.

- Det at bruge sport til at træne vinderkultur og arbejde med at bygge stærke, selvstændige teams, der kender hinanden godt internt, er noget, jeg har taget med mig og brugt, da jeg blev leder. Jeg synes, det er sjovt og motiverende at arbejde med, og den tirsdag i 2014 gik det op for mig, at jeg havde fået fat på nogle folk, der ikke accepterede, når andre sagde, at noget ikke kunne lade sig gøre. Det kunne måske ikke lade sig gøre for alle, men det kunne godt lade sig gøre. Det tog bare 12 timer, lidt blod, sved og tårer, husker Mark Hemmingsen.

Gik efter direktørposten

Han vendte 1. januar 2022 hjem til Rynkeby som administrerende direktør efter seks år i en lignende stilling i Danpo. Et valg, der næppe kommer bag på ret mange omkring ham, for han har aldrig lagt skjul på, at det var den post, han stilede efter. Heller ikke da han i 2016 sagde op stort set samtidig med, at Europas største juiceleverandør, Eckes-Granini, købte Rynkeby Foods af Arla.

Dengang havde Jørgen Dirksen siddet på direktørposten i en årrække.

- Jeg fik en god mulighed for at blive nummer ét et andet sted, og det gav mig noget erfaring, samtidig med at det ikke ødelagde mine muligheder for at blive direktør i Rynkeby på et senere tidspunkt. Jeg er utålmodig af natur, og så behøvede jeg ikke gå og vente på, hvornår det passede her, så jeg sagde til tyskerne, at jeg ikke mente, det diskvalificerede mig fra at komme tilbage en dag. Jeg gjorde det også ret klart for dem, at det ikke var mit gamle job, men direktørjobbet, jeg gik efter, siger Mark Hemmingsen.

Siden sommeren 2016 er der sket store forandringer, og selv om Mark Hemmingsen ikke er blevet overrasket over ret meget i sine første 100 dage som øverst ansvarlig for virksomheden, erkender han, at de senere år kan have været turbulente for medarbejderne.

Da tyske Eckes-Granini overtog Rynkeby Foods, blev der foretaget adskillige investeringer i fabrikken i Ringe. Blandt andet blev friskpresseriet flyttet fra Sverige til Fyn, og netop friskpresset juice er et område, Mark Hemmingsen vil fokusere på at gøre endnu større i Danmark. Foto: Trine Grauholm

Der er blevet investeret massivt i nye produktionslinjer, friskpresseriet er flyttet fra Sverige til Ringe, hvor der i den anledning blev ansat 50 nye medarbejdere, der blev indført nyt SAP-system, og så har der efter en årrække præget af stor stabilitet på ledelsesgangen, været mange udskiftninger på ledende poster.

- Der er ingen tvivl om, at det for nogen har været en turbulent periode, og en af de ting, jeg har fokuseret på de første måneder, er at genskabe noget af den ro, der tidligere har kendetegnet Rynkeby. Der er ingen virksomheder, der har interesse i en masse ændringer hele tiden, men ændringerne her har været nødvendige, og vi har aldrig stået stærkere end nu, mener Mark Hemmingsen.

Annonce

Juice til hele dagen

Han oplever, at Rynkeby Foods er ved at være faldet på plads og klar til at høste fordelene af at være en del af Eckes-Granini. Brandet er netop blevet relanceret i bestræbelserne på at udnytte mulighederne i det forbrugermønster, der de senere år har flyttet juice fra udelukkende at være noget, man drikker til morgenmaden, til at være noget, der er i spil hele dagen.

Jeg synes, det er sjovt at konkurrere, og rent ledelsesmæssigt kan man både bruge det som motivation og læring. Det skaber noget humør og et skærpet konkurrencegen. Det gør ikke noget, at det er lidt hårdt indimellem, så længe man også husker at have det sjovt, og jeg har ikke noget imod, at man har en vis interesse i at vinde.

Mark Hemmingsen, administrerende direktør Rynkeby Foods

Den 1. februar lancerede virksomheden således hele 18 nye produkter. Ikke nye klassikere med appelsin og æble, men shots, juice med kokosvand og få kalorier og tørstslukkende frugtdrikke.

- Førhen var Rynkeby meget juice i karton til morgenmaden. Nu har vi fokus på også at levere tørstslukkende produkter til resten af dagen og fokusere meget på shots og sundhed. Tidligere var vi meget ensporede og havde ikke så mange ting at slå på. Nu kan vi faktisk producere alt. Det betyder, at vi kan kigge på, hvor forbrugerne bevæger sig hen. Førhen producerede vi juice i karton og forsøgte at sælge så meget som muligt af det. Nu har vi et større spillerum, fordi investeringerne gør os i stand til at lave stort set alt, understreger Mark Hemmingsen.

Han ser det som en stor fordel, at Rynkeby har en familieejet koncern i ryggen, der tør satse langsigtet. De mange investeringer ser han netop i det lys, og især friskpresseriet giver muligheder, som Rynkeby skal satse på fremover.

Der er saften af de friskpressede frugter lige til at tappe, og sanserne bliver pirret af friske appelsiner og søde gulerødder på vej gennem produktionen, mens store kasser med chili, ingefær og gurkemeje ligger klar til at komme igennem de store pressere.

- Vi er de største i Norden til at presse friske frugter og grøntsager. Vi kan presse det nu og sende det ud i butikkerne samme dag. Det er der ikke andre, der kan, og vi sælger allerede 10 millioner liter til Sverige, så vi har en stor volumenfordel, men det er også et sted, vi kan løfte markedet. Det er ikke så stort i Danmark, som det kunne blive, mener Mark Hemmingsen.

Han har brugt de første måneder i jobbet på blandt andet at besøge de andre nordiske lande, Tyskland og Frankrig, dels for at søge inspiration, dels for at arbejde med innovation på tværs af organisationen og se, om der er nogle idéer eller produkter, man kan tage til sig i Ringe.

- Måske er det først nu, Rynkeby for alvor er klar til at udnytte, at virksomheden er ejet af en europæisk markedsleder, der har mange fede produkter i andre lande også. Måske kunne vi bruge nogle af dem i Danmark. Jeg har ikke nogen løsninger endnu, men det er spændende at kigge på, hvilke kompetencer og muligheder vi har. Det er en helt ny styrke, Rynkeby ikke har haft tidligere, siger Mark Hemmingsen.

Annonce

En unik kultur

Han brænder for at kunne udvikle og præge en organisation og sætte en retning, og han har flere gange skiftet job for at stige i graderne og søge indflydelsen. Denne gang forlod han imidlertid en virksomhed, der målt på omsætning og antal medarbejdere er væsentligt større end Rynkeby Foods, men det er ikke sådan, han sammenligner tingene.

- Målt på brand-styrke er Rynkeby mindst dobbelt så stor som Danpo, og jeg måler mere på udfordringen og matchet end på omsætning. Da jeg var her sidst, kunne jeg godt mærke, at Rynkeby er en helt speciel virksomhed. De seneste måneder er flere andre medarbejdere, der har været her tidligere, også vendt tilbage, og når jeg spørger dem, siger de det samme: Når man kommer væk fra Rynkeby, finder man ud af, hvor unik en virksomhed, det er, forklarer Mark Hemmingsen, der tillægger Team Rynkeby stor betydning for den familiære kultur.

Har man først siddet på cyklen og lidt sammen gennem et helt forår og brugt en sommeruge på at følges til Paris på to hjul, kommer man så meget tættere på hinanden, at det gør en forskel. Derfor skal virksomhedens flagskib udnyttes endnu mere.

- Jeg vil tro, at 60-70 procent af medarbejderne har cyklet til Paris på et tidspunkt, og i år er der 25 fra fabrikken, der skal med. Det er rigtigt fint, men jeg vil gerne bruge det endnu mere ledelsesmæssigt. Både i forhold til at gøre Rynkeby til en mere attraktiv arbejdsplads, der bliver valgt til på grund af muligheden for at gøre noget sammen med Team Rynkeby, og i forhold til sundhed på arbejdspladsen, siger Mark Hemmingsen.

Annonce

Skærper konkurrencegenet

Han lægger ikke skjul på, at han har et udpræget konkurrencegen, og at han gerne dyster i stort set hvad som helst. Derfor huer det ham heller ikke, at han på grund af sit nye job ikke har fået trænet ret meget op til årets første 100 kilometer-test.

- Jeg havde lidt glemt, hvordan det var, men det skaber et meget positivt pres i forhold til at holde sig i form. Én ting er at kunne klare turen. Noget andet er de indlagte bakker og skiltespurter, og det fylder noget blandt medarbejderne. Man snakker med hinanden om det internt, og man kommer ret tæt på hinanden, når man træner sammen, bor sammen i en uge og er sammen om at samle ind til Børnecancerfonden, siger Mark Hemmingsen, der ikke er i tvivl om, hvor han skal finde en af de karakteristiske gule cykler.

Den står i et andet hjørnekontor end hans eget, men han skal selv med på sommerens tur til Paris. En tur, medarbejderne i øvrigt får løn for at gennemføre.

- Jeg synes, det er sjovt at konkurrere, og rent ledelsesmæssigt kan man både bruge det som motivation og læring. Det skaber noget humør og et skærpet konkurrencegen. Det gør ikke noget, at det er lidt hårdt indimellem, så længe man også husker at have det sjovt, og jeg har ikke noget imod, at man har en vis interesse i at vinde, siger han.

Rynkeby Foods A/S

  • Blev grundlagt i 1934 som et lille hjemmemosteri, men udviklede sig hurtigt.
  • Har fra 1998-2016 været ejet af Arla, men blev i 2016 overtaget af tyske Eckes-Granini Group, der er Europas største juice-leverandør.
  • Tyskerne har siden investeret massivt i Rynkeby Foods ved at etablere nye produktionsfaciliteter, indføre et nyt SAP-system og flytte friskpresseriet fra Sverige til Fyn. Samtidig har der været udskiftning på flere ledende poster i langt højere grad, end virksomheden har tradition for.
  • Administrerende direktør Peter Frank Andersen, der afløste Jørgen Dirksen (17 år på posten), blev der i knap tre år, og Ivan Thyregod fik endnu kortere tid som topchef. Den 1. januar 2022 overtog Mark Hemmingsen posten som administrerende direktør. Han kommer fra samme stilling i Danpo, men har tidligere været salgs- og marketingdirektør under Jørgen Dirksen og kender derfor Rynkeby fra sine seks år i virksomheden.
  • Har 244 medarbejdere i Ringe og har netop præsenteret et regnskab med et overskud på 9,1 millioner kroner efter skat.
Annonce

De giver den gas: Ordblinde håndværkere har succes med Danmarks største 3D-printer farm

Erhverv For abonnenter

Vild fremgang for ejendomsudlejer: Familien Barfoeds formue er vokset voldsomt - Vi tænker over, at vi er blevet rigere

Danmark

Onsdagens coronatal: 744 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Skrappere regler for livsfarlig asbest på vej: Sager som den fra Odense, hvor elektrikere fik asbest i hovedet, kan lettere straffes i fremtiden

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Nej tak til Big Mac: Svinene lugter og genbrugsstation støjer - men en anden mulighed til ny fastfoodrestaurant er i spil

Erhverv

Revisionsfirma gør op med branchens hårde arbejdspres: Her skal man ikke have dårlig samvittighed over at gå til tiden

Odense For abonnenter

Flere kilo hash fundet i lejlighed: Men dommer blev ikke overbevist af politiets beviser

Økonomien bremser op: Faldende boligpriser og store rentestigninger i vente

Odense

Så gik den ikke længere: Kæmpe eventsted er endnu en gang ramt af konkurs

Kerteminde For abonnenter

Mor og søn fandt indbrudstyv bag en skraldespand: Samme dag fandt far og søn en anden tyv på en mark

Ægtepars salg eksploderer efter økonomisk mavepuster: - For det meste kan vi samarbejde

Odense

Charlotte skralder sig til et madbudget på 200 kroner om måneden: Få hendes bedste råd her

For abonnenter

Direktør: Politikerne skal huske, hvad de har lovet de lokale medier

Assens

Utålmodige vinterbadere i opråb: - Det vil være spild af borgernes skattekroner at renovere denne bygning

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

De frygter hestepærer, ødelagt strand og skræmte dyr: Beboere vil ikke lægge strand til badende heste

OB

14.000 til pokalfinalen- så mange fynboer har aldrig tidligere set OB i en kamp i dette årtusinde

Annonce