Annonce
Odense

Ny bog: Da Skibhuskvarteret blev til

Anders W. Berthelsen på vej vej ind i Skibhuskvarteret, som han har skrevet sin tredje bog om. At Juelsgade bliver til Henriettevej er et levn fra dengang, kvarteret lå i Skt. Hans Landsogn, og det var netop her, hvor gaderne skifter navn, at grænsen gik indtil 1932. Sognets kamp for at blive indlemmet i Odense er et væsentligt omdrejningspunkt for bogen. Foto: Christian Nordholt
Det socialdemokratiske byrådsmedlem Anders W. Berthelsen udgiver for tredje gang en bog om det kvarter, han er født og opvokset i.
Annonce

Måske kunne man sige, at da Holger Larsen i 1958 blev borgmester, vandt Skibhuskvarteret endeligt kampen mod Odense by. Den nye borgmester boede på Windelsvej og havde, inden han blev politiker, arbejdet på stålskibsværftet. Dermed kom en beboer fra kvarteret til at stå i spidsen for hele Odense.

Det er ikke valget af Holger Larsen, Anders W. Berthelsens nye - og tredje - bog om Skibhuskvarteret handler om. Men det er alt det, der gik forud. Berthelsen, som blandt andet kan skrive byrådsmedlem, lokalhistoriker og journalist på visitkortet, er dykket ned i bydelens tidligste historie.

Omdrejningspunktet for den nye bog, "Skibhuskvarteret - fra landsogn til arbejderbydel", er på mange måder netop kampen mellem kvarteret og resten af Odense. I takt med industrialiseringen og ikke mindst tilblivelsen af Odense Stålskibsværft forvandlede det gamle Skt. Hans Landsogn sig fra bare marker til et arbejderkvarter, og inde i det konservative Odense ville man ikke vide af "rosset" fra Skibhusvej og omegn.

I mere end 20 år forsøgte Skt. Hans Landsogn at blive en del af Odense. Det lykkedes i 1932, og fra 1937 fik Odense ikke mindst takket være vælgerne fra Skibhuskvarteret en socialdemokrat som borgmester og har haft det lige siden, på nær den konservative Jan Boye (2006-09). Men man skulle altså frem til 1958, før det var en socialdemokrat fra Skibhuskvarteret, som satte sig i borgmesterstolen.

Annonce

Stolte folk

Anders W. Berthelsens nye bog fortæller om forvandlingen af et landsogn til et bykvarter. Om byggeforeninger, murermestervillaer og arbejderboliger, der skød op. Og om alle trakasserierne med det konservative Odense, der holdt kvarteret ud i strakt arm.

- Trods den manglende anseelse var skibhusbeboere stolte folk. De byggede skibe til verdenshavene og elektromotorer, der fik samfundet til at løbe rundt. I kvarteret herskede også solidaritet og samhørighedsfølelse, fortæller Anders W. Berthelsen.

Han har valgt at koncentrere indsatsen om det gamle landsogns tidligste historie. Det vil i praksis sige tiden op til 2. verdenskrigs udbrud.

Bogen, der netop er udkommet, er på 264 rigt illustrerede sider og koster 299 kr. Der er officiel udgivelsesreception onsdag d. 23. oktober kl. 13 i Marienlystcentret.

Tirsdag d. 5. november kl. 17 er der i mediehuset på Banegårdspladsen en Café Stiften, hvor Anders W. Berthelsen fortæller om bogen. I dagene op til bringer vi en større artikel om den nye bog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB For abonnenter

Michelsen om de dårlige perioder: - Hvis jeg bliver påvirket for meget, er jeg en skizofren far og mand

Fyn

Corona gør stadig ondt på de fynske hoteller: Men ét sted går det over al forventning

Fyn For abonnenter

Fanget i pandemiens ukendte ocean: Kaptajn fra Dyrup måtte blive fire måneder ude på havet med sin besætning

Annonce