Annonce
Biler

Ny BMW er ren sport i undervognen

Fuld genkendelighed. Den nye 3-serie er nænsomt formgivet i en naturlig udvikling af formsproget fra forgængerne. Foto: Jens Høy
BMW's 3-serie er komplet fornyet. Vi tester den med sportsundervogn og smiler på plan asfalt. Til daglig brug er bilen dog for stiv, og et nyt digitalt interiør er ikke helt så vellykket, som vi havde håbet.

Forventningerne til ugens testbil er skruet godt op, og jeg bliver ikke skuffet over den blå 330i M Sport, der holder klar og nypudset.

Designet af 3-serien lader ikke den forrige model i stikken, og trods det, at alt er nyt, er ingen i tvivl om, at dette er BMW's klassiske sedan: bilen, der har begejstret millioner af kunder. Afhængig af, hvilken 3-serie der er tale om, så har syvende generation smidt op til 55 kg af vægten, og i det indre har BMW vinket farvel til analoge instrumenter direkte foran chaufføren, og bilens centrale skærm er blevet meget smukt integreret med instrumentpanelet.

Direkte foran chaufføren er der sket en mindre revolution, idet de notorisk klassiske BMW-viserinstrumenter er digitaliseret med noget, der ligner hjælp fra Toyotas afdeling for forvirrende grafik.

Modsat de fleste konkurrenter tilbyder BMW ikke mulighed for at ændre på den digitale visning direkte på rattet, og grundlæggende skal du ind i en menu på bilens midterskærm for at ændre layoutet. Som udgangspunkt ændres visningen dog, det øjeblik du skifter mellem de tre køreprogrammer, Normal, Eco Pro og Sport.

Efter en uge med det digitale BMW-interiør bliver jeg aldrig vild med læsbarheden i visningerne og vil derfor tilråde potentielle ejere at tilkøbe head up display.

Det er virkelig godt, stort og så skarpt, at man næsten ikke tror det selv i skarpt dagslys. Desværre skal der lægges næsten 20.000 kr. for displayet.

Inde i bilen er der blevet lidt bedre plads, så fire voksne sidder faktisk overraskende godt. Til efteråret kommer der en lidt mere praktisk Touring-model.

Annonce

BMW 330I SEDAN MODEL M SPORT

5 STJERNERPris: 561.615 kr.

Testbil inklusive udstyr: 741.242 kr.

Beskatningsmæssig værdi fra: 474.999 kr.

Motor: 2,0 benzin med turbo

Forbrug: 14,2 km/l

CO2 per km: 160 g

Hk: 258/5.000 o/min.

Nm: 400/1.550 o/min.

Topfart: 250 km/t.

0-100 km/t.: 5,8 sek.

Anhængervægt m/bremse: 1.600 kg

Fantastisk på vejen

Jeg tester BMW 330i Sedan model M Sport, der koster fra 561.615 kr. uden ekstraudstyr og en beskatningsmæssig værdi på 474.999 kr.

Bilen har M Sport-pakke, og det betyder bl.a. 10 mm lavere sportsundervogn, ændret software i gearkassen og flotte blå bremsekalibre, og bilen kører med en lethed, der er næsten naturstridig.

Merprisen er dog hele 75.000 kr.

Som chauffør skal du ikke gennem nogen som helst tilvænning, før du er fortrolig med bilens opførsel.

Den er så meget i balance og indgyder oceaner af tillid, så fint er undervognen afstemt, og resultatet er en lethed i måden, bilen skifter retning på.

Det er, som om styretøjet har læst dine tanker, og det øjeblik du bare tænker på at dreje lidt, ja, så gør BMW'en det i samme brøkdel af et sekund. Tillidsfuld er et ord, jeg tænker mange gange under testkørslen.

Nu ville det jo være skønt, hvis også den sportslige undervogn gav lidt mere komfort, for til brug på hullet asfalt er bilens opsætning med 19'' 255-bredde og 35 profiler bag og 225/ 40 foran simpelthen for anstrengende i det daglige.

Alle ujævnheder mærkes op gennem undervognen, og specielt skarpe kanter slår voldsomt igennem. Det er en høj pris at betale for en dynamik, som de fleste sjældent bruger hver eneste dag. Prøv den med normal undervogn, inden du sætter autografen på kontrakten.

Assistenter, der virker

Med den nye 3-serie rykker de avancerede systemer for alvor ind i den bedst sælgende BMW. Bilen følger den forankørende uden behov for striber, og har du valgt navigation, så sætter bilen også farten ned ved sving og kører blidt og roligt gennem rundkørsler.

Når der en gang imellem er udsigt til, at du selv skal korrigere eller styre en smule, ja, så gøres du venligt opmærksom på det med et lille bip.

På motorvej er der med BMW's nyeste system heller ingen grund til, at du holder krampagtigt fast om rattet, når bilen selv styrer. Hold blot normalt i rattet, og BMW'en opfatter, at du holder i rattet.

I mange andre systemer bliver du efter eksempelvis 20 sekunder bedt om at holde i rattet, fordi systemet ikke kan registrere, at du rent faktisk holder i rattet. Systemet beder dig derfor med diverse røde lamper og hyletoner om at styre selv, uagtet at det gør du faktisk.

Med 258 hk og et lynhurtigt gearskift er motoren veloplagt og med en sprød tone, når bilen sættes i sport, men er du mere til afslappet kørsel, så fungerer bilen også fint, for gearkassen tilpasser sig fint efter det valgte program.

Helt så lækker i lyden er en moderne BMW 330i dog ikke i forhold til de gode, gamle dage, hvor biler i denne klasse havde seks cylindre.

Testbilen er med 2,0 benzinmotor og 258 hk, der er en hurtig og forholdsvis økonomisk motor. Foto: Jens Høy

Konklusion

Den nye BMW 3-serie er den kompakte firmaklasses måske mest velkørende bil, man skal dog overveje, om man vil have sportsundervognen, der følger med i M-pakken, for den gør affjedringen meget hård.

Interiøret er blevet fuldt digitalt. Desværre er instrumenteringen rodet, og BMW jagter lidt for meget flotte effekter frem for klar kommunikation. Foto: Jens Høy
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom nu, Mette F.: Hold dit løfte

Det er godt, at regeringen og Kommunernes Landsforening i sidste måned blev enige om en ny økonomisk aftale, der tilfører 2,2 milliarder kroner ekstra til kommunerne i 2020. Det er også fint, at den socialdemokratiske regering i begyndelsen af denne uge sendte millioner af kroner ud til en række af landets vanskeligt stillede kommuner. Og dejligt, at man desforuden har besluttet at sløjfe det rigide omprioriteringsbidrag. De mange skattemillioner, som regeringen har drysset ud med mild hånd i den seneste tid, ændrer imidlertid ikke på, at der er noget rivravruskende galt i Danmark, som Faaborg-Midtfyn Kommunes borgmester, Hans Stavnsager, formulerede det på et byrådsmøde tidligere på ugen. For der er stadig uhyre store forskelle på den service, som landets rige og fattige kommuner tilbyder deres borgere. Derfor er det påtrængende, at regeringen får gennemført en ny udligningsreform. Den nuværende socialdemokratiske regering har varslet, at det vil ske, men det gjorde den foregående Venstre-ledede regering såmænd også – uden at det skete. Derfor er det tilsyneladende nødvendigt at holde statsminister Mette Frederiksen, finansminister Nikolai Wammen, social- og indenrigsminister Astrid Krag og alle andre ansvarlige ministre fast på, at der skal ske ændringer i udligningen mellem kommunerne. For det dur ikke, at eksempelvis rige kommuner i Nordsjælland kan hente ekstra millioner i hjem til pengetankene på grund af teknikaliteter i lovgivningen, mens fattige landkommuner skal skære i budgetterne. Middelfart, Faaborg-Midtfyn, Odense, Kerteminde ... budgetforligene er faldet på plads de seneste dage; nogle steder med smalle forlig, andre steder med bred opbakning eller endog i fuld enighed. Alle steder har budgetlægningen dog krævet benhårde prioriteringer og fravalg, blandt andet fordi udligningsordningen stadig ikke er ændret. Derfor er det ikke nok, at regeringen har varslet en ny udligningsreform. Den skal også holde løftet.

Annonce