Annonce
Odense

Ny bar i centrum af Odense vil være et fynsk ølhus

I Vestergade 60, hvor baren W tidligere lå, får Bar Malt til huse på første og anden sal, og her kan gæsterne se frem til 14 forskellige fynske øl på fad og et stort udvalg af fynske øl på flaske, lover barens ejer, Danny Døssing Berntsen. Foto: Kenneth Klingenberg
Det er en ambition for ejeren af Bar Malt, som åbner 31. august, at kunne tilbyde øl fra alle fynske bryggerier.

Centrum: Odense får nok en bar dedikeret til øl, når Bar Malt åbner i Vestergade 60 lørdag 31. august. Malt åbner i de lokaler, hvor baren W tidligere lå, og den indtager både første og anden sal i huset.

Men det bliver ikke bare et værtshus i to etager, for baren har efternavnet Det fynske ølhus, og det skal forstås bogstaveligt. Det er kun øl, der er brygget på Fyn, som kommer i en af de 14 tappehaner eller sælges som flaskeøl, siger barens ejer, Danny Døssing Berntsen.

- Alle er velkomne, og det er min intention at få øl fra alle fynske bryggerier. Jeg har lavet en hovedaftale med Bryggeriet Vestfyen, og de bruger grossisten Eventyrligt Øl. Og Eventyrligt Øl har også aftaler med mange af de andre små fynske bryggerier. Så det er min intention at få laver aftaler med så mange som muligt, siger Danny Døssing Berntsen.

- Jeg har også fået lavet en aftale med Albani, som bakker 100 procent op om projektet på samme måde, som hvis de havde fået hovedaftalen. Jeg har fået lavet nogle aftaler, som gør, at jeg kan have øl fra forskellige bryggerier på hanerne.

Baren vil holde åbent mandag til lørdag, og Danny Døssing Berntsen forventer at kunne holde åbent til klokken tre natten efter torsdag, fredag og lørdag.

Der vil altid være 14 forskellige øl på fad - med en god udskiftning - og så er målet at nå op på 100 forskellige øl på flaske, men det når baren næppe inden åbningen, siger Danny Døssing Berntsen, som har ansat 11 bartendere og en fuldtidsbestyrer af baren.

Han bliver nemlig selv i sit nuværende job som senior art director i reklamebureauet Step.

Annonce
Bar Malt åbner lørdag 31. august og adskiller sig fra andre barer i Odense ved kun at servere fynsk øl. Foto: Kenneth Klingenberg.

Holder budget på et minimum

- Det her er en interesse ved siden af mit job. Jeg sørger for arrangementer og aftaler og markedsføring, og så tager bestyreren sig af det praktiske.

Som nystartet barejer ser Danny Døssing Berntsen en fordel i sin erfaring fra reklamebranchen - men han har også erfaring fra barbranchen som ansat på barerne Retro og Blomsten og bien.

- Jeg startede på Arkaden som afrydder i 1999, så jeg kender godt branchen og har mange gode venner i restaurationsbranchen i Odense.

- Hvor mange penge har du selv skudt i baren?

- Jeg vil ikke sætte beløb på, men det er ikke så voldsomt, fordi lokalerne var der i forvejen, og udlejeren (Karsten Bill, red.) har lavet en istandsættelse. Og så jeg har lavet meget og bygget det meste selv. Hvis du vil åbne en forretning i Odense, skal du ikke starte med at låne to millioner kroner i banken, for så kommer du aldrig nogensinde igen. Så jeg sørger for at begynde med så få udgifter som muligt, så et minimalt budget kan få det til at løbe rundt.

Abonnement på en øl om dagen

I stedet for at bruge mange penge på markedsføring satser Danny Døssing Berntsen på et alternativt koncept: Det går ud på, at man kan abonnere på øl i baren. For 99 kroner eller 149 kroner om måneden kan ølabonnenter på alle barens åbningsdage få en øl til en værdi af henholdsvis 45 og 75 kroner.

- Når du har købt to eller tre øl, har du fået pengene tilbage. For mig er det ren markedsføring for at få folk til at vælge mit sted en gang ekstra frem for et andet. Så det er ikke for at få 150.000 kroner ind på kontoen - jeg vil hellere have, at folk kommer og drikker så mange øl, at det giver underskud. For så har jeg folk i butikken, og folk køber ofte en øl ekstra. Så de skal endelig bruge deres abonnement.

Alle, der tegner et ølabonnement inden 30. august, kan komme til en gratis generalprøve på baren om aftenen fredag 30. august.

- Men er der ikke barer nok i Odense, hvor man kan købe øl?

- Det synes jeg ikke. Alle interaktioner, vi har på sociale medier, ligger i målgruppen 25 til 45 år, og i forhold til dem synes jeg ikke, der er nok. I mit netværk har der været en efterspørgsel på en bar, som kan lidt ekstra og har et anderledes koncept. Der er mange steder (at gå i byen, red.) i Odense, men det handler jo bare om at være en af de bedste.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce