Annonce
Fyn

Ny aftale om motorvej og skinner: Bilisterne på Storebælt skal betale

Bilisterne på Storebælt kommer til at betale for nye trafikinvesteringer i hele Danmark. Arkivfoto.
Regeringen og Dansk Folkeparti vil trods løfter om det modsatte endnu engang lade bilisterne på Storebælt betale for nye investeringer i infrastruktur

Bilisterne på Storebæltsbroen kommer til at betale for en stor del af de kommende investeringer i nye veje og togskinner i Danmark. Regeringen og Dansk Folkeparti vil tage 7,9 milliarder fra pengekassen på Storebælt og dermed forlænger partierne nok engang gældsafviklingen på broen.

I forbindelse med Fyens Stiftstidendes kampagne "broafgift nej tak" har næsten alle partier i Folketinget ellers forsikret, at det skulle være slut med at bruge broen som en pengemaskine til at betale for anlæg, der intet har med broen at gøre. Liberal Alliance har endda i Folketinget fremsat forslag om, at det skulle være gratis at køre over Storebæltsbroen. Nu har transportminister Ole Birk Olesen (LA) så præsenteret en aftale, der betyder, at bilisterne på Storebælt skal betale otte af de i alt 50 milliarder, der bruges på nye infrastrukturprojekter i hele landet.

En af de fynske folketingsmedlemmer, der har tordnet mod at bruge Storebæltsbroen som en pengemaskine, er Erling Bonnesen (V). Nu siger han.

- Man skal kende sin besøgelsestid, og vi har ikke kunnet få i pose og sæk. For mig er det vigtigste, at der er penge til en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Desuden har vi lige sat taksten ned på broen, siger han.

Et andet fynskvalgt folketingsmedlem Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) forsvarer også, at han nu går mod sit tidligere synspunkt om ikke at lade bilisterne på Storebælt betale for en trafikinvesteringer andre steder i Danmark.

- Det handler om realpolitik. Hvis vi skulle have gennemført de ønskede nye investeringer, skulle vi finde pengene. Og for mig er det vigtigste, at vi her på Fyn får en fortsat udvidelse af motorvejen og en ny jernbane, siger han.

Den netop igangsatte udvidelse af vestfynske motorvej betales også af bropengene på Storebælt, og ved det seneste store langsigtede infrastrukturforlig i 2009 blev taget ni milliarder fra Storebælt.

Den kommende udvidelse af motorvejen syd om Odense koster godt milliard kroner. Anlæg af ny vestfynsk jernbane 4,5 milliarder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce