Annonce
Odense

Nu skal Odins Bro gøres lovlig

Og her er så Odins Bro, der nu skal gøres lovlig. Foto: John Fredy

Odense Kommune har i årevis undladt at lave lokalplan for en række veje og broer

Odense: Hvis noget er opført ulovligt, skal det nogen gange rives ned. Det gælder dog ikke for kommuner og andre offentlige myndigheder, som kan vælge at lovliggøre et byggeri.

Det skal nu ske for den i virkeligheden ulovligt opførte Odins Bro, der dagligt bringer tusindvis af bilister, cyklende og gående over Odense Kanal. I foråret 2016 blev Odense Kommune opmærksom på, at man i årevis har haft en ulovlig praksis ved kun at lave VVM-undersøgelse, men ikke lokalplan for store vej- og broanlæg.

Annonce

Vilde protester

Det forhold eksploderede, da der lød vilde protester mod lukningen af Landbrugsvej i forbindelse med forlængelsen af Munkebjergvej - fra Niels Bohrs Allé og ud til Den Fynske Motorvej. En ekstern advokatundersøgelse påviste, at Odense havde lavet lovbrud.

Nu er turen altså kommet til at få Odins Bro gjort lovlig.

Odense Kommune besluttede i 2009 at etablere Odins Bro med tilhørende vejanlæg fra Ejbygade til Rismarksvej. Beslutningen fandt sted efter den hidtidig praksis om ikke at lave både en såkaldt VVM-undersøgelse - miljøundersøgelse - og lokalplan.

Nu skal alt være efter lovens bogstav, og derfor skal der laves en lokalplan for Odins Bro og de tilhørende veje. Samtidig skal der ske en ændring af kommuneplanen, så det tydeligt præciseres, hvad enhver i øvrigt kan se med det blotte øje, at området nu bruges til trafikanlæg.

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Her er de fynske jobtal: Fynske kommuner indtager top- og bundplaceringer på landsplan

Annonce