Annonce
Biler

Nu lader VW sløret falde for årets mest omtalte elbil

Designet på den nye Volkswagen ID.3 er enkelt, men bilen skiller sig alligevel ud, især med de karakteristiske lygter. Foto: VW
Den elektriske VW ID.3, som vises på den store IAA-biludstilling i Frankfurt, skal bane vejen for en elektrisk omstilling hos Volkswagen-koncernen.

Volkswagens begyndelse, siger bilfabrikkens ledelse, blev defineret af Boblen, selvfølgelig. Næste store skridt var bilen, der har været den mest solgte model siden 1970’erne, nemlig Golf. Nu siger Volkswagen, at det er tid til kapitel tre.

Det er omkring fire år siden, at skandalen om snyd med dieselbiler brød ud. Den satte efterfølgende gang i en enorm investering i elbiler, og her er en helt ny VW ID.3 den første i en lang række fra verdens største bilkoncern.

Volkswagen har 30.000 europæiske reservationer af en såkaldt ID3 1ST.

Herhjemme blev den danske tildeling af lanceringsmodellen reserveret på blot 72 timer, og prisen på den model starter ved 334.990 kroner.

Den billigste udgave vil koste fra 279.990 kroner. Prisen inkluderer et femårs service- og reparationsabonnement, mens der også følger en hjemmeladeboks med fra Clever.

De umiddelbart ganske rimelige priser kan kun lade sig gøre ved, at bilerne bliver bygget i et rekordstort antal. Således har Volkswagen konverteret sin fabrik i tyske Zwickau til kun at fremstille elbiler, der kører på den nye MEB-platform.

Om blot et par år vil tyskerne årligt lave 330.000 elektriske køretøjer på fabrikken i stedet for benzin- og dieselbiler. Serieproduktionen begynder til november, men der går en rum tid, før bilerne når ud til kunderne. De første danskere, som har bestilt en ID.3 first edition, får bilen til sommer, mens vi skal frem til efteråret 2020, før den mere generelle udlevering af biler starter.

Annonce

VW ID.3

Volkswagen åbnede for forhåndsreservering af ID.3 1ST i maj i år. Dette gav potentielle kunder i hele Europa mulighed for at lave en ikke-bindende reservation mod et depositum på 7000 kroner.

I efteråret vil de, der har forhåndsreserveret en ID.3 1ST, kunne konvertere den til et egentligt køb ved deres respektive forhandler og samtidig vælge, hvilken udgave de ønsker.

Batteri og opladning

Den mest populære variant forventes at blive den, som har et batteri med et energiindhold på 58 kWh, der giver en rækkevidde på 420 kilometer. Den kan lades op derhjemme eller ved de offentlige ladestandere ved 11 kW, mens evnen til at lynlade er på op til 100 kW. Det er det batteri, som ligger i ID.3 1ST.

Basisversionen har et batteri på 45 kWh og en rækkevidde på 330 kilometer. Her skal man dog være opmærksom på, at den har svagere lader med om bord, der kun kan klare op til 7,2 kW derhjemme og 50 kW ved lynladere. Det bliver dog muligt at opgradere laderen til 100 kW mod merpris, oplyser Volkswagen Danmark.

Der er masser af strøm i topversionen, der bliver leveret med et batteri på hele 77 kWh og dermed en rækkevidde på 550 kilometer, hvilket er stort set det samme som Tesla Model 3 Long Range. Her er ombordladeren i stand til at håndtere 11 kW derhjemme og hele 125 kW ved lynladere. Prisen på denne version er endnu ikke klar, men vi gætter på omkring 380.000 kroner. Alle batterikapaciteter er netto, altså brugbare kWh.

Som det næsten er blevet kutyme på nye elbiler, sidder ID.3’s tunge batteripakke under kabinen. Der er træk på baghjulene, og vægtfordelingen er angiveligt de perfekte 50:50.

Den mindste udgave vil have en elmotor, der yder det, som svarer til 150 hk, mens de to øvrige versioner får 204 hk. Selv med basismotoren vil ID.3 være kvik, lover VW, mens den kraftigste motor gør elbilen omtrent så rap som en Golf GTI.

Topfarten for alle ID.3 er 160 kilometer i timen.

Ligner konceptbilen

Kunne man lide konceptbilen, der blev vist for tre år siden, bliver man ikke skuffet, for designerne har ikke ændret ret mange ting på produktionsmodellen. Proportionerne, kurverne og ikke mindst de karakteristiske forlygter er de samme. Agter er det især det store parti af sortfarvet glas, som dominerer.

Bilen har mere eller mindre samme længde som en Golf, bredden er stort set også den samme, men så hører ligheden også op. Akselafstanden, der typisk definerer pladsen i kabinen, er nemlig markant længere, faktisk hele 12 centimeter.

Det betyder, at benpladsen på bagsædet er ekstraordinær generøs og vokser ind i den store Passat-klasse. At VW ID.3 samtidig er 10 centimeter højere end Golf betyder dog ikke, at der er ekstraordinær god loftshøjde, for den plads er nemlig gået til at inkorporere det 14 centimeter høje batteri i bunden af vognen.

Til gengæld er der en usædvanligt luftig fornemmelse i kabinen, takket være store vinduer og fraværet af enhver form for kardantunnel.

Instrumenteringen er digital med en lille skærm til speedometer og advarselslamper foran chaufføren, mens en 10-tommer skærm troner i midten.

Samtlige betjeningselementer - også på det elektrisk indstillelige multifunktionsrat - betjenes via touchfunktioner med berøringsfølsomme knapper. Kun elruderne og havariblinket betjenes stadig med kontakter.

Bagagerummet på 385 liter sætter ingen nye rekorder, men er bestemt respektabelt. Luftmodstanden er lav, helt præcis 0,267 i CW-værdi, og det er medvirkende til, at rækkevidden generelt er lang.

Bagtil dominerer det sorte glasparti linjerne på bilen, der er på størrelse med VW Golf, men markant højere. Foto: VW

Minimumsrækkevidden

En ting er officielle tal for rækkevidde, men Volkswagen angiver også minimumsværdier. Her anfører tyskerne, at basisudgaven vil kunne klare minimum 230 kilometer under de fleste forhold, mens 58 kWh-versionen ligger på mindst 300 kilometer, og topmodellen når 390 kilometer. Den nedre grænse for rækkevidden dækker derfor også kørsler med moderate motorvejshastigheder og ture om vinteren ved lave omgivelsestemperaturer. Kører man primært i byen, vil det være muligt at køre mere end den maksimale rækkevidde, angivet efter WLTP-metoden.

Volkswagen tilbyder en garanti på otte år eller 160.000 kilometer på ID.3-batterier og sikrer dermed levetiden. Indtil videre er der ikke mulighed for at trække en anhænger, men Volkswagen tilbyder en lille krog, så man kan montere for eksempel en cykelholder.

Akselafstanden er meget lang i forhold til bilens længde, så der er masser af plads til lange ben. Hovedhøjden er mere gennemsnitlig. Foto: VW
Interiøret bærer præg af designets enkelte linjer, og der er praktisk talt ingen gammeldags knapper. Foto: VW
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce