Annonce
Fyn

Nu kommer der permanent fartkontrol på Storebæltsbroen

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
For mange kører for stærkt på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Minister indfører permanent kontrol.

Hvis man har det med at træde lidt for hårdt på speederen, vil der fremover være større risiko for en bøde på Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil indføre permanent fartkontrol på dele af Storebæltsbroen og i tunnelen på Øresundsbroen.

Tiltaget kommer, fordi for mange bilister kører for hurtigt.

- For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker, siger Benny Engelbrecht.

- Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken, siger han i pressemeddelelsen.

Det vil være strækningskontrol på de to broer i fotovogne. Der vil blive målt efter en gennemsnitsfart. Hvis man kører for hurtigt, udløser det en bøde.

En måling fra Vejdirektoratet har vist, at 85 procent af trafikanterne i tunnelen på Øresundsbroen har kørt for hurtigt.

Samtidig har hver anden bilist kørt for hurtigt på Storebæltsbroen. Ifølge Benny Engelbrecht har der været flere eksempler på "vanvidskørsel".

- Det skal vi stoppe for én gang for alle. Derfor er jeg rigtig glad for, at der bliver opsat strækningskontrol, som skal måle trafikanternes gennemsnitsfart og dermed sikre, at de får en hilsen fra politiet, hvis de overskrider hastighedsgrænsen, siger han.

Ud over at ulykker i tunneler og på broer kan være mere alvorlige end på normal vej, nævner Benny Engelbrecht, at broerne er særligt vigtige for pendlere, varetransport og kørsel med ambulancer.

Derfor er det vigtigt at holde dem fri for ulykker så vidt som muligt, mener transportministeren.

Den permanente fartkontrol kommer som en gave ifølge konsortiet bag Øresundsbroen.

- Mange bilister har oplevet en utryghed, når andre har passeret forbi i ekstreme hastigheder uden at tage hensyn til medtrafikanterne, siger sikkerhedschef Ulla V. Eilersen i en pressemeddelelse.

- Og vi har haft nogle alvorlige ulykker, men tak og lov ingen med dødelig udgang. Derfor har vi længe foreslået strækningskontrol som yderligere en måde at gøre forbindelsen sikker, eftersom det er en effektiv metode for at mindske antal hastighedsovertrædelser.

/ritzau/

Annonce
Link til nyhed på Transportministeriets hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense For abonnenter

Veteranhjem vidste intet om ulovligt tilskud fra fond: - Det er en møgærgerlig situation

Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce