Annonce
Fyn

Nu kører toget - med 43.830 timers forsinkelse

Beboerne i Holmstrup må vente mindst ti år på den nye højhastighedsbane. Arkivfoto: Christian Nordholt

Hvis toget er forsinket en halv time eller mere, betaler DSB penge tilbage til kunderne. Toget på Vestfyn er nu forsinket med 43.830 timer i forhold til den køreplan, som politikerne lagde, da de vedtog anlæg af en ny højhastighedsbane på Vestfyn. Startfløjtet til det store byggearbejde skulle have lydt i 2018, men det bliver nu fem år senere i 2023, hvilket svarer til en forsinkelse på 43.830 timer. Sådan ser køreplanen i hvert fald ud nu i det finanslovsforslag, som regeringen har lagt frem. Og det ændres der næppe et komma i.

Enhedslisten forsøgte eller at få fremrykket byggestarten til 2021, da anlægsloven for jernbanen blev vedtaget i Folketinget tirsdag. Fra talerstolen argumenterede transportordfører Henning Hyllested med, at der hverken var tekniske eller økonomiske forhindringer i at komme i gang i 2021. Pengene ruller jo ind fra beskatningen af Nordsøolien, påpegede han. Og det var netop penge fra olieskatten, som den daværende S-SF-R regering sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti ville bruge til at betale for de mange projekter i Togfonden. Herunder den 4,8 milliarder dyre fynske jernbane, der skulle være med til at sikre hurtigere tog mellem de største byer.

Så kom den borgerlige regering til, og den var ikke lun på Togfonden, men togfondspartierne havde stadig flertal i Folketinget. Oliepengene flød dog ikke som håbet, og togfondspartierne blev enige om at udskyde etableringen af jernbanen, så den kunne anlægges fra 2020 til 2026. Og den køreplan holder forsikrede Socialdemokratiets finansordfører Benny Engelbrecht i i et interview i Fyens Stiftstidende 10. december 2016.

Nu er Benny Engelbrecht transportminister i den socialdemokratiske regering og har ændret på køreplanen. Nu altså med byggestart i 2023. Det betyder, at jernbanen tidligst kan tages i brug i 2029. I anlægsloven, der blev vedtaget tirsdag, gøres rede for det omfattende arbejde med at anlægge den 35 kilometer lange jernbane. De første to år går med detailprojektering og opkøb af jord fra de mere end 200 ejendomme, der berøres af projektet. Heraf skal cirka 50 afstå hele ejendommen. Desuden er det nødvendigt i samarbejde med Energinet at flytte en naturgasledning, hvilket koster næsten en halv milliard. Først herefter kan selve arbejdet med at anlægge togskinnerne begynde.

Enhedslisten valgte i øvrigt i går fra talerstolen at trække ændringsforslaget om en fremrykning af jernbanen. Det gør vi, da ingen vil støtte det, og vi ikke ønsker at skabe unødigt kurre på tråden, sagde transportordføreren.

Og der venter altså ingen efterregning for de foreløbig 43.830 timers forsinkelse i forhold til den oprindelige køreplan. Og alt skal altså køre på skinner for, at den nye køreplan kan holde. Foreløbigt er kun afsat 147 millioner kroner til udgifterne det første år. Det svarer til tre procent af de samlede udgifter, før togene kan køre.

Annonce

Køreplanen holder, forsikrede finansordfører Benny Engelbrecht (S), da jernbanen første gang blev udskudt til byggestart i 2020. Nu har han som transportminister annonceret byggestart i 2023.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Inden ny lov er færdig: V og K i Odense vil aktivere indvandrere på fuld tid

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];