Annonce
Sport

Nu drømmer Froome om to Sky-ryttere på sejrsskamlen

Geraint Thomas - nærmer sig podiet efter Contadors styrt.

Efter 17. etape er Froome-hjælperen Geraint Thomas rykket frem på fjerdepladsen i Tour de France-klassementet.

Efter Tejay van Garderens exit fra Tour de France og Alberto Contadors styrt og efterfølgende tidstab er Chris Froomes luksushjælper Geraint Thomas rykket helt op på fjerdepladsen i den samlede stilling.

Derfor er det naturligt, at det i år så succesfulde Sky-mandskab efterhånden er begyndt at lure på muligheden for at få to mand på sejrsskamlen i Paris på søndag.

- Det er fantastisk at have ham så højt oppe, og det ville være en drøm at få ham med på podiet, siger indehaveren af den gule førertrøje, Chris Froome, der har ondt af sin udgåede amerikanske rival.

- Det er trist for Tejay, at han måtte udgå med sygdom. Han har kørt et virkelig stærkt Tour de France, og det gør mig ondt at se ham trække sig ud på den måde. Han var et godt bud på en podieplads, siger Froome.

Selv om Sky-kaptajnen altså håber på at få sin holdkammerat op blandt de tre bedste, slår han dog fast, at det fortsat først og fremmest gælder om at forsvare den gule trøje.

Det lykkedes igen til perfektion på 17. etape, hvor Froome også modstod angreb på den frygtede nedkørsel fra Col d'Allos.

- Jeg har aldrig haft følelsen af, at nedkørsler var en decideret svaghed for mig. Jeg løb ingen risici og kørte i de spor, jeg havde det godt med. Vi kørte samme nedkørsel i Dauphine, og det hjalp mig selvfølgelig, at jeg kendte den, siger Chris Froome.

I klassementet er han nu jagtet af to Movistar-ryttere. Nairo Quintana er nummer to, mens Alejandro Valverde er på tredjepladsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce