Annonce
Indland

Nu begynder arbejdet: Hør om planerne for udvidelsen af Fynske Motorvej

Arbejdet med at anlægge et ekstre spor mellem Nørre Aaby og Odense V går snart i gang. Arkivfoto: Michael Nørgaard

Vejdirektoratet skal udbygge Fynske Motorvej med to spor mere mellem Nørre Aaby og Odense V. Derfor inviteres der nu til informationsmøde om projektet.

Hvis du er motorvejsinteresseret, er det værd at sætte kryds i kalenderen 16. maj.

Her inviterer Vejdirektoratet til informationsmøde om udbygningen af Fynske Motorvej fra fire til seks spor. Mødet foregår i Vissenbjerg Idræts- og Kulturcenter, klokken 19 - 21.

Vejdirektoratet skal udbygge Fynske Motorvej med to spor mere på den 24 kilometer lange strækning mellem Nørre Aaby og Odense V. Anlægsarbejdet på den første etape forventes at gå i gang i starten af 2019.

Inden da vil Vejdirektoratet gerne fremlægge projektet og den foreløbige tidsplan for alle interesserede borgere. Også arbejdet med at mindske støjproblematikker vil blive vendt på mødet, før der er mulighed for at stille spørgsmål til projektlederne.

Annonce

Længe ventet

Allerede i 2010 blev der vedtaget en anlægslov for udbygningen af Fynske Motorvej. I første omgang blev der bevilliget penge til strækningen mellem Nørre Aaby og Middelfart, der åbnede med et ekstra spor i oktober 2014.

I 2018 satte Folketinget så penge af til at få gjort udbygningen helt færdig.

Robin Højen Madsen er projektleder hos Vejdirektoratet.

- Vi skal i gang med et spændende projekt, som jeg forventer, vil afhjælpe de store trængselsproblemer, vi ser på den vestfynske motorvej i dag. Der er både god samfundsøkonomi i at holde kortere tid i kø, ligesom man som trafikant kan glæde sig over at komme nemmere og sikrere frem, siger Robin Højen Madsen.

Forsøg skal afhjælpe kø

Og netop kortere tid i kø er, hvad Vejdirektoratet, Rigspolitiet og Fyns Politi mandag kæmper for.

De tre parter har sammen startet et forsøg op på Fynske Motorvej, der skal se på hvilke indsatser, der kan være med til at reducere tidsspildet som trafikanterne bruger på kø-kørsel efter uheld.

De nyeste tal fra Vejdirektoratet viser, at det koster samfundet 700 millioner kroner om året, når bilister sidder i kø. Kigger man alene på tallene for Fyn er det 120 millioner kroner.

Arbejdet på det tredje spor mellem Odense V og Aarup forventes afsluttet i efteråret 2020. Anden etape af arbejdet fra Aarup til Nørre Aaby forventes derefter at starte i 2021 og afsluttes i efteråret 2022.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dødsfald i Odense Arrest: Meget beklagelig mørkelægning fra myndighedernes side

Det er beklageligt, at Fyns Politi og Kriminalforsorgen har mørkelagt den tragiske sag om den 27-årige danske mand, der lørdag morgen blev fundet død i Odense Arrest. Beklageligt fordi offentligheden har en legitim interesse i at få årsag og omstændigheder at vide, når en ung mand dør i politiets varetægt. Og beklageligt fordi mørklægningen baner vej for allehånde gætterier, der næppe er politi og myndigheder venligt stemt. Politiet begrunder mørklægningen med at sagen efterforskes, og det er sædvanligvis en begrundelse, som pressen respekterer. Der kan være gode grunde til, at politiet i faser af en efterforskning holder kortene tæt til kroppen. I dette tilfælde forekommer “hensynet til efterforskningen” dog at være en standardafvisning, der er hentet til lejligheden. For det første er det svært at se, at et dødsfald, som tilsyneladende ingen andre mennesker er impliceret i, kan kræve en mørkelagt efterforskning over flere dage. Men selv med accept af mulige faktorer, som lægfolk ikke kender til, er der - for det andet - spørgsmål, som politiet må kunne svare på, efterforskning eller ej. For eksempel spørgsmålet, om den afdøde mand skal obduceres - en oplysning, som politiet i mange andre sager går ud med af egen drift. Senest da en ung mand blev fundet druknet i Munke Mose. Den afdøde 27-årige mand var dansker og mistænkt for at have begået et mord i Sverige. Han blev anholdt af dansk politi fredag aften på den fynske motorvej ved Ejby. Det rejser en række spørgsmål, bl.a. om han fik skader i forbindelse med biljagten, om han var psykisk uligevægtig ved anholdelsen, og om han i løbet af fredag aften eller nat blev tilset af en læge. Relevante spørgsmål, idet man skal huske, at med anholdelse af en person følger også en forpligtelse til at passe på den anholdte. Indtil videre vil politiet end ikke oplyse dødsårsagen, og pressen må derfor nøjes med at give den generelle information, at det ind imellem sker, at indsatte i arresthuse begår selvmord. Disse hændelser forsøger medarbejderne i Kriminalforsorgen at komme i forkøbet, men det lykkes ikke altid, og det har omverdenen forståelse for. Af flere grunde vil det være i Fyns Politis interesse at trække mørklægningsgardinet helt eller delvist fra.

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Annonce