Annonce
Erhverv

Novo Nordisk får godkendt diabetesmiddel til børn i USA

Behandlingsmidlet Victoza har været godkendt til behandling af voksne med type 2-diabetes siden 2010.

Den danske medicingigant Novo Nordisk har mandag aften fået godkendt diabetesmidlet Victoza til brug i behandling af børn med type 2-diabetes i alderen ned til ti år i USA.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra de amerikanske sundhedsmyndigheder, Food and Drug Administrations (FDA).

Victoza, som er en injicerbar GLP-1-analog, er dermed den første godkendelse af en behandling med et ikke-insulinpræparat til type 2-diabetes hos børn hos de amerikanske sundhedsmyndigheder, siden Metformin fik det blå stempel i 2000.

Victoza har i USA været godkendt til behandling af voksne med type 2-diabetes siden 2010.

- FDA opmuntrer til, at medicin gøres tilgængelig til den bredest mulige gruppe patienter, når der er bevis for sikkerhed og effekt, udtaler Lisa Yanoff, fungerende chef for den amerikanske sundhedsstyrelses afdeling for produkter til endokrinologiske produkter.

- Victoza har vist forbedret blodsukkerkontrol hos pædiatriske patienter med type 2-diabetes. Den udvidede indikation giver yderligere behandlingsmuligheder på et tidspunkt, hvor et stigende antal børn diagnosticeres med sygdommen.

Ifølge meddelelsen vurderes det, at 5000 unge hvert år får konstateret type 2-diabetes.

Novo Nordisks ansøgning om godkendelse af Victoza til børn havde på forhånd fået tilkendt såkaldt "priority review", som skærer sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid ned til seks måneder fra normalt ni til ti måneder.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce