Annonce
Nordfyn

Nordfyns Bank advarer mod professionelle svindlere

Nordfyns Bank oplever lige nu en stigning i antallet af en ny type forsøg på svindel. Arkivfoto: Robert Wengler
Kunder i Nordfyns Bank er i de seneste dage blevet kontaktet af meget veltalende danske svindlere. Nu advarer banken om aldrig at give personlige oplysninger på telefon eller mail.

Bogense: Nordfyns Bank er tirsdag eftermiddag gået ud med en advarsel mod en eller flere svindlere, der i øjeblikket er på spil og optræder i bankens navn. Tilsyneladende bruger svindlerne ulovligt teleudstyr, der får det til at se ud, som om der bliver ringet fra bankens nummer, fortæller Jakob Andersen, der er it-chef i banken.

- Vi har været i kontakt med flere af vores søster-institutter, som har oplevet det samme og antallet af svindelforsøg er stigende dag for dag. Kunderne bliver ringet op af en meget velformuleret og overbevisende dansk mand der, i de to tilfælde vi har hørt om på Nordfyn, har kaldt sig Rasmus Korsgård, fortæller Jakob Andersen.

- Fremgangsmåden ligger meget langt fra fortidens ubehjælpsomme nigeria-breve, så vi opfordrer vores kunder til at passe godt på deres oplysninger og kontakte os, hvis de bliver ringet op. Det virker både professionelt og i en eller anden grad organiseret, siger it-chefen.

Svindlerne udgiver sig for at være fra bankens hotline og forsøger i løbet af samtalen, at få kunden til at aflevere personlige oplysninger og passwords. Det sker ved, at vedkommende fortæller der er foretaget mistænkelige bevægelser på offerets konti fra udlandet, og at man skal udlevere nem-id eller cpr-nummer.

- Man skal aldrig give den slags oplysninger fra sig i telefonen eller på mail. Vi vil kun spørge om sådan noget ved et personligt møde i banken, lyder det fra Jakob Andersen.

Annonce

Kontakt din rådgiver

Hos de pengeinstitutter Nordfyns Bank arbejder sammen med er det indtil videre mest kvinder og typisk i alderen over 50 år, der er blevet kontaktet.

- Et af de vigtigste spørgsmål for os lige nu er, at finde ud af hvordan svindlerne finder frem til kunderne. Hvordan ved de, at den pågældende er kunde hos os? Det er nok ikke bare et tilfældigt skud i tågen, så det vil vi meget gerne have opklaret, siger Jakob Andersen.

Det er derfor Nordfyns Bank nu går ud og oplyser om de tilfælde, der allerede er registreret.

- Vi gik meget hurtigt ud på vores facebook, da vi blev bekendt med truslen og håber med den her oplysningskampagne, at tage det i opløbet. Vi følger det meget opmærksomt og vil gerne opfordre kunder til at kontakte deres rådgiver, hvis de oplever mistænkelige opkald, siger Jakob Andersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Klima. Odense uden CO2 i 2025

Annonce