Annonce
Nordfyn

Trafikekspert efter kritik af nordfynske bilister: - Der er ingen nemme løsninger

Debatten om for høj fart hos visse bilister er blusset op igen, efter at en ung mand for nylig ramlede sammen med to parkerede biler tæt på Bogense Skole. Foto: Anders Ranthe
Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, har ikke specifikt kendskab til den nordfynske trafikkultur. Hun påpeger, at det generelt ikke er nogen nem opgave at få folk til sænke farten.

Nordfyn: - Helt generelt er det som bilist rigtig svært at vurdere sin hastighed. Det i sig selv gør også, at de fart-regulerende kampagner faktisk er nogle af de sværeste kampagner at udføre, siger Michelle Laviolette, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Forleden kolliderede en ung mand med to parkerede biler, da han med for høj fart kom kørende ad et sving i retning mod Bogense Skole. Siden er det blevet understreget, at flere strækninger på Nordfyn døjer med fartglade bilister. Et opslag på Facebook-siden Vores Nordfyn afstedkom, som man kan se på illustrationen, at en del brugere pegede på andre kritiske strækninger.

Her trykkes der for hårdt på speederen – Google My Maps

Annonce

Ifølge Michelle Laviolette er det ofte vores selvopfattelse i trafikken, der kan give udfordringer.

-  Vi er generelt gode til at sende skylden videre til vores medbilister, hvis vi bliver taget i at køre for stærkt; "jeg fulgte jo bare trafikken". Men gennem vores erfaringer i trafikken, kan vi med tiden også opbygge en form for vanetænkning: "Jeg har kørt på den her vej tusindvis af gange, så jeg kan sagtens tillade mig at køre lidt hurtigere end det tilladte", fortæller hun.

Landevejene lokker

Det er ikke kun evnen til at vurdere sine egne køreevner, der kan volde bilisten problemer. Generelt har mange bilister også svært ved at gøre sig begreb om fartens egentlig betydning af udfaldet, hvis uheldet skulle være ude.


Kører man ind i noget med 80 kilometer i timen frem for 50 kilometer i timen, slår det hårdere. Det i sig er nemt nok at forstå.

Michelle Laviolette, Rådet for Sikker Trafik


- Kører man ind i noget med 80 kilometer i timen frem for 50 kilometer i timen, slår det hårdere. Det i sig er nemt nok at forstå. Derimod kan nogle have svært ved at forstå, at farten også sagtens kan være selve årsagen til ulykken. Mange har en lidt fejlagtig opfattelse af, at "så længe jeg bare er opmærksom, så skal det hele nok gå". Men i sidste ende kommer det altså  også an på, hvor hurtigt man kører, siger Michelle Laviolette.

I samme ombæring ønsker hun også at feje myten om bilistens erfaring til side.

- Et stykke ad vejen tæller ens erfaring som bilist selvfølgelig. Men i sidste ende er det altså fysikkens love, det kommer an på. Fra man som bilist slår foden i bremsen, til bilen holder stille, går der en vis mængde tid. Og jo hurtigere man kører, jo kortere tid har man til at reagere. Det er bare et faktum, som selv den dygtigste bilist ikke kan komme uden om, understreger hun.

Kigger man på statistikken, sker de fleste fartrelaterede dødsulykker på landevejene, oplyser Michelle Laviolette. Uden at kunne komme med en skudsikker analyse på årsagen, mener hun, det kan have noget at gøre med vejenes udformning.

- En snorlige landevej vil ofte indbyde bilisten til at sætte farten op. Også fordi man kan få en følelse af at have det hele for sig selv. Lige indtil man ikke har det længere. Faktisk er "tryghed" og "sikkerhed" i trafikken hinandens modsætninger. Jo tryggere vi føler os, jo mere hensynsløse bliver vi også i trafikken, siger hun.

Annonce

Kontant afregning

Gennem årene har man gjort sig adskillige tiltag, der skulle få bilisterne til at slippe foden fra speederen. Det drejer sig blandt andet om fartmålere og skiltning. Den seneste tid har Rådet for Sikker Trafik kørt kampagnen "Sænk Farten".

Selvom den ifølge Michelle Aviolette har haft en delvis forbyggende effekt på de fartglade billister, er hun ikke i tvivl om hvilket forebyggende middel, der virker bedst.

- Det er helt sikkert politiets fartkontrol, der er det stærkeste kort mod fartbilismen. Hvis der er noget, man hellere vil end at køre for stærkt, så er det at slippe for at skulle betale en fartbøde, konkluderer hun.

Hvis man som borger oplever, at der bliver kørt for stærkt ens eget nabolag, er Michelle Aviolettes bedste råd, at man indberetter det til sin kommune eller de øvrige trafikale myndigheder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
OB

Det klædte OB igen at overfalde modstanderen

Kerteminde

Fynsk kulturarv havner i hænderne på ’gribbe’: En type bolig har endnu ikke nydt godt af opsvinget

Kerteminde

Trods glohedt ejendomsmarked: Ingeborg kan ikke sælge sin historiske ejendom

Annonce