Annonce
Nordfyn

Nordfyn: Farvel til 76 års politisk erfaring

Franz Rohde (K) var blandt de politikere i kommunalbestyrelsen, som torsdag aften sagde farvel til nordfynsk politik. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Da kommunalbestyrelsen holdt sit sidste møde i denne valgperiode, sagde man farvel til i alt 76 års politisk erfaring.

Bogense: Torsdag aften var sidste omgang for denne kommunalbestyrelse, inden en ny står klar til at tage over fra den 1. januar. Da dagsordenen var gået igennem, var det tid til at sige farvel til 10 ud af 25 politikere i byrådssalen.

- Jeg har været en tur i annalerne, og jeg kan se, at vi denne gang siger farvel til i alt 76 års deltagelse i nordfynsk lokalpolitik. For fire år siden sagde vi farvel til 144 års anciennitet, men dengang var der også 12 politikere, som stoppede, lød det fra borgmester Morten Andersen (V).

Nogen havde valgt at stoppe selv, mens andre ikke er blevet genvalgt. De frivillige bestod af Lars Bjørnsbo (V), Freddy Andersen (V), Maria Smet Jensen (V), Jørgen Meier Sørensen (V) og Kurt Christensen (V). Sidstnævnte har været i nordfynsk politik i hele 20 år og været formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget (også da udvalget havde andre navne) i hele Nordfyns Kommunes historie.

Franz Rohde (K), René Lundegaard (NB), Jens Otto Dalhøj (LA), Keld Haurholm Nielsen (Ø) og Kent Lindharth (S) forlader alle kommunalbestyrelsen, fordi de ikke blev genvalgt den 21. november.

- Tak, fordi I har brugt så mange timer, så mange dage og for nogens vedkommende så mange år i folkestyrets tjeneste. Det er måske ikke en indsats, som altid belønnes eller respekteres, men når man ser tilbage på det, tror jeg alligevel, at hovedparten vil have respekt for deltagelsen og det arbejde, der har været leveret hele vejen rundt, lød det afsluttende fra Morten Andersen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce