Annonce
Sport

Nikolaj Jacobsen skal på skolebænken: Det er respektløst

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Nikolaj Jacobsen mangler en bestemt træneruddannelse, så han skal sidde på skolebænken for at opfylde kravene.

Nikolaj Jacobsen har været en succesrig håndboldtræner i mange år, men den danske landstræner mangler de nødvendige papirer på sine evner på bænken.

Reglerne hos Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) siger, at mindst en af lederne på sidelinjen skal gennemføre et trænerkursus, så personen besidder en såkaldt Pro Licence.

Derfor er Jacobsen samt assistenten Henrik Kronborg tvunget til at gennemføre EHF Master Coach, som giver adgang til at få den nødvendige trænerlicens.

Det undrer landstræneren, at man ikke kigger mere på praktisk erfaring.

- Vi har nogle resultater, der burde tale for sig selv. Jeg synes nok, man nogle gange kunne se lidt gennem fingre med dem, der har været ude i det virkelige liv i mange år og sige: Få lavet de opgaver, men I behøver ikke sidde så meget på skolebænken.

- Det, jeg har lært gennem praktik, kan du ikke læse dig til. Jeg står jo med en helt anden viden end dem, der skal undervise mig, siger Jacobsen til Ekstra Bladet.

Ifølge EHF-reglerne skal trænere, der vil stå i spidsen for hold, der deltager i Champions League eller europamesterskaberne, have trænerlicensen med virkning fra sæsonen 2020/2021.

Det er et krav, som landstræneren ryster på hovedet af.

- Jeg synes, man kunne se lidt gennem fingre med nogle ting og dispensere, når Henrik og jeg har så meget erfaring på højt niveau.

- Jeg har ikke noget imod at lave opgaverne, men at vi skal være der til samtlige undervisninger, synes jeg er overdrevet og egentlig også lidt respektløst, siger Jacobsen til Ekstra Bladet.

/ritzau/

Annonce
Læs mere om trænerlicensen på DHF''s hjemmeside
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fængselsforbundet: - Vi kan aldrig undgå, at indsatte tager livet af sig selv

Odense

Thomsens 41 år med lokalhistorie

Læserbrev

Sammenlægning. 700 udsatte børn på én skole?

Synspunkt: Kære Susanne, det er ikke børnenes tarv at sammenlægge Vollsmose-skolerne. Hvordan skulle det gavne det enkelte barn i Vollsmose at samle over 700 udsatte børn på én skole? I mange år har politikerne i Odense snakket om, at vi skal have flere blandede skoler i Odense. Derfor er det meget svært at forstå, at de nu vil skabe en stor skole og samle alle børnene i Vollsmose på Abildgaardskolen. Det er hverken fagligt forsvarligt eller integrationsfremmende. Derudover er det svært at forstå, hvorfor politikerne ikke kan vente med at sammenlægge skolerne, indtil ombygningen er overstået, for at undgå at børnene bliver udsat for flere skoleskift og stress. I perioden, hvor ombygningen står på og nogle af familierne skal flyttes væk fra området og andre flytter ind, har børnene brug for ro omkring deres skolegang. De har brug for deres vante omgivelser, tryghed og deres lærere, som de har kendt i mange år. Politikernes argumentation om, at der bliver færre børn i området, holder ikke i vand. Der skal opføres nye boliger i området, når nogle af de nuværende boliger blev revet ned, hvilket betyder at der flytter nye familier og deres børn til området. Hvor skal de nye børn i området så gå i skole? Derudover er der omkring 1500 mennesker, som flytter til Odense hvert år. I det hele taget bliver der flere børn og ældre i Odense i fremtiden. Derfor er det en omgang tom snak at påstå, at sammenlægningen skyldes faldende børnetal i området. Dertil savner jeg, at I politikere svarer på, hvor tanken om at skabe flere blandede skoler i Odense er blevet af? Og hvorfor skulle de nye tilflyttere i Vollsmose vælge en skole med over 700 tosprogede børn? Der er overhovedet ikke noget sammenhæng mellem det, I politikere siger, og det I gør. Der er ingen, der siger, at vi skal have to skoler i området, hvis der ikke er behov for det i fremtiden. Det giver bare ikke mening at samle alle områdets børn på en skole midt i en periode, hvor der foregår ombygning og renovering i området. Jeg håber inderligt, at I politikere tænker jer om og ikke svigter de mest udsatte børn i vores by. I det mindste fortjener børnene ro omkring deres skolegang, indtil ombygningen er færdig. Vollsmose-børns faglige udvikling, tryghed og trivsel er mindst lige så vigtig, som det er tilfældet for resten af byens skolebørn. Hvorfor skal byens måske mest udsatte børn stilles ringere end andre børn?

Annonce