Annonce
Middelfart

Niels Ole undrer sig over Kina-sten i Middelfart: - Klimaregnskabet må løbe fuldstændig løbsk

Hvorfor er det nødvendigt at fragte brosten helt fra Kina, spørger Middelfart-læseren Niels Ole Frederiksen om. Foto: Niels Ole Frederiksen.
Højskolemanden og foredragsholderen Niels Ole Frederiksen forstår ikke, hvorfor Middelfart Kommune har fået transporteret brosten fra Kina.

Middelfart: Tonsvis af brosten er i disse dage lagt på kaj på Gl. Havn i Middelfart.

De skal bruges til omdannelsen af Algade i Middelfart, og det er i sig selv ikke usædvanligt.

Men det falder alligevel den vakse læser, Niels Ole Frederiksen, for brystet.

Da han kigger nærmere på fragtoplysningerne på de forskellige paller, konstaterer han, at de mange sten er fragtet til Middelfart fra den kinesiske storby Xiamen.

- Tager man energi- og miljøregnskabet på sådan en sten, må det løbe fuldstændig løbsk. Det er ret fantastisk, at man i en grøn kommune som Middelfart har kinesiske sten overalt, siger Niels Ole Frederiksen, der mener, at det ville være bedre for klimaregnestykket at købe stenene fra eksempelvis Bornholm, selv om det muligvis vil være dyrere for kommunekassen.

Annonce

Serveretten

Fyens Stiftstidende i Middelfart giver serveretten til læserne.

Det vil sige, at læserne får mulighed for at sætte præg på, hvad lokaljournalisterne undersøger.

Du kan tippe redaktionen i Middelfart Kommune på nordvest@fyens.dk, hvis du har input til, hvad vi skal undersøge.

Rammer ømt punkt

Kommunens vej- og trafikchef Uffe Høybye erkender, at Niels Ole Frederiksen rammer et ømt punkt.

Stenene er valgt, fordi man har brugt samme slags sten, da man helt tilbage fra før kommunesammenlægningen tog hul på at omdanne gågaden i Middelfart. Ellers bruger Middelfart Kommune typisk belægningssten leveret fra Portugal.

- Niels Ole (Frederiksen, red.) rammer et ømt punkt, vi som branche ikke har beskæftiget os med, siger vej- og trafikchefen, der først for nylig er begyndt at snakke med bæredygtighed med anlægsbranchen.

- Det har ikke været på lystavlen i anlægsbranchen, og det er faktisk mærkeligt. Det burde være noget, vi interesserer os for, og det har jeg noteret mig fremadrettet, når vi nu netop er en grøn kommune. Vi skal øve os på det og lave pilotprojekter. Der ligger et kæmpe arbejde foran os, understreger Uffe Høybye, der mener, at byggebranchen er længere fremme, hvad bæredygtighed angår.

Han vurderer umiddelbart, at man skal kigge mod Italien eller Portugal fremfor Kina, når man fremover skal finde belægning. Den bornholmske granit er ifølge Uffe Høybye ikke løsningen hverken økonomisk, eller når det gælder de mængder, som de danske kommuner og forbrugere har brug for.

Omdannelsen af Middelfarts gågade gik i gang i april og forventes afsluttet i november.

Kajkanten på Gl. Havn er fyldt med de lyse belægningssten. Foto: Niels Ole Frederiksen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce