Annonce
Kerteminde

Niels Østerberg har 250 rejsedage om året: - Resten af mit liv skal jeg gøre noget for den fattige del af verden

Orana-ejer Niels Østerberg har dedikeret resten af sit arbejdsliv til at gøre en forskel i nogle af verdens mindst udviklede områder. Derfor var han i Kenya, da coronakrisen betød, at han modvilligt måtte rejse hjem og være i Danmark gennem en for ham usædvanlig lang periode. Normalt har han nemlig 250 rejsedage om året. Arkivfoto: Robert Wengler.
Fem timers kørsel syd for Nairobi er Orana-ejer Niels Østerberg i gang med at etablere en bananplantage, som skal hjælpe områdets småbønder med at hæve levestandarden. Et projekt, der udspringer af ønsket om at rette op på en mere og mere skæv verden, men som også kommer Orana til gode i form af branding og i forhold til at tiltrække de bedste medarbejdere.
Annonce

Rynkeby: Niels Østerberg var kørt fem timer sydpå fra Kenyas hovedstad Nairobi, gennem en nationalpark fuld af vilde dyr og ad røde lerveje, da coronakrisen ramte, og udenrigsminister Jeppe Kofod bad alle danskere komme hjem.

Det skulle han nu ikke umiddelbart bestemme, for Orana-ejer Niels Østerberg var i fuld gang med sin mission.

- Jeg kan hverken spise eller drikke mere, end jeg gør i forvejen, og jeg købte i 1981 et gammelt hus i Kerteminde meget billigt. Det er ikke af økonomiske årsager, jeg behøver at arbejde, så resten af mit liv skal jeg gøre noget for den fattige del af verden, forklarer han.

Derfor har Orana købt en bananplantage i Taita-Taveta i det østlige Afrika, hvor virksomheden både skal dyrke bananer til direkte salg og til produktion af bananmos til børnemad. Den overordnede plan handler dog ikke om selve produktet, men om FN’s verdensmål og muligheden for at rette op på en verden, der i Niels Østerbergs optik bliver mere og mere skæv.

- Jeg tror ikke på bistand på den traditionelle måde ved at give pengene til den udviklende del af verden uden at stille modkrav, for på den måde gør man folk til tiggere, der går ud og bruger pengene og kommer tilbage og rækker hånden frem igen. I stedet kan vi gøre en forskel ved at gå ud at etablere nogle projekter ”in the middle of nowhere”, skabe økonomisk aktivitet og give befolkningen en bedre verden at leve i og på den måde være med til at afhjælpe fattigdom og sult, siger Niels Østerberg.

Han blev selvfølgelig nødt til at komme hjem, da verden lukkede ned, for på hotellet i Nairobi kunne han se, hvordan kenyanerne begyndte at sætte folk, der var ankommet i løbet af de seneste 10 dage, i karantæne, og til sidst var der kun tre gæster tilbage i morgenmadsrestauranten.

At rejse videre til Sri Lanka var heller ikke en mulighed.

Modstræbende måtte han sætte kursen mod Danmark, hvor han har været siden 23. marts. Meget atypisk, for Niels Østerberg har normalt 250 rejsedage om året, og hans fokus er i høj grad globalt.

Orana har købt en bananplantage i Kenya, hvor virksomheden blandt andet skal være med til at hjælpe 2000 småbønder fra området i gang med produktionen. Her er det Oranas partner i Taita-Taveta, Marion Moon, der tjekker bananerne. Foto: Orana

Siden Orana i 2003 etablerede fabrik i Vietnam har virksomheden udvidet med produktion i både Indien og Egypten, og ligesom Orana i de lande har været med til at løfte levestandarden, er det også planen i Kenya.

- Det er et langt sejt træk, men det er den bedste måde at gøre en forskel på. Vi opretter vores egen farm, der kommer til at fungere som en form for træningsfarm for småfarmerne i området. Vi er med i et Danida-støttet projekt, hvor vi køber bananer fra 2000 småfarmere i området og er med til at give dem knowhow. I området er en familie i gennemsnit på fem personer, så på den måde hjælper vi 10.000 mennesker i området, siger Niels Østerberg.

De gode intentioner betyder ikke, at han slet ikke har fokus på økonomien i projektet. Den skal selvfølgelig hænge sammen og helst også generere et overskud, som kan bruges til at etablere lignende projekter andre steder. Og så skal det være en bæredygtig produktion.

- Sådan et projekt er med til at give os et bestemt image, og jeg kommer til at bruge fem år af mit liv på det og en masse rejser frem og tilbage. Men vi viser, at vi som en mellemstor virksomhed – vi er hverken Arla, Carlsberg, Unilever, Coca-Cola eller Bills Gates - alligevel med begrænsede midler kan sætte projekter i søen, der gør en ikke uvæsentlig forskel  i udviklingslande. Hvis det kan stå på min gravsten, er jeg tilfreds, understreger Niels Østerberg.

Annonce

Satser på kvinderne

Niels Østerberg kom som ung til Rynkeby Mosteri for som kemiingeniør-studerende med speciale i anvendt matematik og fysisk kemi som speciale at lave eksamensprojekt– en matematisk model med ekstraktion af æbler til most - og klikkede med det samme med Dagmar Andreasen, der dengang var en fremsynet leder af Rynkeby Mosteri. Ikke at de altid var enige, men Niels Østerberg nævner både hendes iværksætterånd og tilgang til medarbejderne som ting, der stadig, 40 år senere, præger virksomheden.

For eksempel lægger han ikke skjul på, at han helt bevidst går efter at lade kvinder lede virksomheden. Både i Danmark og i udlandet.

- Jeg bygger virksomheden på kvinder, fordi de i mine øjne er mere holistiske og bedre til at lede. Det har jeg arvet fra Dagmar. Med kvinder kan du få kvindefnidder, men det kan du ordne ved at sætte en mand ind i hønseburet. Mændene kan du ikke ordne på samme måde. De bliver ved med at skulle polere deres eget ego, mener Niels Østerberg.

Eksempelvis er tre ud af fem i gruppeledelsen kvinder, herunder Mette Ring O’Donnell og Sia Oskarson, som har det overordnede salgsansvar for hele gruppen. Derudover er tre ud af fire administrerende direktører i datterselskaberne kvinder. I Orana Danmark er Birgitte Eilskov Jensen direktør.

Niels Østerbergs egen drivkraft har forandret sig med tiden.

Til at begynde med handlede det i høj grad om at bevise, at hans idéer om at udvikle og sælge frugtbaserede drikkevarer på eksportmarkedet, var rigtige.

Et mål, han for længst har indfriet.

Da Orana i 1999 blev skilt fra som selvstændigt selskab med Niels Østerberg i spidsen, var der 13 medarbejdere. I dag er antallet over 400 globalt set, og med 250 rejsedage om året, plejer Niels Østerberg at sige, at ledelsen af Orana sidder i hans bærbare computer.

- Rynkeby Foods var i sin tid ikke lydhør over for de idéer, jeg havde. På det tidspunkt var Rynkeby en del af Arla, og dengang var Arla ikke internationalt orienteret. Det har ændret sig siden. Men i slutningen af 1990’erne var det i Arla ikke comme il faut at have produktion ude. Det var vildt irriterende for mig, så det har været en stor tilfredsstillelse at sætte sig nogle mål og nå dem, siger Niels Østerberg.

I dag handler det lige så meget om at gøre en forskel.

- Jeg har altid haft et drive til at ville bevise, at jeg kan gøre det, som andre ikke tror på. Det er en eller anden præstationstrang. I begyndelsen var den drivende kraft, at vi skulle vise, at de idéer, vi havde, var rigtige, og at vi kunne bygge en forretning op. Nu skal vi vise, at vi uden at være den største spiller alligevel kan gøre en forskel i en del af verden, som ikke har den samme standard, som vi har her. Det har jeg det godt med, understreger han.

Annonce

Overskud i Danmark

Idéer er der nok af i virksomheden, der helt bevidst betegner sig selv som international, ikke dansk. Især på grund af tilstedeværelsen i Egypten, hvor Orana har oplevet to Muhammedkriser, en finansiel krise og to revolutioner.

- Det var ikke bygget ind i forretningsplanen, og i år har vi for første gang overskud i Egypten. Men det har aldrig ligget i kortene, at vi skulle kaste håndklædet i ringen. Idéen bag etableringen i Egypten har været at komme tættere på kunderne i Afrika og Mellemøsten, og det er en tilfredsstillelse, at strategien med decentral produktion tæt på kunderne og frugterne endnu engang er lykkedes, siger Niels Østerberg.

Netop risikospredningen med produktioner og markeder over store dele af verden har været med til at hjælpe Orana godt gennem coronakrisen. Ganske vist har virksomheden haft nogle ekstra udgifter til fragt, da den en overgang ikke kunne følge med en pludselig stigning i efterspørgslen, men strategien med at have lokal produktion tæt på både råvarer og kunder har vist sig rigtig.

Nu er næste projekt at se aktiviteterne i Danmark give overskud, efter Orana i 2017 etablerede to nye tappelinjer; en til store og en til små flasker.

- Vi har en meget stor markedsandel i Fjernøsten og Sydøstasien. Der kan vi ikke vækste alverden, men vi kan vækste i Danmark, fordi vi har set trenden med, at der – ligesom med bryggerier – kommer flere og flere små producenter af økologisk juice og saft. Samtidig kommer vi med vores egne idéer,så det hele går op i en højere enhed. Vi kommer til at se en kraftig vækst her, forudser Niels Østerberg.

Han havde regnet med 2020 som året, hvor aktiviteterne i Danmark ville give overskud, og Orana Danmark har også fået barberet en stor luns af de seneste års underskud. Til gengæld er Niels Østerberg overbevist om, at overskuddet i stedet kommer i 2021.

Blandt de nyeste produkter er den økologiske og kaloriefrie Coconut Flower-saft, som Niels Østerberg har insisteret på at udvikle med hjælp fra forskellige dele af virksomheden og sætte på markedet i rekordfart.


I løbet af de kommende fem år kommer der til at være et CO2-mærke på alt, hvad du fortærer, så man kan se, hvor meget CO2-udslip, man “spiser og drikker”. Derfor er der ingen tvivl om, at det er den gode historie, der kommer til at sælge dine produkter i den her del af verden. Som for eksempel det, at du kan gå ud at sige, at vi har skaffet mad til 2000 småbønder i Taita-Taveta. Det giver os et image.

Niels Østerberg, Orana


At få og omsætte idéer har altid været en af hans styrker, og den lyse, svalende væske kan ses som et symbol på den udvikling, Niels Østerberg forventer trækker endnu mere i Oranas retning de kommende år.

- I løbet af de kommende fem år kommer der til at være et CO2-mærke på alt, hvad du fortærer, så man kan se, hvor meget CO2-udslip, man “spiser og drikker”. Derfor er der ingen tvivl om, at det er den gode historie, der kommer til at sælge dine produkter i den her del af verden. Som for eksempel det, at du kan gå ud at sige, at vi har skaffet mad til 2000 småbønder i Taita-Taveta. Det giver os et image, forklarer Niels Østerberg, der gerne erkender, at Orana også investerer i mindre udviklede områder for også selv at få noget ud af samarbejdet.

Meget konkret giver det for eksempel indspark til nye smage. Orana bruger for eksempel baobab-frugten med et væld af antistoffer i nogle af virksomhedens shots, men endnu vigtigere er det også med til at tiltrække de dygtigste medarbejdere verden over.

- Der er ingen tanke uden bagtanke, og for den næste generation handler det ikke om at skaffe sig råd til at køre i den største og dyreste bil. Dem skal man tiltrække med de rigtige tanker og idéer. Det er win-win. For det første kommer det fra direkte fra hjertet, men vi kommer også til at vinde på det. Det mærker vi allerede, siger Niels Østerberg.

Om Orana

  • Til at begynde med producerede Orana-koncernen råvarer og skræddersyede løsninger til juicer, yoghurt og kager. Siden har virksomheden også udviklet en række Foodservice-produkter i eget navn, ligesom den tapper for andre.
  • Næste generation i Østerberg-familie har også iværksættergener, og Cathrine Østerberg har vist det gennem etablering af egen isproduktion og tre isbutikker i København og én i Ho Chi Minh City under navnet Østerberg Ice Cream.
  • Virksomheden har foruden fabrikken i Rynkeby produktion i Egypten, Indien og Vietnam.
  • Niels Østerberg har stået i spidsen for Orana siden 1984, hvor Orana blev etableret som en division af Rynkeby Mosteri. I 1999 købte Niels Østerberg resterne af Orana Eksport af Rynkeby Foods.
  • Dengang havde virksomheden 13 medarbejdere. I dag er tallet over 400 på verdensplan. Omkring 65 af dem har arbejdsplads på det gamle mosteri på Fyn.
  • Orana kom ud af det seneste regnskabsår med et af de bedste regnskaber nogensinde med en omsætning i Østerberg Holding på 341 millioner kroner og et overskud før skat på 10 millioner kroner og efter skat på 6,8 millioner kroner. Egenkapitalen er på 43,8 millioner kroner.
Orana etablerede i 2017 to nye tappelinjer i Danmark, og Niels Østerberg havde forventet at skabe overskud i den danske del af virksomheden i år. Det kommer dog først til at ske i 2021. Foto: Orana
Orana etablerede i 2017 to nye tappelinjer i Danmark, og Niels Østerberg havde forventet at skabe overskud i den danske del af virksomheden i år. Det kommer dog først til at ske i 2021. Foto: Orana


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Udland

Tidligere Fyens-journalist tæt på eksplosion: Det ser ud, som om der var placeret bomber overalt

Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce