Annonce
Erhverv

Nettet og elcykler forandrer branchen

57-årige Finn Michael Jensen ejer i dag 80 procent af Design Cykler, som har fysiske butikker otte steder i landet og en stor webbutik online. Foto: Jakob Haugaard Christiansen
Design Cykler har investeret voldsomt i nettet, som har forandret cykelbranchen. Også elcyklerne er godt i gang med at forandre og disrupte branchen, fortæller fynsk cykelhandler, der sælger sine cykler i hele landet.

Odense: Fysisk fylder de mere i butikkerne, men økonomisk får de også en større plads hos Design Cykler.

Elcykler er for alvor rykket ind i butikkerne og ud på cykelstierne i Danmark, fortæller indehaver og stifter af Design Cykler, Finn Mikael Jensen.

- De udgør en stor del af vores forretning og jeg forventer, at de vil udgøre omkring 20 procent af forretningen i år, siger han.

Elcykler - ikke mindst de store familiecontainere eller ladcykler - er ved at ændre hele branchen, lyder det fra den erfarne cykelhandler, der har solgt mountainbikes, citybikes og racercykler til danskerne i 32 år.

- I Holland udgør elcykler omkring halvdelen af markedet i dag, og det bliver lige så stort i Danmark, tror jeg, lyder hans vurdering af den nye type cykel, som gør brugeren i stand til at dække større afstande - uden at blive svedig eller træt.

- Det er faktisk et alternativ til en lille bil for mange i dag, og du kan få en elcykel, der kan køre 45 kilometer i timen.

Annonce
- Det er sgu for lidt, jeg selv kommer ud, siger stifter og indehaver af Design Cykler Finn Michael Jensen om sine aktiviteter på de cykler, han sælger 9500 af om året. Foto: Jakob Haugaard Christiansen

Fire arbejder med webshop

Dermed står elcyklerne for at kunne forandre branchen lige så meget, som nettet allerede har gjort, mener Finn Mikael Jensen.

Design Cykler har allerede investeret voldsomt i en web-shop, som udgør halvdelen af forretningen sammen med de otte fysiske butikker. Det er helt afgørende i konkurrencen - som ikke kender landegrænser online, hvor især hollandske konkurrenter er til stede på det danske marked.

- Vi har fire ansatte, som kun arbejder med vores webshop, men det er afgørende for os, at vi har kombinationen af de fysiske butikker og webshoppen. Vi forsøgte os på et tidspunkt med en særskilt webbutik, men det gik vi hurtigt væk fra, siger han.

Kunderne undersøger som regel mulighederne på nettet - også i kædens egen shop - før de tropper op i de fysiske butikker. Her tester og prøver de cyklerne, før de bestiller og køber en. Enten direkte i butikken eller via hjemmesiden.

Det har også forandret forretningens markedsføring, som i dag udelukkende foregår online via bl.a. sociale medier.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

3.g-klasse blev landskendt efter at have klaget sin nød: Onsdag jublede og festede de efter nyhed om studenterkørsel

Annonce