Annonce
Nyborg

Nedtælling til historisk vingesus på Torvet

Et blik ind i fremtiden, sådan som den vil se ud, når den store omlægning af Torvet i Nyborg er gennemført i 2020. Illustration: Cubo Arkitekter og Jaja Arkitekter
Omlægningen af Torvet i Nyborg vil det næste års tid gøre det besværligt at komme rundt. Til gengæld kan byens borgere glæde sig til en helt ny plads med historisk vingesus.

Nyborg: Efter de seneste dage og ugers mange millimeter regn ligner Torvet midt i Nyborg mest af alt en overdimensioneret mudderpøl.

Men nedtællingen til et i mere end én forstand historisk byggeprojekt er i gang.

Og hvis tidsplanen holder, er det kun et spørgsmål om timer, før det lokale entreprenørfirma Munck Havne og Anlæg tager fat på at omdanne mudderpølen til en plads, hvor historiens vingesus bogstaveligt talt bliver til at tage og føle på.

- Der er nogle ting, der skal koordineres, og nogle afspærringer, der skal godkendes. Og så skal vandet på pladsen væk. Men alt tyder på, at arbejdet på Torvet kan gå i gang torsdag, oplyser presseansvarlig i Nyborg Kommune, Lone Mørup.

Annonce

Torvet

Torvet i Nyborg blev i 1551 anlagt som en ridderturneringsplads af Christian III.

Siden har Torvet været benyttet til mange forskellige formål - for eksempel som et stort handelstorv med nummererede stadepladser.

I 1963 fandt byens vise fædre på at omlægge Torvet på pladsen mellem byens gamle rådhus og Nyborg Slot til parkeringsplads.

Nu skal Torvet i forbindelse med det store projekt Nyborg Slot igen gøres til byens store samlingsplads.

Den nye torveplads forventes at blive indviet i november 2020.

To etaper

Torvet lægges om i to etaper.

Og allerede den første etape, som omfatter den nordlige del af Torvet, vil gøre det besværligt at komme rundt i byen.

I hvert fald i bil.

Der bliver lukket således for biltrafik fra Torvet og i retning mod Stendamsgade, mens gående og tækkende cyklister fortsat vil kunne passere.

Der vil undervejs i anlægsprojektet også blive ændret i adgangsforholdene til områdets boliger og butikker.

Og i nogle perioder vil være nødvendigt at lukke Torvet helt af for biltrafik.

Den anden etape af det historiske byggeprojektet forventes at blive sat i gang i april næste år.

Og hvis alt ellers skrider frem efter planen, vil den formentlig festlige åbning af Nyborgs nye torveplads finde sted i november 2020

Et nyt byrum

Som kvittering for alt besværet får nyborgenserne til gengæld et helt nyt byrum, der på en og samme tid skal fungere som et stykke håndgribelig historie, rekrativt område og forsamlingshus under åben himmel.

Torvet bliver med hilsen til pladsens funktion som ridderturneringsplads i middelalderen belagt med nordisk granit, ligesom en del af de gamle, oprindelige brosten, der er fundet på Torvet, vil indgå i belægningen.

Der bliver også etableret en vej for langsomkørende trafik tværs over den nye torveplads. Og et fjernstyret afspærringsanlæg med pullerter, der ud over at fungere som terrorsikring også giver mulighed for at lukke vejen af i forbindelse med de koncerter og andre store arrangementer under åben himmel, som det er tanken at afvikle på Torvet.

Omlægningen af Torvet er det første større delprojekt i Nyborgs store slotsprojekt, der bliver sat i gang.

Det samlede projekt, som også omfatter en stor ombygning og delvis rekonstruktion af borgen Nyborg Slot, forventes at stå færdigt i 2023.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce