Annonce
Indland

Nedfalden is lukkede Øresundsbroen i begge retninger

Øresundsbroen er åben for trafik i begge retninger. Det skriver broen på sin hjemmeside.

Flere bilister med en plan om at komme over Øresundsbroen måtte onsdag væbne sig med tålmodighed.

Broen var nemlig lukket, da overvågningskameraer på broen har vist, at noget faldt ned på kørebanen.

Faren er dog forbi, og broen er åben for trafik i begge retninger igen. Det skriver broen på sin hjemmeside klokken 14.00.

Meldingen om broens lukning kom på broens hjemmeside klokken 12.56.

Umiddelbart efter lukningen af broen oplyste Kommunikationsansvarlig hos Øresundsbroen Jens Genders, at nedfalden is var årsag til lukningen.

- Solen står ind på skråkablerne. Det gør, at isen, der sidder derude, smelter og falder ned på vejbanen, sagde Jens Genders.

Han fortalte, at broen som udgangspunkt ville være lukket i to timer.

Jens Genders oplyste, at man ikke kan gøre noget ved det selv, men at man må vente på, at solen gør dens arbejde.

Et hold teknikere blev sendt ud på højbroen for at vurdere, hvornår den kunne åbne igen.

Det er tredje gang, at broen lukker for trafik, mens der har stået 2019 på kalenderen.

Broen lukkede også kortvarigt tirsdag. Det var også nedfalden is, der var årsagen. Tirsdag var det dog kun i retning mod Danmark.

Her var bilister berørt i cirka 50 minutter om eftermiddagen.

Årets anden dag bød også på en lukning af Øresundsbroen. Her var voldsom blæst årsag til, at broen i tre timer lukkede for kørsel i begge retninger.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce