Annonce
Rejser

Nantes: Prøv en ridetur på 12 meter høj, mekanisk elefant

Le Grand Éléphant går langsomt, kun mellem en og tre kilometer i timen, og den spyr vandskyer ud af snablen. Fra siddepladserne på ryggen – i fjerdesals højde – har man udsigt over både park, flod og by. Foto: Romain Pemeau/Les Machines de l'île
Tag på en politisk korrekt ridetur på en elefant eller sus rundt blandt oceanernes underlige skabninger i Frankrigs sjettestørste by.

Fantasiens højborg ligger 385 kilometer sydvest for Paris, dér hvor Loire løber ud i Biscayen. Byen hedder Nantes, og her blev Jules Verne født, verdens første science fiction-forfatter som skrev om rejser ud i himmelrummet og under havet, længe før det var muligt.

Byen har naturligvis et museum for den verdensberømte forfatter, og i hans ånd udleves i et tidligere skibsværft i havnen et mekanisk tankespind, der helt lever op til Vernes fantasiverden: Les Machines de l'île.

Det begyndte med en elefant - ja en mammut må det være, for den er 12 meter høj. Et mekanisk dyr, som med sindige skridt og vandprustende snabel vandrer rundt på havnen med passagerer i kurve på siderne og på ryggen. Et halvt hundrede mennesker kan "Le Grand Éléphant" bære - og det er en helt politisk korrekt elefantridetur. Da "dyret" begyndte at vise træthed efter 20.000 kilometer og over 23.000 passagerer, fik den en hovedreparation og en helt ny hybridmotor. Nu støjer den mindre, når den går, og kaldes verdens første miljørigtige mekaniske pachyderm (en 1900-tals betegnelse for tykhudede pattedyr).

Men ikke nok med det. Francois Delarozière og Pierre Orefice, som står bag elefanten, arbejdede videre med de enestående kunstneriske maskiner og var i 2012 klar med endnu et mekanisk under: karrusellen "Mondes Marin" - 25 meter høj og 22 meter i diameter. Her suser man rundt i store krabber og fantasier af piratfisk, djævlerokker og dybhavs lygtefisk.

Det tog fem år at skabe de mange mekaniske havdyr, og imens kunne besøgende følge arbejdet i Galeries des Machines. I dag er det et nyt projekt, der arbejdes med i værkstedet. Et hejre-træ på 50 meter i diameter. Man skal kunne gå omkring i træet, og to gigantiske hejrer "flyver" med hver 10-15 passagerer i toppen.

Træet skal befolkes med andre mekaniske fugle og krybende insekter - myrer, larver og store edderkopper, som allerede er bygget. Hele denne verden er efter planen klar i 2022.

Annonce

Lige i nærheden

Parc des Chantiers er skabt i det tidligere store skibsværft i Nantes, hvor også Les Machines de l'île har adresse. Parken har fire haver med forskellige temaer og en "strand" ud til Loire-floden. På den anden side af floden ligger Jules Verne-museet i et statelig 1900-tals palæ. www.julesverne.nantesmetropole.fr.

Entré

I sommermånederne er der åbent dagligt. Entré til galleriet er 8,50 euro (cirka 63 kroner). Samme pris for elefantturen. Mulighed for at booke den i forvejen.

Hvor: Parc des Chantiers, Bd. Léon Bureau.

Læs mere på www.lesmachines-nantes.fr.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Michelin misser Fyn endnu engang

Læserbrev

Debat: Lad os gøre Ærø til affaldsfrit samfund i 2030

Læserbrev: Ærø dækker et geografisk overskueligt område. Det giver muligheder, som vi bør udnytte. Administrativt er vi en kommune i samme ret som landets øvrige 97 kommuner, men også på det punkt er Ærø med 6.000 indbyggere mere overskueligt end for eksempel nabokommunerne Sønderborg og Svendborg, med omkring 50.000 indbyggere. Ærø har en unik mulighed for at blive modelsamfund for andre kommuner, vi kan lave forsøg og eksperimenter i kommunalt regi, som kan gøre os til frontløbere og inspirere andre. Jeg synes vi skal give Ærø videre til vores børn mindst lige så frodigt og rent, som vi overtog øen fra vores forfædre. Affald - de første ca. 15 år, jeg boede på Ærø, blev affaldsbjerget i Husmarken fordoblet. Nu sender vi vores affald til forbrænding i Svendborg - ude af øje, ude af sind. Da mine oldeforældre var børn, var der ikke noget der hed affald. Jo, selvfølgelig var der det, men det var ikke affald der blev dynget op på lossepladser eller brændt af, det indgik i naturens kredsløb som gødning eller blev genanvendt. De havde heller ikke de mængder af emballage, som fylder min skraldespand, før det bliver kørt og sejlet til Svendborg. Hvis vi vil, kunne Ærø blive det første (næsten) affaldsfrie samfund i Danmark. Vi kunne informere hinanden massivt om hvilke emballagetyper og produkter der kan genanvendes og samle dem behørigt ind - disse vil være en ressource, der kunne sorteres og raffineres på Ærø. Det er teknisk muligt at indføre afregning af dagrenovation efter vægt, så blev det billigere for dem der tænker i genanvendelse når de køber varer og sorterer effektivt, eller bare har lidt affald, og det ville blive dyrere for dem, der fylder meget i beholderen til forbrænding. Organisk affald kunne hjemmekomposteres, eller vi kunne producere biogas. Mulighederne er mange, og vi kan, hvis vi vil. Jeg synes, vi skal sætte en ambition om, at Ærø er et affaldsfrit samfund i 2030.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod sig

Annonce